مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون
 

برگ نعناع از عطر و طعم دلپذیر و مواد مغذی ضروری برخوردار است. فوائد سلامتی بخش برگ نعناع به مواد مغذی این گیاه خوش طعم نسبت داده می‌شود.
نعناع یک گیاه چند کاربردی است که به عنوان چاشنی غذایی و داروی گیاهی و همچنین در محصولات تجاری (شیرینی، نوشیدنی‌های انرژی زا، آدامس، کرم، دهانشویه، مرطوب کننده لب، و خمیر دندان) مورد استفاده قرار می‌گیرد. گرچه بخش ساقه آن نیز می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد، اما اکثر روغن‌های عصاره‌ای یا اسانس‌های روغنی از برگ نعناع تهیه می‌شوند. گیاه نعناع در زیستگاه‌ یا حیات وحش خصوصاً در کنار جوی و رودخانه به وفور رشد می‌کند. شما براحتی می‌توانید گیاه نعناع را در باغچه منزل کاشته و یا آن را در ظروف و محفظه‌هایی نگهداری کنید.

مواد مغذی موجود

براساس داده‌های گیاه‌شناسی، نعناع بومی کشورهای آسیایی و مدیترانه‌ای است. چندین گیاه معطر از خانواده نعناع وجود دارد که از میان آنها متداول‌ترین دو گونه گیاهی، نعناع فلفلی (peppermint) و نعناع معمولی یا زینتی (spearmint) را تشکیل می‌دهند. نعناع معمولی طعم ملایمتری نسبت به نعناع فلفلی یا تند به غذا می‌بخشد. دیگر گیاهان از این خانواده نعناع پرتقالی (orange mint)، نعناع آناناسی (pineapple mint)، نعناع آبی (water mint)، نعنا سیبی (applemint) و غیره را شامل می‌شود. شما می‌توانید بر اساس طعم و مصارف آنها، نعناع مورد نظر خود را انتخاب کنید.
در خصوص مواد مغذی موجود در نعناع بایستی بگوییم که حاوی درصد بالایی از ویتامین‌های A و C همراه با مقادیر کمی از ویتامین B2 است. گیاهان خانواده نعناع به دلیل آنکه منبعی غنی از ویتامین C به حساب می‌آیند، به خاطر خواص آنتی اکسیدانی خود مورد ستایش و تحسین قرار دارند. علاوه بر ویتامین‌های سلامتی بخش، همچنین حاوی مواد معدنی همچون کلسیم، پتاسیم، منگنز، آهن و مس می‌باشد. از آنجا که این برگهای سبز حاوی برخی مواد مغذی حیاتی بوده، وارد نمودن آنها به رژیم غذایی خود به طرق بسیاری برای سلامتی مفید می‌باشد.

فوائد

مصارف برگ نعناع در طعم بخشیدن به غذا، کاربردهای دارویی و خوشبو کنندگی هوای اتاق متمرکز می‌شود. یک نوشیدنی تازه با طعم نعناع راه مطمئنی جهت خنک ساختن خود در طول ماه‌های گرم تابستان است. بخشهایی از این گیاه در طب گیاهی از زمانهای بسیار دور مورد استفاده قرار می‌گرفته است. روغن نعناع فلفلی تهیه شده از نعناع معمولی جهت تسکین مشکلات گوارشی بکار برده می‌شود.
• برگ نعنا جهت مبارزه با مشکلات گوارشی، همچون سوء هاضمه، ناراحتی معده، سرگیجه، تهوع و استفراغ مؤثر است. همچنین جهت درمان سوزش سر دل و سندرم روده تحریک پذیر مورد استفاده قرار می‌گیرد.
• دیگر کاربرد دارویی آن، فرونشاندن گرفتگی یا دردهای معده و علائم قاعدگی است. جهت درمان این عوارض، برگ گیاه نعناع فلفلی قوی انتخاب بهتری نسبت به نعناع معمولی است.
• به منظور آرام ساختن درد معده چای تهیه شده از نعناع تازه یا خشک را بنوشید. به منظور این کار، برگ نعناع معمولی را همچنین می‌توانید جهت تغذیه کودکان به شیر جوشیده بیافزایید.
• محتوای منتول موجود در نعناع آن را دارویی شگفت انگیز جهت به حداقل رساندن خطر بروز عفونتهای ناشی از قارچ و باکتری ساخته است. به طوریکه در مبارزه با واکنشهای آلرژیک و سردرد مؤثر می‌باشد.
• برگ نعناع با داشتن اثر ضد عفونی کنندگی خفیف، جهت از بین بردن عوارض التهابی مورد استفاده قرار می‌گیرد. آن را در شکل و فرم عصاره و چای جهت رفع سرفه، سرماخوردگی و تب مصرف می‌کنند.
• استفاده از روغن عصاره‌ای نعناع فلفلی بر روی پوست، اثری تسکین دهنده داشته و خارش، احساس سوزش و سوختگی را فرومی‌نشاند. این یک محصول چند کاربردی است که اختلالات خفیف پوستی را کاهش می‌دهد.
• نعناع همچنین ماده‌ی تشکیل دهنده متداولی در محصولات درمان آکنه می‌باشد. خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی نعناع آن را گیاهی چند منظوره جهت درمان طبیعی آکنه ساخته است.
• عطر و بوی خوشایند برگ نعناع آن را به دهان شویه‌ا‌ی طبیعی بدل ساخته است. همچنین بوی بد دهان را به طور مؤثری کاهش می‌دهد. از اینرو برگ نعنا را به خمیر دندان و محصولات دهانشویه می‌افزایند.
• همچنین ادعا می‌شود برگ نعناع سیستم گردش خون را تقویت می‌سازد. نوشیدن چای نعناع جریان خون را افزایش داده و در عین حال، موجب افزایش نیرو با تحریک فعالیتهای مغزی می‌شود.

نگهداری

گیاه معطر نعناع به طور فراوان در ماه‌های تابستان رشد کرده اما هنگامی که نخستین سرما یا یخبندان شروع شد، این گیاه سیاه می‌شود. بنابراین چنانچه محل سکونت شما دارای زمستانهای یخبندان است، برگ نعناع را با خشک کردن حفظ کنید، گرچه با این کار از عطر و طعم آن کاسته می‌شود. نعناع تازه را در یخچال نگهداری کنید. در غیر این صورت، یک دسته از نعناع را با ساقه‌های رو به پایین در آب قرار دهید. آب آن را به طور مرتب عوض کرده و با این کار آنها به مدت حدوداً یک هفته تازه باقی می‌مانند.
از برگ گیاه نعناع جهت تهیه نوشیدنی‌های تابستانی استفاده می‌شود. به سادگی آنها را در آب نارگیل ریخته و اثری طراوت بخش را به بدن خود بخشید. نوشیدنی‌های انرژی‌زا بسیار بیشتری وجود دارند که می‌توانید با برگهای تازه نعناع تهیه کنید. جهت تهیه عرق نعناع نیاز به کمی برگ نعناع تازه خرد شده، آب سرد، و ظرفی تمیز (به اندازه حدود 1 گالن یا 7ر3 لیتر) دارید. برگهای نعناع را به آب اضافه کرده و در یخچال بگذارید. سپس آن را صاف کرده تا برگها برداشته شده و با قالبهای یخ سِرو کنید.
همانطور که می‌بینید، نعناع یک گیاه چند منظوره بوده و برگهای آن کاربردهای فراوانی دارند. در خصوص قدرت عطر و طعم، از نعناع معمولی جهت کاربردهای آشپزخانه‌ای استفاده می‌شود، در حالی که نعناع فلفلی جهت استفاده در داروهای گیاهی عالی می‌باشد. هنگامی که قصد دارید برای کودکان غذایی درست کرده که در آن نعناع استفاده می‌شود، از نعناع معمولی استفاده نمایید به این دلیل که طعم ملایمتری دارد.