مترجم: سهیلا حاجی‏زاده
منبع:راسخون
 

پیش بینی مرحله‌ی چهارم سرطان به عواملی مانند سن، سابقه‌ی پزشکی و روش درمانی مورد استفاده بستگی دارد. با این‌حال، در این مرحله متوسط امید به زندگی در مقایسه با دیگر مراحل سرطان پایین می‌باشد. این مقاله اطلاعاتی درباره‌ی این موضوع ارائه می‌دهد.
پزشکی مدرن هنوز هم در تلاش به منظور یافتن راه‌هایی برای درمان بیماری سرطان می‌باشد. سرطان دارای مراحل مختلفی بوده و خطرناک‌ترین آن مرحله‌ی چهارم این بیماری می‌باشد. سرطان رشد کنترل نشده و غیر طبیعی سلول‌ها در یک منطقه‌ی موضعی بوده و در صورتی‌که این رشد غیر طبیعی به بخش‌های دیگر بدن نیز گسترش یابد، به عنوان سرطان متاستاز شناخته می‌شود.
مواد شمییایی، پرتوها و عفونت می‌تواند از علل اصلی سرطان باشد، دخانیات نیز باعث بروز سرطان ریه می‌گردد. پلیوماویروس ها در انسان مسئول ایجاد تومورهای بدخیم مغزی هستند. تومورهای بدخیم توسط رشد کنترل نشده، تخریب بافت و گسترش آن‌ها به نواحی دیگر بدن تشخیص داده می‌شوند. چنین تومورهایی به عنوان تومورهای سرطانی شناخته شده و در صورتی‌که درمان نگردند، می‌توانند باعث مرگ بیمار گردند.

درمان

پیش بینی سرطان به عوامل بسیاری بستگی دارد. انواع خاصی از سرطان مغز وجود دارد که در صورتی که به موقع درمان نشوند، می توانند منجر به مرگ بیمار در عرض 2 تا 3 ماه بعد از تشخیص شوند. تشخیص زود هنگام بیماری نیز جهت درمان موثر سرطان مفید می‌باشد. در صورتی‌که این بیماری در مراحل آخر تشخیص داده شود، گزینه‌های درمانی محدود می‌گردد.
انکولوژیست‌ها معتقدند که جراحی یکی از بهترین گزینه‌ها به منظور درمان سرطان مغز می‌باشد به شرطی که این بیماری در مراحل اولیه تشخیص داده شود. در مرحله‌ی 1 سرطان رشد سلول‌ها محدود شده و با انجام عمل جراحی می‌تواند به راحتی و با حداقل احتمال وقوع مجدد بیماری آن را درمان کرد.
یکی از روش‌های درمان سرطان پرتو درمانی می‌باشد، با استفاده از این روش شانس زنده ماندن در افراد بیمار بیشتر می‌گردد. با استفاده از این روش درمانی سلول‌های سرطانی و همچنین سلول‌های نرمال بدن کشته می شوند، اما سلول‌های نرمال می‌توانند خود را مجددا ترمیم کنند، در حالی‌که سلول‌های سرطانی ترمیم نشده و از بین می‌روند.
یکی از خطوط دفاعی بدن در برابر سرطان، شیمی درمانی می‌باشد. تحت این برنامه‌ی درمانی، به بیماران داروهایی که برای کشتن سلول‌های سرطانی طراحی شده، داده می شود. شیمی درمانی تنها حدود 20 درصد از بیماران را نجات می‌دهد.

تشخیص بیماری

تشخیص این بیماری به نوع تومور و سن بیمار بستگی دارد، چون این دو فاکتور نقش مهمی در فرایند درمان ایفاء می‌کنند. در مورد کودکان،از شیمی درمانی به جای پرتو درمانی به منظور حفظ مغز در حال رشد آن‌ها از خطر ناشی از تابش پرتوها استفاده می‌شود.
مدولو بلاستوم نوعی از سرطان بوده که می‌تواند به طور موثری با انجام عمل جراحی درمان گردد، چون در طی عمل بخش آسیب دیده‌ی مغز برداشته می‌شود. امید به زندگی در این بیماران به میزان قابل توجهی بیشتر از بیماران مبتلا به دیگر انواع سرطان‌ها می‌باشد. با گسترش روش‌های درمان سرطان، انتظار می‌رود که مردم در عرض 5 سال درمان از هر گونه مشکلی نجات یابند. با میزان زنده ماندن 80 تا 90 درصد، مدولو بلاستوم بالاترین میزان زنده ماندن را در میان همه‌ی انواع دیگر سرطان‌های دیگر دارا می‌باشد.
یکی از اشکال شدید سرطان مغز، گلیوبلاستوم مولتی فرم می‌باشد که در صورتی‌که به موقع درمان نشود، در عرض 2 تا 3 ماه بیمار جان خود را از دست خواهد دارد. حتی بعد از انجام عمل جراحی و پرتو درمانی، میزان زنده ماندن بیمار 12 تا 18 ماه خواهد بود. یکی از شایع‌ترین انواع تومورهای مغزی در بزرگسالان می‌باشد. افراد بیمار زیر 40 سال مبتلا به این نوع سرطان ممکن است تا بالای 5 سال زنده بمانند.
اولیگودندروگلیوما یکی از تومورهای بدخیم مغز بوده که به میزان بسیار کندی پیشرفت کرده و به همین دلیل میزان زنده ماندن بیماران مبتلا به این بیماری بالا می‌باشد. انتظار می‌رود که در صورت استفاده از دارو افراد مبتلا به این بیماری می‌توانند تا بالای 16 تا 18 سال زنده بمانند.
سرطان مغز بیماری شایعی نبوده و تنها 1 تا 3 درصد از همه‌ی اشکال سرطان را به خود اختصاص داده است و سالانه نزدیک به 19000 نفر در سراسر جهان به این بیماری مبتلا می‌شوند. تقریبا 33 درصد از افراد مبتلا به سرطان مغزی بیش از 5 سال زنده می‌مانند.