در این مقاله به دیدگاههای مقام معظم رهبری(مدظله العالی) راجع به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی می پردازیم:

معرفت دینى

یـکـایـک بـرادران سـپـاه بـایـد تـدیـن و تـقـوا ـ یـعـنـى هـمـان طـهـارت و عـمـل بـه مـوازیـن دیـنـى ـ را دارا بـاشـنـد. ایـن هـمـان مـسـؤ ولیـت اصـلى ـ یـعـنـى عـلم و عـمـل و مـعـرفـت و آگـاهـى دیـنـى ـ اسـت .
البـتـه مـعـرفـت و آگـاهـى دیـنـى شـامـل مـسـائل سـیـاسـى هـم مـى شـود و مـنـظـور فـقـط نـمـاز و روزه و امـثـال ایـنـهـا نـیـسـت . دشـمـن شـنـاسـى و دوسـت شـنـاسـى و جـریـان شـنـاسـى و قـدرت تـحلیل سیاسى ، جزو همان بخش معرفت دینى و عمل است ، این وظیفه اصلى نمایندگى است و از بالا تا پایین سپاه ، باید در این جریان حضور داشته باشند.(120)
... دشـمـن بـه فـاسـد و ضـایـع کـردن اعماق این نهاد دینى و انقلابى و مفید امید مى بندد. شما بـایـسـتـى نـگـذاریـد، البـتـه نـگـذاشـتن شما با نگذاشتن حفاظت اطلاعات فرق دارد. شما حفاظت اطـلاعـات نـیـسـتـیـد. حـصـار شـمـا، حـصـار عـقـیـده ، فـکـر و ایـمـان غـیـر قـابـل نـفـوذ اسـت . در حـالى کـه حـصـارهـاى دیـگـر قـابـل نـفـوذنـد. اى بـسـا بـا تـشـکیل کلاس ، معلومات فرد را از دین بالا مى بریم ، در حالى که ایمان او بیشتر نشده است ، حـتـى خـداى نـاکـرده ممکن است رفتار ما، ایمان کسى را کم هم بکند!... باید معلومات دینى افراد سـپـاه بـالا بـرود امـّا در درجه دوّم آن چیزى که بیشتر لازم است تقویت ایمان است . البته ایمان آگاهانه ، هم ماندگارتر است ، هم کارآمدتر. کارهاى مهمّى از ایمان غیرآگاهانه سر مى زند امّا خـطـرنـاک و در معرض خطر هست ، لذا باید به آنان آگاهى و معرفت بدهید. حصار واقعى حصار ایـمـان اسـت . بـایـد آن را حـفـظ کـنید، مى دانید که حصار ایمان کمتر در کلاس به دست مى آید. بیشتر در جلسات موعظه ، در برخوردهاى خوب و بیشتر از همه در رفتار ما و در سوق دادن آنان به نماز، عبادت ، ذکر، تضرّع و توسّل به دست مى آید. اینها خیلى مهم است .
آنان را به نوافل ، تهجّد و استغفار وادار کنید، عادت بدهید شاید لازم نباشد روى همه دستگاه ها در ایـن زمـیـنـه ، ایـن هـمـه پـافـشـارى کـنـیم ، امّا روى سپاه و بعضى از نهادهاى دیگر لازم است .(121)

رشد فکرى و فرهنگى

مـسـؤ ولان فـرهـنـگـى در سـپـاه بـایـد پـاسـداران انـقـلاب را بـه اسـتـدلال ، مـنـطـق و ایـمان قوى در برابر توطئه ها مسلّح کنند تا دشمن نتواند از نقاط ضعف در آنها نفوذ کند.
... سـپـاه امـروز مـظـهر جوشش انقلابىِ جامعه ما و جمهورى اسلامى است . در کنار خدمات ارزشمند سـپـاه کـار در امـور فـرهـنـگـى ، ادبیات انقلاب و کار تبلیغى ، منطقى صحیح در کیفیّت مطلوب ارائه کـردن ، یـک خـدمـت ارزشمند و مهمّ است . مردم از یک واحد نظامى بیشتر توقع رزم دارند امّا مشخّصه یک واحد رزمى انقلاب است که همانند خود انقلاب داراى جوانب و ابعاد مختلف از جمله بعد فرهنگى قوى در کنار سازماندهى نظامى باشد که بحمدللّه گزارشات نشان مى دهد که سپاه در ایـن جـهـت پـیـشـرفـت قـابـل مـلاحظه اى داشته است . افرادى که بینش عمیق اسلامى دارند بر سیستم فرهنگى سپاه نظارت خود را حفظ کنند.
... شـما (مسؤ ولان تبلیغات سپاه ) امروز وارث یک فرهنگى هستید که اصولاً غرب زده بوده است و صـد در صـد اگـر بـخواهید آن را عمق و تحوّل اسلامى ببخشید، یک راه طولانى در پیش دارید که باید با تلاش و کار و صبر و حوصله آن را بپیمایید.
... لازمـه عـضـو نهاد سپاه انقلاب اسلامى بودن به معناى حقیقى آن علاوه بر داشتن معرفت ، عمق اسـلامـى ، نـظـامـیگرى ، آگاهى هاى گوناگون ، تعهّد، آموزش ، سازماندهى و درک صحیح از ا نـقـلاب ، ایـن اسـت کـه جـسـتـجـو کـنـیـم و بـیـابـیـم ((بـراى تـصـحـیـح و تسجیل قوّت سپاه پاسداران انقلاب اسلامى چه چیزهایى ضرورى است .)) بعد، آن معیارها را با واقـعیّت سپاه بسنجیم و ببینیم کدام یک را کمبود داریم و یا ضعف داریم و به رفع آن نقیصه ها بـپردازیم . فرضاً اگر دیدید شور و هیجان بیشترى در سپاه لازم است ، در این جهت کار کنید و نـقـاط نـفـوذ نـقـایـص را و نـیـروهـاى سـپـاه را بـا کـار خـود بـه اسـتـدلال ، مـنـطـق و ایـمان قوى در برابر توطئه ها مسلّح کنید تا دشمن نتواند از نقاط ضعف در آنها نفوذ کند.
شـمـا بـایـد تکمیل کننده هویت واقعى سپاه باشید و در غیر این صورت اشتباه رفته اید و علاوه بر اسراف نعم الهى وقت هزاران نفر را هم تلف کرده اید.
... شـمـا مسؤ ولین فرهنگى سپاه باید پاسداران انقلاب را در برابر آفت هاى انقلاب واکسینه کـنـید و ضامن سلامت سپاه و فرهنگ انقلابى حاکم بر آن باشید و در این راه از هنر و زیبایى در حد اعلا بهره بگیرید.(122)
((بـرادرانـى کـه سـلاح مـیـدان جـنـگ و سـلاح مـحـبـّت مـردم بـه هـمراه پشتیبانى و حمایت امام که بـالاتـریـن پشتوانه هاست همواره آنها را حمایت کرده ، باید از یک عمق متناسب فکرى برخوردار بـاشـنـد؛ زیـرا صـرفاً انگیزه و احساسات ایمانى کافى نیست بلکه معرفت ، آموزش و آگاهى هاى کافى نیز لازم است .(123)
... حـفـظ این روحیه (انقلابى ) با تربیت دائمى دینى است که البتّه آقایان محترم ، علمایى که تـشـریف دارند و دفتر نمایندگى و گروههاى عقیدتى سیاسى ، زمینه ساز و سررشته دار این قـضـیـه تـعـلیـم و درس و آمـوزش و بعضى از مراقبت ها هستند. امّا حقیقت و قوام قضیه به اراده و خواست تک تک افراد و فرماندهان بستگى دارد.(124)

آموزش عقیدتى

نـمـایـنـدگـى ولى فـقـیـه در سـپاه یک نقطه محورى و اصلى است و ایمان و تقوا باید دائماً در پـیـکره عظیم سپاه مشاهده شود. درس ها و آموزش هاى اعتقادى مربوط به همین مرکز الهى است . ما نمى توانیم از نیروهاى جوان و پرانرژى سپاه بخواهیم که متّقى و پرهیزگار باشند و در عین حـال مـربـّى و روحـانـى بـه قـدر کافى در اختیار آنها نگذاریم . اینجاست که تکلیف روحانیون محترم و فضلا در سپاه تکلیف بسیار مهمّ و فورى است .(125)
فـعـّالیّت این جریان [حضور برادران روحانى ] مى تواند این عنصر انقلابى را همواره در خدمت انـقـلاب نـگـهـدارد و اگـر شما خوب عمل کنید سپاه پاسداران واقعاً پاسدار انقلاب باقى خواهد ماند.(126)
کـار اصـلاح عـلم و عـمـل و حفظ جهت در سپاه پاسداران ، کارى اساسى و همچون روحى در کالبد اسـت و لذا دفـاتـر نـمـایـنـدگـى ولى فـقـیـه بـایـسـتـى حـضـورى فـعـّال و مستمرّ در همه جاى این نیرو داشته باشند و با همکارى صمیمانه با فرماندهان سپاه و بدون دخالت در کار یکدیگر به وظایف خود عمل کنند.(127)

رابطه مستحکم با ولى فقیه

ولایـت فـقـیـه بـاید همچون خون زندگى بخش ، در رگ سپاه جارى باشد و این جریان باید در عملکرد سپاه و سپاهیان تجلّى کند.(128)
نکته دیگر حفظ ارتباط با ولى فقیه است ... به نصایح امام دقت کنید.(129)
آینده سپاه پاسداران مایه امید، آرزو و چشم اندازهاى زیبا و وسیع است و اگر سپاه هدایت نشود و نـظـارت مـسـتـمـرّ ولایـت فـقـیـه نـبـاشـد از سـوى دشـمـنـان بشدّت مورد تهدید قرار گرفته و احتمال نفوذ و انحراف خط سپاه نگران کننده خواهد بود.(130)

نظارت بر نصب ، ترفیع و گزینش

بـر کـلیـّه مـوارد نـصب و ترفیع و گزینش و سپردن مسؤ ولیت هاى جدید به فرماندهان و مسؤ ولان از نـظـر صـلاحـیـت هـاى دیـنـى و سـیاسى نظارت نموده و بدین وسیله سلامت انتصابات را تاءمین فرمایید.
بـر گـزینش کلیّه مسؤ ولین و پرسنل حفاظت اطلاعات از نظر صلاحیّت دینى و سیاسى نظارت نمایید.
در مـراکـز آمـوزشـى سـپـاه مـانـنـد دانـشـگـاه امـام حـسـیـن (ع )حـضـور فـعـّال یـافـتـه ، بـرنـامـه تـعـلیـم و تـربـیـت اسـلامـى را بـه طـور کـامـل در آن اجـرا نـمـایـیـد و کـلیـّه امـور فرهنگى و نشریّات خبرى و غیره و روابط عمومى سپاه برعهده نمایندگى است .

ارتباط با روحانیت

بـا روحـانیّت متعهّد و حوزه هاى علمیّه و مراکز علمى و فرهنگى کشور به منظور تغذیه فکرى و مـعـنـوى فـرمـانـدهـان و مسؤ ولان و نیروهاى سپاه ارتباط برقرار نمایید و جذب و سازماندهى و آموزش و اعزام طلاّب و فضلاى جوان را مورد اهتمام قرار دهید.
نـیـروهـاى سـپـاه و بـسـیـج را بـا هـدایـت و تـوجـیـه مـداوم انـقـلابـى و سـیـاسـى آمـاده حـضـور فعّال در صحنه هاى دفاع از انقلاب نگه دارید و پیوسته بر آگاهى و بینش آنان بیفزایید.

حفظ سپاه از گروه گرایى

مـسـؤ ولیـّت حـفظ و صیانت سپاه ، نیروهاى مقاومت بسیج از ورود در گروه ها و باندهاى سیاسى طبق رهنمود قائد عظیم الشاءن حضرت امام خمینى (ره )نیز با شماست .

انطباق مقررات با موازین شرعى

کـلّیـه مـقـررات و ضـوابـطـى کـه در داخل سپاه تهیّه و تدوین مى شود باید از نظر انطباق با موازین شرعى به تاءیید نمایندگى برسد. لازم است تذکراً بگویم فرماندهى و نمایندگى مـوظـّفـنـد ضـمن تفاهم و هماهنگى جدّى با یکدیگر که بحمداللّه تاکنون نیز بوده است مرزها و ثـغـور وظـایف محوّله را رعایت نمایند و فرماندهى با اقتدار لازم ، مسؤ ولیت خویش را به انجام رساند.(131)
سـپـاه بـا ایـن خـصـوصـیـات : ((مردمى بودن ، زاهدانه بودن ، انقلابى بودن ، از رهبرى خوب برخوردار بودن )) شرط مقبولیّت و جزئیت و عضویّت و تفکیک ناپذیرى از انقلاب را به دست مـى آورد... و ایـن نـکـتـه ، البـتّه براى ما تکلیف هایى هم معیّن مى کند و آن این است که نگذاریم سـپـاهِ انـقـلاب از این خطّى که دارد خارج و یا منحرف شود و جداً با هرگونه انحراف و نفوذ در سپاه مبارزه کنیم .(132)

حضور در همه مراکز

بـایـد دقـت کـرد کـه از بـالا تـا پـایین ترین رده هاى سپاه ـ چه رده هاى عملیاتى و چه ادارى ـ حـضـور نـمـایـنـدگـى رهـبـرى کـاملاً محسوس باشد و تمام یگان ها و خطوط جبهه و پشت جبهه و قـرارگـاه ها، آن را احساس کنند... وجود حوزه نمایندگى باید حس شود زیرا به نظر من مساءله حوزه نمایندگى ، مساءله بسیار مهمّى است .(133)

پاسداران
توصیف
شهادت طلب

برگزارى سمینار فرماندهان سپاه ، بار دیگر این فرصت مغتنم را پیش آورد که احساسات عمیق خـود را نـسـبـت بـه سـپـاهـیـان ، ایـن گـلهـاى سـرخ و ایـن نهال هاى خونین انقلاب ابراز دارم .
... شـمـایـیـد کـه لبـاس شـهادت را، چنین عاشقانه و معصومانه به تن کرده اید و با اخلاص و ایثار جان خود را سپر بلاى انقلاب مردم میهن خویش ساخته اید.
در وجـود شـمـا چـیـزى است که از عاشقان خدا دل مى برد و عارفان جلوه حق را بى تاب مى کند. آنـچـنـان کـه امام عزیز را آرزومندانه به بیان این جمله مى دارد که : ((اى کاش من هم یک پاسدار بودم !))
تـلا لؤ قـطـره قطره خون شما، آفتاب را شرمسار مى کند. آنان که عظمت و معصومیّت شما را با حقارت و شقاوت دشمنانتان به مقایسه مى نشینند، سخت در اشتباهند.
شما با شهادت خویش ، به مرگْ معنى زندگى مى بخشید و دشمن از درک این معنا عاجز است . این اسـت آن طرح نو که شما مجریان آنید و از اینجاست که همچون شما بودن ، آرزویى است که همه عـاشـقـان لقـاءالله در دل مـى پـرورانـنـد. شـمـا بـا درک عـمـیـق فـلسـفـه تشکیل سپاه ، نشان دادید که معنى جنداللّه را مى دانید و حتّى به کوردلترین دشمنان خود ثابت کردید که جهاد هدفتان و شهادت آرزویتان است .
اوج عـظـمـت مـعـنـوى شگفت انگیز شما در این نکته نهفته است که مى فهمید چه مى کنید و مى دانید بـراى چـه مـى جـنگید. شما امروز از تجربه کافى ، کارایى لازم ، روحیه عالى و آموزش قوى بـرخـوردار هـسـتـیـد. اگر پشتوانه کار شما تنها همین بود، باز پشت دشمن از شنیدن نامتان مى لرزید. اما شما فراتر از این ، نداى آسمانى قرآن را نیز به گوش جان شنیده اید که :
(قُلْ اِنَّما اَعِظُکُمْ بِواحِدَةٍ اَنْ تَقُومُوا لِلّهِ...)
شـما میوه گرانبهاى شجره طیّبه انقلاب اسلامى هستید. اعتبار و عزّت سپاه در گرو عملکرد شما سپاهیان است همچنان که موجودیّت انقلاب در گرو عملکرد سپاه است و چه پرمغز و شیوا است این کلام کوتاه امام که اگر سپاه نبود کشور هم نبود.(134)

مظهر عشق و ایثار

سـوّم شـعـبـان ... را کـه روز پـاسـدار نـامـگـذارى شده است ، به شما پاسداران ، گلهاى سرخ انـقـلاب اسـلامـى ایـران و کـبـوتـران خـونـیـن بـال جـبـهـه هـاى نـبـرد حـق ضـد باطل ... تبریک مى گویم .
کـسـى که لباس مقدّس پاسدارى را بر تن مى کند، در حقیقت حرکت خود را بسوى قلّه اى آغاز مى نماید که این دو شاخصه (عشق و ایثار) پرچم هاى بلند فرو کوفته بر آن قلّه اند.
پـاسـدار انـقلاب اسلامى آگاهانه راه حسین (ع )را که ادامه راه انبیاء الهى است انتخاب مى کند و در ایـن راه ، فروغ خون اصحاب حسین و شهیدان گلگون کفن کربلا را چراغ راه خویش قرار مى دهد.
شما اى پاسداران قرآن ! و اى سربازان امام زمان (عج ) افتخار کنید که در جهان کفر آلودى که قـدرت هـاى غاصب جهانى با تمام نیرو و توان خود به حراست از قلعه پوسیده کفر و استکبار کمر بسته اند، در پیشاپیش صفوف ملّتْ به پیکارِ کفر و استکبار قیام کرده اید و از همین روست کـه بـندگان خدا و صالحان امت از شما با عشق و محبت یاد مى کنند و شما على رغم همه تبلیغات جـهـانـى و ایـادى مزدور داخلى آنان در قلب ملّت خود جاى دارید. از خودگذشتگى شما در عرصه نـبـرد بـا دشـمـن خـارجـى و ضـد انـقلاب داخلى ، نمونه درخشان ایثار بشرى است . این است راز پیروزى شما و این است راز عشق ملّت مسلمان ایران به شما.(135)
مـن خـود را یـک سـپـاهـى مـى دانـم . بـنـده و امـثـال مـن هـمـچـون آقـاى هـاشـمـى رفـسـنجانى که از اول به پاى این نهال برومند نشسته ایم ، با دشمنانش جنگیده ایم و دست بر سر دوستان کشیده ایم رابطه مان با سپاه رابطه ابدى است .(136)

سرافراز در امتحان الهى

حضور شما عزیزان سپاهى ، هر جا که هستید، جهاد دشوار ده ساله و صحنه هاى خون و فداکارى بزرگ و عطر شهادت را با خود به همراه مى آورد.
سـپاه ، مجموعه اى از بهترین عناصر مؤ من و انقلابى است که در سخت ترین میدان ها وارد شدند و در طـول امـتـحـان هـاى دشـوار، قـدم بـه قـدم پـیـش رفـتـنـد و تـکـامـل پـیـدا کـردنـد و الان در ریـحـان شـبـاب اسـت ؛ سـپاه در اوج جوانى و قدرت و نشاط است .(137)
اجتماع شما برادران عزیز براى این جانب فرصتى است تا بار دیگر تکریم صمیمانه خود را نثار بازوان کارآمد و دستان سخاوتمند و مردان دریا دلى کنم که در عرصه امتحان بزرگ الهى بـا جـهـاد مـخـلصانه در راه خدا و بذل همه سرمایه هاى ارزشمند انسانى ، یادگار جاودانه به جاى نهادند. از مرگ نهراسیدند و سختى هاى میدان نبرد را به جان خریدند و از بوته آزمایش ، سـرافـراز بـه درآمـدنـد بـرخـى در ایـن قـلّه شـکـوه انـسـانـى ، جان دادند و خلعت فاخر شهادت پوشیدند و برخى همچنان در وادى خدمت به انتظار ایستاده اند، تا وظیفه الهى ، آنان را به کجا فـراخـوانـد و تـکلیف اسلامى از آنان چه بخواهد درود خدا و اولیایش بر این بندگان صابر و صالح باد.(138)

مجاهدان فى سبیل اللّه

سپاه و بسیج در خط مقدم مجاهدان فى سبیل اللّه هستند... در نظام اسلامى اشرف امّت مجاهدان فى سـبـیـل اللّه هـسـتـنـد، کـسـانـى کـه شـب و روزشـان را بـراى دفـاع از حـریـم دیـن صـرف مـى کنند.(139)

یادگاران دفاع مقدس

سـپـاه پـاسـداران انـقـلاب اسـلامى مجموعه اى از جوانان مؤ من و بااخلاص است که یادآور دوران پـرتـلاش ، پـرقـیـمـت و پردرخشش حماسه دفاع مقدس هستند و از آن دوران ، یادگارهایى را در دل ، ذهن و جسم خود به همراه دارند.(140)
امـام بـه عـنـوان بـزرگـمـردى فـقـیـه ، زاهـد و عـارف هـمـواره و از صـمـیـم دل آرزو مـى کـردند که اى کاش یک پاسدار بودند زیرا آنچه که امام را اینگونه به شوق مى آورد، شـور و اشـتـیـاق پـاسـداران بـه جـهـاد و حضور در میدان هاى خطر و جنگ با دشمن و بهره گرفتن از این فرصت براى رسیدن به کمال بشرى بود.(141)

فرزندان و پیروان امام حسین (علیه السلام )

بـنـده ایـن مـیـلاد بـزرگ و ایـن عـیـد مـتـعـلق به همه حق خواهان و ظلم ستیزان تاریخ را به شما فـرزنـدان حـسین بن على (ع )و به جوانانى که حقیقتاً بازماندگان معنوى و حقیقى حسین بن على (ع )هـسـتـیـد تـبـریـک عـرض مـى کـنـم و امـیـدوارم کـه خـداى متعال همه شما برادران عزیز و فرزندان حقیقى حسین بن على (ع )را در همین خط صحیح و مستقیم باقى بدارد.(142)
شـمـا جـوانـان عـزیـز، شـمـا کـسـانى که راه خدا و اتکاء به خدا را آزمودید و تجربه کردید و فـوایـد آن را درک کـردیـد، بـرکـات اتکال به خدا را در رفتار امام و در رفتار خودتان در جنگ مـشـاهده کردید، این راه روشن را نباید لحظه اى مورد غفلت قرار بدهید، نام مبارک امام حسین (ع )، یاد و زندگى و تاریخ آن بزرگوار، همه آنها براى ما درس ‍ است .(143)

فتح الفتوح انقلاب

بـراى بنده حضور در میان شما جوانان عزیز که امروز بدون هیچ مبالغه اى زبده جوانان اسلام و سـربازان قرآن محسوب مى شوید مایه خرسندى است و خدا را بر این نعمت ، سپاسگزارى مى کنم . همچنان که خدا را بر نعمت وجود امثال شما جوانان مؤ من ، انقلابى با اراده و مصمم در دفاع از حـق و حـقـیـقـت هـمـیـشه سپاسگذار بوده ام . نسلى که شما امروز نماینده آن محسوب مى شوید و خیل عظیم جوانان مؤ من و متعبّد که شما نمونه هاى برجسته آن مى باشید و بحمدالله در سراسر کشور حضور دارند همان کسانى هستند و هستید که امام بزرگوار(ره )درباره آنها فرمودند: فتح الفتوح اسلامى عبارت است از تربیت چنین جوانانى .(144)

تربیت شده اسلام

اى جـوانـان مـؤ مـن و اى تـربـیـت شـده هـاى واقـعـى اسـلام ، نـسـل مـا تـربـیت شده اسلام نبود. شما تربیت شده اسلامید. شما هستید آن نسلى که وقتى آن مرد الهـى و مـعـنـوى کـه نـظـیـر او را امـت مـا در تـاریـخ خـود کـم دیـده اسـت ، بـه شما نگاه مى کرد دل او از امـیـد مـوج مـى زد. نـسـل تـربـیـت شـده اسـلام بـه بـرکـت ایـمـان و تـوکـل و اعـتـمـاد بـه خـدا، اعتقاد واقعى به ارزش هاى الهى و اسلامى ، توانست یکى از بزرگ تـریـن کـارهـاى دنـیـا را بـکـنـد... چـه کـسـى مـى تـوانـد ایـن جـور بـایـستد جز آن کسى که در دل او خـداى بـزرگ و وعـده ى نـصـرت الهـى بـه مـعـنـاى حـقیقى کلمه را باور داشته باشد ((و لیـنـصـرن اللّه مـن یـنـصره )) اینکه دیگر قابل تردید نیست . واقعیت جامعه ما و حوادث ما این را ثـابـت کـرد و شـمـا آن جـوانـان هستید. قدر خودتان را یعنى قدر آن گوهر گرانقدرى را که در وجود شماست ، بدانید. تمام مشکلات بزرگ دنیاى اسلام مى تواند با آن امانت الهى که در دلها و وجودتان هست حل شود.(145)

یادگاران مجاهدان صدر اسلام

... چـهـره هاى نورانى شما جوانان اسلام و انقلاب و فداکاران دین و یادگارهاى مجاهدان بزرگ صـدر اسـلام ، بـدریـون و خـیـبـریـون و حـنـیـنـیـون و عـاشـورائیـون . هـمـه کـسـانـى که چشم و دل ائمـه (ع )در طـول تـاریخ پرمرارتمان به آنها روشن بوده و یادگارهاى جهاد دهساله و جنگ تحمیلى هشت ساله بحمدالله اینجا جمعند.
دیـدن شـمـا دل را شـادمـان مـى کـنـد و امید را به تداوم این راه مقدس در دلهاى مردم زنده نگه مى دارد.(146)

ذخایر دین و کشور

خـداى بـزرگ را شکرگزاریم که شما سرداران پرورش یافته در کوره انقلاب و جنگ و آغشته بـه معارف اسلامى و دینى و دلباخته به معارف قرآنى را کمک کرد و توفیق داد و پیش برد و رشـد و تـکـامـل بخشید و مجموعه شما را به صورت یک مجموعه کم نظیر بلکه از جهات متعددى بى نظیر به عنوان ذخیره اى براى دین خودش و براى این جمهورى مبارک تا امروز نگه داشت و ان شـاءالله کـه مـثـل کـلمـه طـیّبه و شَجَره مبارکه روز به روز ریشه تان استوارتر و شاخ و برگتان فراگیرتر و ثمره شیرین وجودتان و مجاهدتتان همه گیر بشود و ان شاءالله خواهد شد.(147)

اقتدار معنوى

شـمـا بـرادران در ایـن دفـاع و حـمـاسه بزرگ نقش بسیار برجسته و تعیین کننده اى را داشتید. البته همه نیروهاى مسلح از ارتش و دیگران هر کدام نقشى داشتند... و لیکن سپاه با حضور خود و فـداکارى صادقانه خود که مصداق آیه شریفه (صَدَقُوا ما عاهَدُوااللّه عَلَیه ) است یک حقیقتى از حـقـایـق اسـلام را زنـده کـرد و آن ایـنـکـه هـمـیـن بـشـر مـعـمـولى و اسـیـر علل و اسباب عادّى ، وقتى با خدا رابطه برقرار مى کند، چگونه آن سلطه عظیم و اقتدار معنوى را پـیـدا مـى کـنـد کـه حـتـى بـر عـلل و عـوامـل تـردیـدنـاپـذیـر عـالم مـادّه هـم غـلبـه مـى کند.(148)
شما زندگى امام را از دوران اختناق رضا خانى تا دوران بعد و تا تحولات گوناگون اجتماعى و سـیـاسى و پیروزى انقلاب و رسیدن به یکى از بالاترین موقعیت هاى سیاسى و دنیایى که همه دنیا به او چشم دوخته بودند و نامش در همه جا منتشر بود نگاه کنید. این انسان از خط مستقیم خـود هـیچ تخطّى نکرد، این به برکت همان رابطه است ؛ ((صراطالذین انعمت علیهم ))، این نعمت بـه بـرکت ارتباط با خدا به دست مى آید. جبهه به شما این نعمت را اعطا کرد، بر شماست که آن را حـفـظ کـنـیـد، نـگـویید نمى شود. با توجّه ، تضرع ، نافله ، گفتگوى نیمه شب با خدا و تـوسل به حضرت ولى عصر ارواحنا فداه که سید و سالار و بزرگ ما اوست ، این نعمت را حفظ کنید.(149)

خلاقیت

... آن روزى کـه جـوان ما از درون خود جوشید، استعدادها زنده شد و کارگاه ها به راه افتاد، همه فـهـمـیدند که سپاه پاسداران انقلاب اسلامى آن مجموعه اى نیست که مى خواستند آنطور معرفى اش کـنـنـد کـه یک عدّه بچه هایى که هیچ جایى نداشتند دور هم جمع شدند و یک تفنگى به دست گرفتند دیدند نخیر. اگر در میدان جنگ رزمنده خوبى بودند، در میدان علم هم آزمایشگر، سازنده و مخترع خوبى هستند.(150)

موجب افتخار

عنوان پاسدار، یادگار روزهاى افتخار براى همه دوران تاریخ ما در آینده و یادگار لحظه هاى حـسـاس ایـن انـقـلاب اسـت کـه اگـر پـاسـدار نـبـود، هـیـچ چـیـزى نـبـود و هـیـچ چـیـزى نـمـى ماند.(151)

ویـژگیها(152)

تعالى معنوى

شـمـا بـایـد خـود را از لحـاظ مـعـنـوى و عـلمـى و عـمـلى تـقـویـت کـنید و نمونه هایى از تقوى و پرهیزکارى براى مردم باشید.(153)
آمـادگـى هـاى مـعـنـویـتـان را حفظ کنید. آن مایه امتیاز سپاه پاسداران انقلاب اسلامى را که ما مى خـواهیم همه نیروهاى مسلّح ما آن جورى باشند یعنى توجّه و فداکارى و براى خدا بودن و در راه خـدا بـودن را حـفـظ کـنید، بلکه تقویت کنید. ممکن است دنیا در آینده تهاجماتش اینجور صریح و روبـاز و سهل الدّفع نباشد، ممکن است پیچیده تر باشد. پیچیدگى لازم است ، ایمان قوى لازم است .
... بـنیه معنوى سپاه باید تقویت بشود. هر یک یک آحاد سپاه از لحاظ ذخیره معنوى و ایمانى به آن حـدّى بـرسـد که اگر خود او به تنهایى ماند و هیچ چیز دیگر با او نماند، قدرت و طاقت و دل و زَهره ایستادگى در مقابل همه دنیا را داشته باشد، این لازم است .
... باید هر یک دانه افراد سپاه با این ماءموریت سنگینى که بر دوش دارد از لحاظ بنیه معنوى ایـنـجـورى باشد، البتّه این هم بر دو پایه استوار است : یکى معرفت ، یکى ایمان . معرفت با ایمان فرق دارد، بعضى ها معرفت هم دارند، ایمان درست و حسابى ندارند.(154)

اتکال به خدا

بـه خـدا تـکیه کنید، اراده الهى را فراگیر بدانید، به خدا اعتماد کنید، از خدا بخواهید و خدا را بـر اراده خـویـش و تـفـکـرتـان مـسـلّط ببینید. بدانید که همه چیز در دست خداست و هدایت از اوست .(155)
هـمـه چـیـز را بـا ایـن دیـد نـگـاه کـنـیـد کـه وراء مـحـاسـبـات شـمـا یـک عامل قوى و سرنوشت ساز دیگر وجود دارد که آن همان اراده الهى است .(156)
ان شاءاللّه در سلوک راه بندگى خدا روز به روز با موفقیت به پیش بروید و خداى بزرگ را از خـودتـان بـیـشـتـر راضـى کـنـیـد کـه اصـل قـضـیـه هـمـیـن اسـت و بـقـیـه امـور مـقـدمـه بـر اصل است .(157)

اخلاص

ارزش این فداکارى و ایثار و ایمان و خلوص و آگاهى و پشتوانه آن ، غلبه بر شیطان باطنى اسـت . هـرآنـچـه در پـایـه هـاى ایـن اخـلاص ، رخـوتـى ایـجـاد کـنـد و هـر آنـچـه صـفـاى روح و دل شـمـا را بـا بـدبـیـنـى هـا و کـج اندیشى ها بیالاید و هرآنچه اخلاص شما را با انگیزه هاى خـودخـواهـانـه بـشـرى مـشـوب سـازد، بـراى ادامـه راه شـمـا خـطـرى بـزرگ مـحـسـوب مـى گردد.(158)
... اگر ما بخواهیم انقلاب را د ر مقابل دشمن حفظ کنیم به یک نیروى تمام نشدنى الهى صد در صـد برخاسته از اخلاص نیاز داریم . این باید مفهوم حقیقى سپاه باشد. هر وقت دیدید در سپاه ضایعات سیاسى و اخلاقى وجود دارد و یا اینکه اخلاص و جوشندگى دائم از سپاه گرفته مى شود باید احساس خطر کرد.(159)
بـرجـسـتگى سپاه در همراهى ((سلحشورى نظامى )) با ((خلوص معنوى )) بوده و همه موفقیتها از هـمـاهـنـگـى ایـن دو نـاشـى شـده اسـت و ایـن دو عـنـصـر اصـلى کـه صـفـات مـجـاهـدان جلیل القدر صدر اسلام و پایه گذاران افتخارات تاریخى اسلامى است ، همواره باید در سپاه پـاسـداران حـفـظ شـود و هـرگـز گـرایـش بـه جـلوه هـاى بى قدر مادى و روح آسایش طلبى و کـامـجـویـى نـبـایـد در ایـن سـتـون شـامـخ و اسـتـوار نـظـام اسـلامـى خلل ایجاد کند.(160)

تزکیه و تربیت

... در زمـینه تربیت نباید کارهاى ظاهرى به امور محتوایى غلبه کند. آنچه که کار اصلى ما را تشکیل مى دهد پرداختن به تزکیه و منقلب کردن دل هاست .(161)
در پـرتـو شـعـاع تـربیت و اداره معنوى نیروهاى سپاه پاسداران بایستى روز به روز کمالات معنوى بیشترى پیدا کنند و ذهنیّت تقدّس سپاه در میان مردم همچنان حفظ گردد.
... یـکـایـک نـیـروهـاى سـپـاه در رده هـاى مختلف هر چه مى توانند درجه تدیّن ، معرفت اسلامى و تقواى خود را بالا ببرند و در پرتو شعاع تربیت و اداره معنوى و با فراگیرى هر چه بهتر قرآن ، احادیث قرآن و مفاهیم اسلامى و توجّه به عبادات عملى روز به روز به کمالات معنوى خود بیفزایند.(162)
سـعـى بلیغ و کوشش وافر در حفظ و ادامه خط تصفیه و تهذیب و تزکیه ، تنها از این راه است که دشمن فکر نفوذ در نهادهاى انقلابى را از سر بدر خواهد کرد و سپاه باید به کوشش مستمرّ خـویـش در ایـن زمـیـنـه ادامـه دهـد و بـه صـورت یـک نـهـاد صـد در صـد اسـلامـى و متشکّل از افراد مکتبى باقى بماند.(163)

پی نوشت:

120 - حدیث ولایت ، ج 3 ، ص 187 .
121 - دیدار با مسؤ ولان نمایندگى ، 16 / 12 / 74 .
122 - روزنامه اطلاعات ، 29 / 7 / 64 .
123 - پیام انقلاب ، شماره 110 ، ص 27 .
124 - در دیدار با فرماندهان نیروى زمینى سپاه ، اردیبهشت 1370 .
125 - روزنامه جمهورى اسلامى ، 30 آبان 1368 .
126 - پیام انقلاب ، شماره 110 ، ص 27 .
127 - روزنامه کیهان ، 8 بهمن 1368 .
128 - پیام ، ص 52 .
129 - پیام انقلاب ، شماره 87 ، ص 29 .
130 - رویـدادهـا و تـحـلیـل ، شـمـاره 41 (سـرى اوّل ) ، ص 8 .
131 - روزنامه جمهورى اسلامى ، 6 / 4 / 69 .
132 - پیام انقلاب ، شماره 44 ، ص 51 .
133 - حدیث ولایت ، ج 3 ، ص 188 .
134 - پیام ، ص 49 ـ 51 .
135 - پیام ، ص 81 ـ 80 .
136 - پیام انقلاب ، شماره 87 ، ص 29 .
137 - روزنامه جمهورى اسلامى ، 5 آبان 1370 .
138 - همان ، 26 شهریور 1370 .
139 - رویدادها ، شماره 111 ، ص 7 .
140 - روزنامه جمهورى اسلامى ، 27 / 6 / 75 .
141 - همان ، 30 / 6 / 73 .
142 - پاسداران عاشورایى ، ص 13 .
143 - جمهورى اسلامى ، 25 / 9 / 75 ، ص 15 .
144 - همان ، 27 / 3 / 74 .
145 - پیام انقلاب ، شماره ، 311 ، ص 11 .
146 - سخنان مقام معظّم رهبرى در جمع فرماندهان سپاه ، 26 / 6 / 71 .
147 - جمهورى اسلامى ، 6 / 2 / 73 .
148 - پیام انقلاب ، ش 311 ، ص 11 .
149 - روزنامه جمهورى اسلامى ، 30 / 6 / 74 .
150 - پاسداران عاشورایى ، ص 31 .
151 - حدیث ولایت ، ج 6 ، ص 245 .
152 - مـنظور از ویژگیها ، صفات ، خصایل و بایدهایى است که یک پاسدار لازم است آنها را دارا باشد .
153 - روزنامه اطلاعات ، 19 / 2 / 72 .
154 - رویدادها و تحلیل ، شماره 66 ، ص 10 ـ 13 .
155 - درس اخلاق ، ص 45 .
156 - همان ، ص 14 ـ 13 .
157 - روزنامه جمهورى اسلامى ، 5 آبان 1370 .
158 - پیام ، ص 81 .
159 - رویدادها و تحلیل ، شماره 20 ، ص 5 .
160 - روزنامه جمهورى اسلامى ، 26 شهریور 1370 .
161 - رویدادها و تحلیل ، شماره 22 ، ص 7 .
162 - روزنامه کیهان ، 8 بهمن ، 1368 .
163 - پیام ، ص 52 .

منبع: سپاه از دیدگاه مقام معظم رهبری، مرکز تحقیقات اسلامی نمایندگی ولی فقیه در سپاه