مترجم: مهناز مزارعی
منبع:راسخون
 

مهم است بدانید چه زمانی تخمک‌گذاری می‌کنید تا باردار شوید یا از حاملگی اجتناب کنید. این مقاله اطلاعاتی در مورد راه‌های تعیین زمان تخمک‌گذاری به شما ارائه می‌دهد.
تخمک‌گذاری بارورترین زمان چرخه قاعدگی زن است. هر ماه تخمدان یک تخمک را آزاد می‌کند و در این دوره بدن خود را شروع به آماده شدن برای باروری می‌کند. برای بارداری یا جلوگیری از آن، شما باید بدانید که چه زمانی تخمک‌گذاری می‌کنید دقیقا روز تخمک‌گذاری را می‌دانید؟ قبل از پاسخ دادن به این سوال، در اینجا برخی از اطلاعات پایه در مورد تخمک‌گذاری بیان می‌شود.

تخمک‌گذاری و مفهوم آن

یک زن در دوران تخمک‌گذاری بیشتر بارور است. عملکرد تخمدان‌ها شامل آزاد کردن تخمک در هر ماه است سپس تخمک به داخل لوله فالوپ که به رحم منتهی می‌شود وارد می‌شود. برای باردار شدن، باید در طی دوره‌ای که از یک تا دو روز قبل از تخمک‌گذاری تا بیست و چهار ساعت بعد از آن رابطه جنسی داشته باشید. سلول های اسپرم برای دو تا سه روز زنده می‌مانند، اما تخمک نمی‌تواند بیش از بیست و چهار ساعت بعد از تخمک‌گذاری زنده بماند. بنابراین بارورترین زمان برای باروری این دوره است. بنابراین، اگر شما علاقمندید که مادر شوید یا اینکه آمادگی برا مادر شدن را ندارید، باید بدانید چه موقع تخمک‌گذاری می‌کنید. روش‌های زیر ممکن است به تعیین زمان تخمک‌گذاری کمک کند:

شمارش روزها

اگر روزهای چرخه قاعدگی خود را شمارش کنید، دانستن روزی که تخمک گذاری اتفاق می‌افتد بسیار آسان است. این یک واقعیت ثابت شده است که اولین روز قاعدگی زن چهارده روز پس از تخمک‌گذاری است. مشاهده شده است که تعداد روزهای بین تخمک گذاری و شروع دوره بعدی نسبتا در میان تمام زنان یکسان است. با این حال، در مقابل آن. تعداد روزهای بین شروع قاعدگی و تخمک‌گذاری بعدی از یک زن تا زن دیگر متفاوت است، یا حتی ممکن است ازیک ماه به ماه دیگر برای یک زن متفاوت باشد.
بنابراین، هر چند شمارش روزهای چرخه ساده‌ترین روش برای شناخت دقیق روز تخمک‌گذاری است، این یک شاخص برگشت‌پذیر است که می‌تواند به شما در زمان آخرین تخمک‌گذاری کمک کند. اگر قاعدگی شما بسیار منظم باشند، این روش می‌تواند برای پیش بینی تخمک‌گذاری بعدی استفاده شود. برای مثال، اگر یک دوره کامل سی روزه داشته باشید، در روز شانزدهم تخمک‌گذاری می‌کنید. روز اول باید اولین روز از دوره بعدی شما باشد. زنانی که چرخه‌های آنها کمی طول می‌کشد یک دوره حدود سی روز یا بیشتردارند، همچنین باید روز اول دوره‌های خود را برای سه دوره متوالی ضبط کنند. از این اطلاعات، آنها می توانند ایده بسیار خوبی برای زمان تخمک‌گذاری دریافت کنند. آنها می‌توانند در این زمان بسته به اینکه آیا می‌خواهند باردار بشوند یا نه، رابطه جنسی داشته باشند یا از آن اجتناب کنند. این روش شمارش روزها به آن دسته از زنان که اغلب دوره‌های مختلفی دارند، کمک نمی‌کند. بنابراین، اگر شما قاعدگی نامنظم دارید، چگونه می‌دانیدچه زمانی تخمک‌گذاری می‌کنید؟

دمای پایه بدن

زمان‌های ثبت شده از دمای پایه بدن می‌تواند تغییرات دما را بعد از تخمک‌گذاری نشان دهد. این روش نمی‌تواند پیش بینی کند که تخمک‌گذاری در یک چرخه رخ داده است یانه. با این وجود، اگر نگاهی به رکوردها از چند سیکل داشته باشید، می‌توانید متوجه شوید که تخمک‌گذاری چه زمانی رخ می‌دهد انتظار می رود که یک نمودار برای دمای بدن روزانه تهیه شود. به یاد داشته باشید، روز اول در نمودار باید اولین روز قاعدگی باشد. هر صبح، قبل از خروج از رختخواب یا رفتن به حمام، شما باید دمای بدن خود را اندازه بگیرید و آن را در نمودار یادداشت کنید. شما باید از یک دماسنج منظم یا یک دماسنج مخصوص بدن استفاده کنید. شما همچنین باید تغییرات خاص مانند عدم خواب، تب، بیماری یا استرس را یادآوری کنید. این شرایط در وضعیت ترشح مخاط تاثیر می‌گذارد.
پس از تخمک‌گذاری، دمای بدن شما حدود 0.4-0.6 درجه فارنهایت افزایش می‌یابد. افزایش روزافزون دما در روز تخمک‌گذاری تا دو روز بعد افزایش دما قابل ملاحظه است. ممکن است که افزایش دما در روز تخمک‌گذاری با روز بعد متفاوت باشد، و شما دو روز آینده یک خط رو به بالا را مشاهده می‌کنید. شما متوجه خواهید شد که درجه حرارت بعد از تخمک‌گذاری در یک سطح جدید و بالاتر تا زمانی است که تخمک‌گذاری اتفاق افتاده است. این روش تنها زمانی مفید خواهد بود که شما چندین سیکل خود را پیگیری کنید. اگر قاعدگی‌تان منظم باشند، می‌توانید زمان دقیق تخمک‌گذاری را بدانید. برای کسانی که دارای قاعدگی نامنظم هستند، این روش می‌تواند به آنها ایده کلی را در مورد اینکه آیا آنها دارای یک الگوی منظم در قاعدگی خود هستند، کمک کند. همچنین برای جمع آوری اطلاعات که ممکن است برای پزشکان مفید باشد، کمک می‌کند

مانیتور سرویکال موکوس

سازگاری مخاط، ترشح شده از رحم، در طی چرخه ناشی از نوسانات هورمونی تغییر می‌کند. جدول زیر به وضوح توضیح خواهد داد:

وضعیت

مخاط ترشح شده

علائم

یادداشت ها

قبل از تخمک گذاری

چند روز پس از قاعدگی، کم یا بدون تخلیه

خشکی اطراف واژن

معمولا ناتوان کننده نیست، شانس کم بارداری

نزدیک شدن به تخمک‌گذاری

مرطوب، چسبناک

سفید یا کرم رنگ ، شکستن مخاطی به راحتی هنگام نگهداری بین انگشتان با پیشرفت زمان، حجم مخاط افزایش می یابد.

احتمال حاملگی

زمان تخمک‌گذاری

شایع تر، واضح تر و به طور کامل در هنگام آزمون در انگشتان دست کشش پیدا می‌کند

حداکثر میزان مخاط

بالاترین احتمال حاملگی

پس از تخمک گذاری

موکوس به مرحله چسبنده باز می گردد، خشک نمی‌شود

اطراف واژن خشک می‌شود

احتمال بارداری کم است

برای دانستن زمان تخمک‌گذاری پس از سقط جنین، مجددا باید از روش‌های فوق استفاده کنید. پس از سقط جنین، برخی از زنان زمان دقیق تخمک‌گذاری را نمی‌دانند در حالی که برخی ممکن است بدانند. بنابراین، مجبور خواهید شد چند سیکل را دنبال کنید و با کمک روش‌های فوق، می‌توانید روز دقیق تخمک‌گذاری را بدانید. علائم تخمک‌گذاری آسان است. با ضبط عوامل ضروری که در بالا توضیح داده شد، می‌توانید روز تخمک‌گذاری را بدانید.