مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون
 

مارچوبه در زمره‌ی قدیمی‌ترین گیاهان شناخته شده توسط بشر است. این مقاله بر روی بعضی از حقایق مختلف تغذیه‌ای مارچوبه تأکید داشته و همچنین در خصوص برخی از مزایای مارچوبه صحبت خواهد کرد. نگاهی به آن بیاندازید.
طبیعت مهربان گیاهان مغذی و مفید بسیاری را برای بهبود بشر در اختیار او قرار داده است. خوشبختانه، ما نیز به اندازه کافی باتدبیر بوده‌ایم که از این گیاهان به دلیل سلامتی بخش بودن آنها استفاده کنیم! مارچوبه یکی از چنین گیاهان چند ساله و قدیمی شناخته شده در تمدن بشری است. در روزهای آغازین، این گیاه در مناطق غرب آسیا، برخی از کشورهای اروپایی و چند ناحیه از شمال آفریقا یافت می‌شد. با این حال، در شرایط امروزی، مارچوبه تقریباً در تمامی نقاط دنیا به عنوان یک محصول گیاهی یافت می‌شود. مارچوبه یک گیاه گلدار است.
با توجه به افزایش اهمیت سلامت و تناسب اندام در دنیای مدرن، انسان شروع به تحقیق در خصوص گیاهان مغذی و عصاره‌های گرفته شده از آنها نموده است. بنابراین می‌توانید از منابع اطلاعاتی مانند اینترنت، روزنامه، مجلات سلامت، و شبکه‌های تلوزیونی سلامت و تناسب اندام در این خصوص استفاده نمایید. مارچوبه دیگر موضوع مهم مورد بحث در این زمینه است به این دلیل که هدف بسیاری از تحقیقات صورت گرفته در سالهای اخیر، شناخت تمام حقایق تغذیه‌ای مارچوبه هم در مارچوبه بخارپز شده و هم پخته شده بوده است.

ارزش تغذیه‌ای: مارچوبه

بدون شک، مارچوبه یک گیاه مغذی است! اما به چه طرقی؟ محتوای پروتئین، کربوهیدرات، چربی، کالری و محتوای فیبر مارچوبه چه میزان است؟ مارچوبه گیاهی است که غنی از مواد مغذی ضروری می‌باشد.
1 فنجان مارچوبه
محتوای کالری 00ر44 کالری
محتوای پروتئین 65ر4 گرم
محتوای آب 00ر165 گرم
محتوای فیبر محلول 15ر1 گرم
محتوای فیبر غذایی 85ر2 گرم
محتوای کربوهیدرات 60ر7 گرم
محتوای فیبر قند 85ر2 گرم
محتوای چربی مونو (با یک پیوند دوگانه) 02ر0 گرم
محتوای چربی اشباع شده 12ر0 گرم
محتوای چربی پلی (با چند پیوند دوگانه) 23ر0 گرم
علاوه بر این، مارچوبه همچنین منبعی غنی از مواد معدنی همچون منیزیم، فسفر، سلنیوم، روی، سدیم، آهن، مس، کلسیم و منگنز است. ویتامین‌هایی مانند ویتامین C، ویتامین K، ویتامین B6، ویتامین A، تیامین و نیاسین نیز در مقادیر کافی در این گیاه وجود دارد.

فوائد مارچوبه

اکنون مشخص شده است که مارچوبه گیاهی مغذی است. با این حال، فوائد آن در سلامت چه مواردی را شامل می‌شود؟ در این بخش مواردی از آن را مورد بحث قرار می‌دهیم.
• آنتی اکسیدان‌های موجود در مارچوبه به جلوگیری از رشد سلولهای سرطانی در بدن کمک می‌کنند.
• محتوای مواد معدنی موجود در آب مارچوبه همچنین در کنترل سطوح قند خون مفید است.
• مارچوبه همچنین برای قلب مفید می‌باشد. مقادیر کافی از آب مارچوبه مخلوط با مقداری عسل خام در صورتی که دو یا سه مرتبه در روز مصرف شود، برای قلب سلامتی بخش بوده و همچنین به بزرگ شدن قلب کمک می‌کند.
• مارچوبه همچنین مشخص شده است که از فلج چندگانه، عفونتهای مثانه و دستگاه ادراری جلوگیری می‌کند.
• مارچوبه همچنین برای افرادی که از فشار خون بالا رنج می‌برند مفید است، به این دلیل که سطوح فشار خون را پایین می‌آورد.
• علاوه بر این، همچنین برای مادران شیرده مفید است به این دلیل که علاوه بر جلوگیری از بروز نقصهای لوله‌های عصبی در نوزادان تازه متولد شده، به افزایش تولید شیر نیز کمک می‌کند.
• مارچوبه همچنین از خواص ضد ویروسی و ضد قارچی برخوردار است.
• از آنجا که منبع خوبی از ویتامین K است، برای استخوانها مفید بوده و آسیب‌های عصبی به مغز را محدود می‌سازد، به همین دلیل برای بیماران مبتلا به بیماری آلزایمر مفید می‌باشد.
اکنون احتمالاً متوجه‌ی میزان مفید بودن گیاه مارچوبه و نیز فوائد بسیار آن در سلامت شده‌اید. مارچوبه پخته شده نیز ارزش تغذیه‌ای خود را حفظ کرده و به همان اندازه برای سلامت ما مفید می‌باشد. بنابراین، اطمینان حاصل کنید که رژیم غذایی‌تان حاوی مقادیر کافی مارچوبه بوده و همچنین می‌توانید برای این منظور چند دستور غذایی که در آن مارچوبه مورد استفاده قرار می‌گیرد را امتحان کنید.