مترجم: مهناز مزارعی
منبع:راسخون
 

الگوی طاسی مردانه علت نگرانی و ناراحتی بسیاری از افراد است. نکات زیر علل و درمان الگوی طاسی مردانه را بیان می‌کند.
طاسی شرایطی است که فرد از ریزش مو رنج می‌برد. در مردان این حالت به عنوان " الگوی طاسی مردانه" یا "آلوپسی آندروژنیک" شناخته می‌شود که در آن یک الگوی مشخص تعریف شده است. مو به عقب سر رانده می‌شود و خط مو به شکل یک "M" شکل می‌گیرد که باعث طاسی جزئی یا کامل می‌شود. این الگو در اکثر مردان در بعضی از مراحل زندگی شان رخ می‌دهد. این الگو حدود 25 درصد از مردان را در 20 سالگی و دو سوم همه مردان را بعد از 60 سالگی تحت تاثیر قرار می‌دهد. تقریبا 15 تا 20 سال طول می‌کشد تا به طور کامل طاس شوند، در حالی که در برخی موارد، فقط 5 سال طول می‌کشد. الگوی ریزش مو در زنان متفاوت از آلوپسی آندروژنی است. در آنها، موهای موجود در سراسر سر نازک می‌شود، اما خط مو ایجاد نمی‌شود. این به طور کلی با افزایش خطر سندرم تخمدان پلی‌کیستیک همراه است

علل

مو از فولیکول‌ها که کیسه‌های کوچک زیر پوست هستند ساخته شده است. از این کیسه‌ها موها برای حدود 3 سال رشد می‌کنند، پس از آن موها ریزش پیدا می‌کنند. این روند رشد مو، ریزش، و رشد جدید در طول عمر ادامه دارد. برخی از مشخصه‌های خاصی که هنگام طاسی رخ می‌دهد عبارتند از:
فولیکول‌های مویی که تحت تاثیر قرار گرفته‌اند در مقایسه با اندازه‌های معمول کوچکتر می‌شوند.
موهای که جدید رشد می‌کنند نازک‌تر است، به طوری که اندازه فولیکول‌ها کاهش می‌یابند.
ریزش مو خیلی سریع اتفاق می‌ا‌فتد، که معمولا در حدود 3 سال به طول می‌انجامد.

فولیکول‌های مو کوچک باقی می‌مانند

این تغییرات ناشی از هورمونهای مردانه، به خصوص تستوسترون است. به طور کلی، سطح تستوسترون در افراد مبتلا به طاسی بیشتر است، اما به دلایل گوناگون، فولیکول‌های مو مبتلا به ریزش حساس به دی‌هیدروتستوسترون که هورمون تشکیل شده توسط تستوسترون است که باعث می‌شود فولیکول‌های مو کوچک شوند. آلوپسی آندروژنی در مردان با چندین بیماری دیگر مانند بیماری‌های قلبی عروقی، بزرگ شدن پروستات، دیابت، چاقی و فشار خون بالا مرتبط است. عوامل دیگری که مسئول این بیماری است مسائل مربوط به وراثت و سن هستند.

گزینه‌های درمان

بدون درمان

"بدون درمان" برای آلوپسی آندروژنی است که ممکن است ناخوشایند باشد، اما هیچ گونه درمانی ندارد،

دارو

دو دارو برجسته که به مبارزه با طاسی و پیشگیری از رریزش مو کمک می‌کند. یکی از آن ها فیناستراید است که معمولا نام تجاری پروپسیا نامیده می‌شود و دیگری مینوکسیدیل است که معمولا با نام تجاری روجاین شناخته می‌شود. فیناستراید، دارو خوراکی، است که مانع از تولید دی هیدرو تستوسترون می‌شود. که نتایج فوری قابل مشاهده نیست و حدود 4 ماه برای مشاهده نتیجه طول می‌کشد. از سوی دیگر، مینوکسیدیل یک درمان موضعی است که شما باید روی پوست سر اعمال کنید. افرادی که از آن استفاده کرده اند می‌گویند که به سادگی روند ریزش مو را به تاخیر می‌اندازد.

جراحی سرپایی

این درمان بسیار گران است و میزان موفقیت متفاوت است. قبل از انجام چنین درمانی، مشاوره با متخصص ضروری است. برخی از تکنیک‌هایی مانند پیوند مو، شکاف پوستی تحت عنوان این درمان قرار می‌گیرند.

مو مصنوعی

اگر هیچ کدام از گزینه‌های بالا کار آمد نبود و شما در مورد عمل جراحی پوست سر تردید دارید، نگران نباشید زیرا هنوز یک راه حل سنتی برای آن وجود دارد و آن این است که از مو مصنوعی استفاده کنید.
هیچ کس نمی‌خواهد طاس شود مو یک ویژگی مهمی از بدن ما است. توصیه می‌شود برای جلوگیری از ریزش مو به طور منظم ورزش کنید غذای سالم بخورید و در صورتی که با الگوی طاسی مردانه مواجه شدید، شیوه مناسب درمان را انتخاب کنید.