مترجم: مهناز مزارعی
منبع:راسخون
 

دانستن زمان تخمک‌گذاری بسیار مهم است. این مقاله اطلاعاتی در مورد زمان تخمک‌گذاری عادی ارائه می‌دهد که ممکن است با عوامل مانند سقط جنین، استفاده از قرص‌های ضد بارداری، زایمان و غیره تغییر کند.
تخمک‌گذاری بارورترین زمان بعد از چرخه قاعدگی زن است، زمانی که تخمدان یک تخمک بالغ را آزاد می‌کند. هرماه یک تخمک در لوله فالوپ که به رحم منتهی می‌شود آزاد می‌شود. به همین دلیل، زن باید یک تا دو روز قبل از تخمک‌گذاری تا بیست و چهار ساعت بعد از آن، برای تشکیل تخم مقاربت جنسی داشته باشد. از آنجا که سلول‌های اسپرم می‌توانند دو تا سه روز زنده بمانند و تخمک بیش از بیست‌و چهار ساعت پس از تخمک‌گذاری فعال است، این دوره بهترین زمان برای باروری است.

بعد از قاعدگی

معمولا تخمک‌گذاری بین روزهای دوازدهم و چهاردهم قاعدگی اتفاق می‌افتد. با این حال، تاریخ تخمک‌گذاری ممکن است از یک زن به دیگری، بر اساس چرخه قاعدگی متفاوت باشد. با این حال، افزایش تخلیه سیال سرویکس، افزایش دمای پایه بدن، گرفتگی شکمی یا درد خفیف و غیره، برخی نشانه‌های معمول تخمک‌گذاری باشد. می‌توان گفت که تخمک‌گذاری در اواسط چرخه قاعدگی رخ می دهد
تاریخ تخمک‌گذاری در درجه اول بر اساس تعداد روزها در چرخه قاعدگی تعیین می‌شود. به عنوان مثال، اگر یک دوره منظم بیست و هشت روزه داشته باشید، ممکن است در روز چهاردهم بعد از دوره (یا قبل از تاریخ دوره بعدی) تخمک‌گذاری کنید. به همین ترتیب، اگر شما یک دوره بیست و یک روزه داشته باشید و به مدت هفت روز خونریزی کنید، پس از گذشت دوره، ممکن است تخمک‌گذاری کنید. در این صورت، تخمک‌گذاری ممکن است بین روز شش تا ده روز چرخه شما رخ دهد. اگر دوره نامنظم داشته باشید، باید به روش‌های دیگر مانند کیت زمان تخمک‌گذاری را مشخص کنید. علاوه‌براین، علائمی مانند افزایش درجه حرارت پایه بدن، تغییر رنگ ترشحات بدنی و غیره را بررسی کنید.

پس از سقط جنین

در طول بارداری، بدن یک هورمون به نام اچ سی جی را آزاد می‌کند که تولید هورمون‌های هیپوفیز را تحریک می‌کند که تخمک گذاری را تحریک می‌کنند. سطح اچ سی جی پس از تخریب بافت جنین و جفت همچنان در یک یا دو هفته باقی می‌ماند تا خونریزی و لکه بینی به طور کامل متوقف شود.
طبق گزارش انجمن بارداری آمریکا، سطح اچ سی جی بعد از چهار تا شش هفته از زمان سقط جنین صفر می‌شود. این زمان ممکن است با توجه به مقدار اچ سی جی موجود قبل از سقط جنین متفاوت باشد. اگر بدون سوزش طولانی مدت و یا سایر علائم عفونی، سقط داشته باشید، ممکن است در طی دو تا چهار هفته پس از سقط جنین، تخمک‌گذاری کنید. ممکن است دوره بعدی تخمک‌گذاری چهار تا شش هفته بعد از سقط جنین باشد. گاهی اوقات تخمک‌گذاری ممکن است در طول آن دوره رخ ندهد. بهتر است از بارداری حداقل چهار تا شش ماه پس از سقط جنین، جلوگیری شود. با این حال، بهترین راه برای دانستن اینکه آیا تخمک‌گذاری شده یا نه، بهترین روش خرید کیت تخمک گذاری یا شمارش روز یا آزمایش خون برای تایید تاریخ تخمک‌گذاری می‌باشد.

استفاده از قرص‌های ضد بارداری

قرص‌های ترکیبی حاوی استروژن و پروژسترون برای جلوگیری از حاملگی به روش‌های مختلفی کار می‌کنند. اکثر این قرص‌ها مانع تخمک‌گذاری می‌شوند، بنابراین مانع از بارداری می‌شود. آنها همچنین ممکن است با از بین بردن مخاط مانع ورود اسپرم به رحم شوند بنابراین از تشکیل تخم جلوگیری می‌کنند. انطباق نامنظم و یا مصرف قرص‌ها و یا دخالت در داروهای دیگر می‌تواند باعث تخمک گذاری شود، حتی اگر زن قرص‌های ضدبارداری مصرف کند. زمانیکه شما تخمک‌گذاری می‌کنید تغییراتی در تخلیه واژن یا مایع سرویکال به‌نظر می‌رسد که نشانه‌هایی از تخمک‌گذاری است.

پس از زایمان

تخمک‌گذاری پس از زایمان بستگی به عوامل مختلفی دارد، مهمترین آنها شیر دادن است. این به خاطر سطح بالای استروژن در بدن است. تحقیقات نشان می‌دهد که در مادران شیرده، تخمک گذاری و قاعدگی پس از زایمان می‌تواند به مدت بیست هفته یا بیشتر به تأخیر بیافتد. در بعضی از زنان، این تاخیر ممکن است تا یک سال یا بیشترطول بکشد. با این حال، در زنانی که کودکانشان از شیر مادر تغذیه نمی‌کنند این دوره شش تا ده هفته است.
اگرچه تخمین دقیق زمان تخمک‌گذاری دشوار است، این راهنمایی‌ها و دستورالعمل‌ها می‌توانند به شما در تعیین زمان تقریبی کمک کنند. با این حال، بهتر است با یک متخصص زنان مشورت کنید یا از یک کیت پیش بینی تخمک‌گذاری استفاده کنید تا بتوانید زمان تخمک‌گذاری را مشخص کنید.