مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون
 

فشار خون بالا و یا هایپرتنشن یکی از بیماریهای معمول جسمی است که انسان را در سرتاسر دنیا تحت تأثیر قرار داده است. این مقاله اطلاعاتی را در خصوص علائم متداول این عارضه فراهم ساخته است.
برنامه پرمشغله، غذای ناسالم، عدم اختصاص وقت به ورزش و استراحت، شیوه‌ی زندگی فرد را بدتر از پیش ساخته است. به دلیل تمامی این عوامل است که امروزه همه مبتلا به یک یا چند نوع اختلال و یا بیماری می‌باشند. فشار خون بالا یکی از چنین عوارضی است که افراد بسیاری را در سراسر جهان تحت تأثیر قرار داده است. برخی گزارشات داده شده حاکی از آن است که بیش از 70 میلیون فرد متعلق به سنین 20 سال به بالا دچار هایپرتنشن می‌باشند.
فشار خون بالا همانطور که از نام آن پیداست، با بالا رفتن فشار خون مشخص می‌شود. روند افزایش آن زمانی شروع می‌شود که قلب خون را در رگها پمپ کرده و جریان خون با فشار همراه بوده و برخلاف دیواره رگها آن را به جلو می‌راند. این عارضه از دو نوع اولیه و ثانویه تشکیل شده است. هایپرتنشن اولیه متداول‌ترین اختلال مشاهده شده بوده و فرد نمی‌تواند علت مختص به هایپرتنشن اولیه را تعیین نماید. در حالی که همتای ثانویه آن گفته می‌شود که نشانه‌ای از بیماریهای کلیوی است.
فشار خون خواه بالا و خواه پایین به عنوان فشار خون سیستولیک و دیاستولیک مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. زمانی که مقدار آن 80/120 میلی‌متر جیوه باشد، به عنوان مقدار طبیعی در نظر گرفته می‌شود، به طوریکه 120 فشار خون سیستولیک و 80 فشار خون دیاستولیک را نشان می‌دهد. با این حال، زمانی که فرد دچار این عارضه می‌شود، فشار خون او حدود 140 میلی‌متر جیوه بر 90 میلی‌متر جیوه است که کاملاً بالاتر از فشار خون طبیعی است. علائم آن آنقدرها مشخص نیست و حتی اگر نشانه‌ای وجود داشته باشد، شدت آن بسیار پایین است. اما لازم است که به طور مناسب درمان شود؛ ثابت شده است که این عارضه در سال 2005 جان بیش از 50000 فرد در ایالات متحده را گرفته است.

علل

متداول‌ترین علت هایپرتنشن، استعمال دخانیات، اختلالات ژنتیکی، شیوه زندگی و عادات غذایی ناسالم، استرس روحی روانی، داشتن اضافه وزن، کمبود استراحت بدن، مصرف بیش از حد نمک را شامل می‌شود. علاوه بر آن، اختلالات مرتبط با سوخت و ساز بدن و مصرف کافئین در مقادیر زیاد نیز مشخص شده است که به این وضعیت کمک می‌کنند.

علائم

اغلب به فشار خون بالا «قاتل خاموش یا بی صدا» گفته می‌شود، به این دلیل که علائم فیزیکی آن قابل مشاهده نبوده و به تدریج به تمام سیستم بدنی انسان آسیب وارد می‌سازد. به این علت است که افراد متأثر از آن، در بسیاری اوقات متوجه نیستند که به این عارضه دچار شده‌اند.
درد قلب: فرد می‌تواند مبتلا به بیماریهای قلبی از جمله قلب درد شود. علت پشت آن ممکن است جریان سریع خون در سرتاسر بدن بوده که فشار زیادی را بر روی قلب وارد می‌سازد.
مشکلات تنفسی: اختلالات تنفسی همچون اشکال در تنفس و تنگی نفس در افراد مبتلا مشاهده می‌شود.
تاری دید: گاهی اوقات فرد ممکن است دچار تاری دید شده و ممکن است قادر به دیدن اجسام به خوبی نباشد.
تکرر ادرار: هایپرتنشن یکی از علل بالقوه‌ی دیابت در بسیاری افراد بوده و بنابراین فرد دچار تکرر ادرار شده و همچنین تمام مدت احساس تشنگی می‌نماید.
سردرد: سردرد متداول‌ترین علت و همچنین بیشترین تکرار را در میان علائم دارد. افزایش قابل توجه در سطح فشار خون خود دلیل پشت آن است.
تهوع: بعضی افراد همچنین از خود نشانه‌ی تهوع و نیز استفراغ را به عنوان نشانه‌ای از این عارضه نشان می‌دهند.
گرچه این علائم در اکثر موارد خیلی شدید نمی‌باشند، اما تأخیر در درمان آن می‌تواند منجر به بروز حمله قلبی، نارسایی کلیوی، بیماریهای مرتبط با عروق و از دست دادن بینایی شود. همواره عقل حکم می‌کند که به یک پزشک متخصص مراجعه و تحت معاینه قرار گیرید تا از بروز هرگونه عوارض بیشتر جلوگیری شود. همچنین فشار خون فرد بایستی به طور منظم و به منظور حفظ مصونیت از پیامدهای این عارضه مورد ارزیابی قرار گیرد.
سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه‌ی آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه‌های پزشک متخصص در نظر گرفته شود.