مترجم: مهناز مزارعی
منبع:راسخون
 


شرایط ریزش مو ازنظر بالینی به عنوان آلوپسی شناخته می‌شود. این نه تنها یک بیماری شایع در بزرگسالان است، بلکه بر کودکان نیز تاثیر می‌گذارد. این مقاله برخی از علل شایع آلوپسی در کودکان و اقدامات درمانی آنها را بیان می‌کند.
ریزش مو می‌تواند به شکل‌های مختلف و در سنین مختلف رخ دهد. آلوپسی اگرچه در کودکان شایع نیست ولی می تواند کودکان و والدین را تحت تاثیر قرار دهد. با این حال، خبر خوب این است که، در بیشتر موارد، قابل درمان است. تقریبا 60٪ از کودکان با پس از چند ماه تا یک سال موهایشان باز می‌گردد. اگر این اتفاق نیفتاد می‌توان از داروهای مختلفی برای بازگرداندن مو استفاده کرد.
چه عواملی باعث کچلی در کودکان می‌شود؟

عفونت قارچی

یکی از شایع‌ترین علل کچلی در کودکان می‌تواند عفونت قارچی باشد که روی پوست سر تاثیر می‌گذارد. خوشبختانه، هنگامی که عفونت از بین می‌رود، مو شروع به رشد می‌کند. این عفونت بسیار پرخطر معمولا در کودکان نوپا و کودکان مدرسه‌ای دیده می‌شود که معمولا علائم زیر را ایجاد می کند:
تکه‌های فلس مانند که باعث خارش در پوست سر می‌شود
طاس شدن قسمتی از سر که به اطراف گسترش پیدا می‌کند
دردناک و قرمز شدن قسمت‌های از سر

مشکلات خود ایمنی

اعتقاد بر این است که آلوپسی نوعی طاسی و یک بیماری خودایمنی است. در اینجا، سیستم ایمنی بدن به فولیکول‌های مو آسیب می‌رساند و موجب طاسی می‌شود. در اغلب موارد، مو در عرض چند ماه یا یک سال شروع به رشد می‌کند. این نوع از طاسی در افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن، خود ایمنی مانند دیابت و اختلالات تیروئید شایع است. نشانه‌هایی که در این شرایط ایجاد می‌شوند عبارتنداز:

از دست دادن ناگهانی مو

ایجاد نقاط طاس دایره وار که باهم همپوشانی دارند
ایجاد سوراخ در ناخن های دست و پا (در برخی از افراد)

آلوپسی کششی

یکی دیگر از علل شایع آلوپسی در کودکان به عنوان آلوپسی کششی شناخته شده است. آلوپسی کششی ناشی از آسیب ریشه‌های مو است، افرادی که موهایشان را محکم و با فشار می‌بندند، مستعد ابتلا به این مشکل هستند.

تریکوتیلومانیا

یک بیماری با عامل ناشناخته هست که درآن بیمار موهای سر و قسمت‌های دیگر بدن را میکند. این وضعیت در کودکان بین 11 تا 13 سال بیشتر دیده می‌شود و مردان و زنان به طور مساوی تحت تاثیر قرار گرفته‌اند. علائمی که با این بیماری همراه هستند عبارتنداز:
جویدن یا بازی کردن با موهای بلند
کشیدن موها باعث ارامش بیمار می‌شود
خوردن مو، مالیدن آن روی صورت و یا بازی کردن با آن

تلژوژن افلوویوم

چرخه طبیعی رشد مو سه مرحله دارد. این چرخه با آناژن آغاز می شود - فاز رشد، کاتاژن فاز انتقال کوتاه است زمانی که فولیکول‌های مو از بین می‌رود و در فاز تلگودال، مرحله استراحت به پایان می‌رسد. پس از فاز استراحت، موهای جدید رشد می‌کند و رشته‌های موی قدیمی‌تر را از بین می‌رود. با این حال، شرایط پزشکی، استرس یا بعضی از داروها ممکن است گاهی اوقات باعث اختلال چرخه طبیعی رشد مو شود و باعث ایجاد اختلال در فولیکول‌های مو که وارد فاز تلولژن شده‌اند شود هنگامی که فرد از بیماری رهایی یابد، موهایی که قبلا به حالت استراحت رفته اند ریزش پیدا می‌کنند که این مرحله موقت است.

آناژن افلوویوم

کودکان و بزرگسالان تحت درمان، مانند شیمی درمانی و یا سایر درمان‌های سرطان ممکن هستند ریزش مو را تجربه می‌کنند. این شرایط در مرحله آناژن اتفاق می‌افتد.

درمان‌های پیشنهادی

درمان آلوپسی بستگی به علت اصلی بیماری دارد.
اگر علت اصلی آن بیماری‌های قارچی باشد، استفاده از ضد قارچ ضروری است. همچنین کرم ضد قارچی موضعی و شامپو حاوی کتوکونازول 2٪ نیز ممکن است توصیه شود. این دارو‌های موضعی باید هر 2 تا 3 بار در هفته استفاده شود. اگرچه با این درمان‌ها باز هم، ممکن است عفونت دوباره ظاهر شود.
در مورد آلوپسی آریاتا، که غیر قابل درمان است، اقدامات مختلف برای درمان در دسترس است. با این حال در اکثر موارد موها پس از یک سال شروع به رشد می‌کنند. توجه داشته باشید که این نوع از طاسی برای افراد مختلف متفاوت است. در بعضی افراد ممکن است رشد مو دوباره شروع شود ولی در برخی افراد اینطور نیست. برای درمان می‌توان از داروهای ضد‌عفونی مانند کورتیکواستروئید استفاده کرد کودکان مبتلا به آلوپسی آریاتا معمولا با کورتیکواستروئیدهای موضعی درمان می‌شوند.
ریزش مو به علت تلژوژن افلوویوم معمولا نیازی به درمان ندارد. هنگامی که یک کودک از شرایطی که موجب ریزش مو شده است، بهبود می‌یابد، موها دوباره شروع به رشد می‌کنند
اگر ریزش مو فرزند شما به علت تریوتیلیتومومیا باشد، درمان ممکن است بیشتر شامل روان درمانی باشد. این اساسا به فرد مبتلا کمک می‌کند تا تمایل خود را به کشیدن موها را کاهش دهد و این کار را با رفتارهای دیگر جایگزین کند. به عنوان مثال، زمانی که میل به کشیدن مو وجود دارد، فرد ممکن است رفتار خود را تغییر دهد، گاهی اوقات، داروهای ضد افسردگی نیز ممکن است توصیه شود که به مدیریت تریوتیلیتومومیا کمک کند.
آلوپسی کششی را می‌توان با اجتناب از مدل مو، آزاد گذاشتن موها و اجتناب از بستن محکم مو درمان کرد.
برای افراد مبتلا به آناژن افلوویوم ممکن است چند هفته طول بکشد تا رشد مو ادامه یابد. در اغلب موارد، زمانی که مو شروع به رشد می‌کند، ممکن است بافت آن تغییر کند. روش‌های درمان خاصی وجود دارد که می‌تواند از ریزش مو در طی یا بعد از شیمی درمانی جلوگیری کند، اما ممکن است نتایج رضایت بخشی را تضمین نکند.
آلوپسی در کودکان ممکن است ژنتیکی باشد، که متأسفانه درمان ندارد. برخی از روش‌های درمانی نیز ممکن است باعث ریزش مو یا رشد مو شوند.