مترجم: مهناز مزارعی
منبع:راسخون
 

اگر در معرض ریزش موی ناخواسته هستید و علت دقیق ریزش مو را نمی‌دانید راجع به علت مختلف ریزش مو تحقیق کنید تا بتوانید ریزش مو را کنترل کنید.
ریزش مو باعث نگرانی به یک اندازه در زنان و مردان می‌شود. علل مختلف ریزش مو در زیر بیان می‌شود.

در زنان

با افزایش سن در زنان رشد مو سر متوقف می‌شود.
در طول دوران یائسگی، بسیاری از زنان از ریزش مو رنج می‌برند.
مصرف یک رژیم غذایی ناسالم که منجر به کمبود آهن و یا ویتامین می‌شود یکی دیگر از دلایل اصلی ریزش مو است.
اگر زنان داروهای خاصی مصرف کنند یا تحت درمان بعضی بیماری‌ها مثل شیمی درمانی سرطان باشند دچار ریزش مو می‌شوند.
برخی از بیماری‌ها و شرایط بهداشتی، مانند مشکلات تیروئید، نیز باعث ریزش مو می‌شوند.
حاملگی و زایمان که سبب ایجاد تغییرات هورمونی در بدن زن می‌شود، می‌تواند علت دیگر ریزش مو باشد.

در مردان

ریزش مو در مردان می‌تواند ناشی از دلایل ارثی باشد.
تحقیقات ارتباطی را بین استرس و ریزش مو مردان نشان می‌دهد. اضطراب، استرس و افسردگی می‌تواند موجب ریزش مو در مردان شود حتی زمانی که آنها هنوز در سن بیست سالگی هستند.
رژیم غذایی نامناسب یکی دیگر از دلایل ریزش مو است.
هر گونه بیماری شدید یا داروهای خاص برای درمان این بیماری‌ها نیز می‌تواند یک علت باشد.
آلوپسی، یک وضعیت پزشکی که در آن ریزش مو در قسمت‌های مختلف بدن، که معمولا در پوست سر اتفاق می‌افتد. اگرچه آلوپسی آندروژنتیک در مردان و زنان یافت می‌شود، اما مردان بیشتر از آن رنج می‌برند.

پیشگیری

در صورتی که مراقبت و اقدامات احتیاطی لازم صورت پذیرد، می‌توانیم از ریزش موها جلوگیری کنیم. برای جلوگیری از ریزش مو یک رژیم غذایی حاوی پروتئین مهم است به این دلیل که ریشه مو خود از پروتئین تشکیل شده است. بنابراین، خوردن غذای غنی از پروتئین مانند گوشت، پنیر، ماهی و غیره برای حفظ سلامتی مو ضروری است. همچنین کمبود آهن که زنان زیادی را در دوران بارداری تحت تأثیر قرار می‌دهد، یکی از دلایل اصلی ریزش مو در زنان است. بنابراین، خوردن غذاهای غنی از آهن مثل کلم، کبد مرغ، زرده تخم مرغ، لوبیا، عدس و غیره می‌تواند مفید باشد.
ماساژ مرتب سر به صورت هفتگی با روغن، باعث افزایش جریان خون در پوست سر می‌شود. برای ماساژ پوست سر، روغن‌های ضروری مانند روغن زیتون، روغن اسطوخودوس، روغن رزماری و حتی روغن نارگیل را می توان مورد استفاده قرار داد.
برای مردان ، انجام تمرینات یوگا و تمرینات منظم یا آروماتراپی در جلوگیری از شدت طاسی به میزان زیادی کمک می‌کند. ریزش مو ناشی از مصرف برخی داروها را با مراجعه به پزشک برای تغییر دارو یا درمان می‌توان کنترل کرد.
علاوه بر این، با اجتناب از استفاده مواد شیمیایی بر روی موها، رنگ‌ها و اتو مو می‌توان تا حدی از ریزش مو جلوگیری کرد. در مورد آلوپسی، درمان‌های مختلفی نظیر استفاده از کرم‌های استروئید موضعی، ایمونوتراپی و تزریق استروئید وجود دارد. اگر با وجود این اقدامات احتیاطی و درمانی ریزش مو همچنان ادامه داشت پیوند مو تنها گزینه پیشنهادی می‌باشد.