مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون
 

فوائد روغن آفتابگردان سالیان سال است که برای انسان شناخته شده می‌باشد. همچنین با توجه به خواص آن در سلامت قلب، در مقام بالاتری نسبت به سایر روغن‌های پخت و پز متداول قرار دارد. در این مقاله از فوائد سلامتی بخش این روغن اطلاع یابید.
چنانچه در خانه از روغن آفتابگردان استفاده می‌کنید، ممکن است اطلاع نداشته باشید که پیش از این از فوائد آن در سلامت برخوردار شده‌اید. اگر چنین است دلیلی برای شادمانی یافته‌اید. این روغن به خاطر کاربردها و محتوای تغذیه‌ای افزایش سلامتی مورد تقدیر قرار دارد.

به چه علت روغن آفتابگردان برای شما مفید می‌باشد؟

حاوی مواد مغذی گیاهی
وجود فیتوکمیکال یا مواد شیمیایی گیاهی همچون کولین، فنولیک اسید، از روغن آفتابگردان روغنی محبوب برای پخت و پز ساخته‌ است. این مواد شیمیایی شناخته شده‌اند که از بروز بیماریهای قلبی جلوگیری می‌کنند. وجود چربی‌های اشباع نشده پلی (با چند پیوند دوگانه) و اشباع نشده مونو (با یک پیوند دوگانه)، همراه با مقادیر بالایی ویتامینها آن را روغنی سالم ساخته است.

مراقبت از پوست

مشخص شده است که روغن آفتابگردان در نوزادان زودرسی که به هنگام تولد از وزن پایینی برخوردارند، جهت کاهش خطر بروز عفونت مفید می‌باشد. در این نوزادان، همواره خطر بروز عفونت به دلیل اندامهایی مانند پوست و سیستم ایمنی تکامل نیافته آنها وجود دارد. روغن آفتابگردان به عنوان سدی دفاعی در صورت استفاده بر روی پوست عمل می‌کند.

مبارزه با رادیکالهای آزاد

یکی از فوائد روغن آفتابگردان این است که به دلیل وجود ویتامین E در آن به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می‌کند. این روغن به عنوان یک آنتی اکسیدان رادیکالهای آزاد سرطان زا را خنثی می‌سازد.

بهبود عملکرد قلب

چربیهای اشباع شده موجود در روغن نارگیل، روغن نخل، روغن هسته درخت خرما می‌توانند در محدوده‌ی دمایی 180 تا 200 درجه سانتیگراد مقاومت کنند. شکسته شدن کامل این چربیها در طول سوخت و ساز مشکل بوده و توسط خون به نقاط مختلف بدن حمل شده و رسوب می‌کنند. این امر موجب بروز مشکلاتی در سلامت مانند آمبولیسم یا انسداد جریان خون، آترواسكلروز، درد مفصل و نقص‌های مادرزادی می‌شود. این بدان معنا نیست که تمام انواع چربیهای اشباع شده مضر می‌باشند. در واقع جهت برخورداری از عملکرد مناسب مغز و بدن در مقادیر کم به آنها نیاز است. با این حال، این چربیها در مقادیر زیاد ممکن است سطوح کلسترول LDL (کلسترول بد) را در بدن افزایش دهند. این یکی از عواملی است که با بیماریهای قلبی و سکته مغزی در ارتباط است. سازمان قلب، ریه و خون ملی و اتحادیه قلب جهانی توصیه نموده که این چربیها را با چربیهای اشباع نشده پلی و اشباع نشده مونو جایگزین سازید. این چربیها در روغن آفتابگردان وجود داشته و انرژی را فراهم ساخته و در عین واحد خطر بروز بیماریهای قلبی عروقی را با حفظ نسبت ایده‌آل LDL یا HDL (کلسترول خوب) در خون کاهش می‌دهد.
پیوند شیمیایی میان اسیدهای چربی اشباع نشده پلی و اشباع نشده مونو ضعیف‌تر از چربی‌های اشباع شده موجود در برخی مواد غذایی مانند کره می‌باشد. به همین دلیل است که نقطه ذوب آنها پایین است. در دمای اتاق اکثر چربیهای اشباع نشده (پلی و مونو) برخلاف چربیهای اشباع شده، به حالت مایع باقی می‌مانند. اسیدهای چرب و یا چربیهای اشباع نشده مونو نقطه ذوب کمتری نسبت به چربیهای اشباع شده دارند، با این حال این میزان بیشتر از چربیهای اشباع نشده پلی می‌باشد.

سایر فوائد

• ویتامین E به عنوان مرطوب کننده عمل کرده و به سلولهای پوست در حفظ آب کمک می‌کند. به همین دلیل است که آفتابگردان اغلب در محصولات آرایشی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
• روغن آفتابگردان، از طریق ویتامین E موجود در خود همچنین از روماتیسم مفاصل، آسم و سرطان روده بزرگ جلوگیری می‌کند.
• فولات و یا فولیک اسید موجود در این روغن، به بدن در ساخت سلولهای جدید کمک می‌کند.
• منیزیم به جلوگیری از گرفتگی عضلانی کمک کرده در حالی که تریپتوفان به آرام کردن مغز و بهبود خواب با کمک به بدن در تولید انتقال دهنده عصبی سروتونین کمک می‌نماید.
علاوه بر مواد مغذی فوق‌الذکر، روغن آفتابگردان همچنین حاوی مواد مغذی ذیل است:
• ویتامین B
• اسید پالمیتیک
• اسید استاریک
• لسیتین
• توکوفرول
• کاروتنوئید
• سلنیوم
• مس
• آهن
• روی
• کلسیم
• اسیدهای چرب امگا 6
شما می‌توانید از میان دو نوع روغن آفتابگردان، به عبارت دیگر لینولئیک و اولئیک بالا (high oleic) موجود در بازار انتخاب نمایید. روغن آفتابگردان اولئیک بالا مشخص شده است که سرشار از اسید چرب اشباع نشده مونو می‌باشد. اما نوع لینولئیک این روغن است که حاوی چربی اشباع نشده پلی بوده که به طور معمول می‌شناسیم و به عنوان روغن آفتابگردان از آن استفاده می‌کنیم.
شیوه زندگی سریع امروزی و افزایش سطوح استرس همراه با شروع یک زندگی حرفه‌ای که نیاز به تلاش فیزیکی و روانی دارد به انسان فشار وارد می‌سازد. رژیم غذایی چرب، غذاهای حاضری و فقدان ورزش نیز به این وضعیت می‌افزاید. به عنوان اولین قدم در تغییر شیوه زندگی خود، یک روغن آشپزی سالم را برگزینید.
سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه‌ی آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه‌های پزشک متخصص در نظر گرفته شود.