مترجم: امین حسین پور
منبع:راسخون
 

بشر از هزاران سال پیش از انرژی بادی برای کاربرد‌های مختلف استفاده می‌کرده است. با قرار گرفتن نفت در معرض تهدید و بحران زغال سنگ، انرژی بادی به جایگاه برجسته‌ای در بازار منابع انرژی تجدیدپذیر دست پیدا کرده است. بحران اجتناب ناپذیر انرژی را نمی‌توان به تأخیر انداخت. منابع طبیعی در آینده نزدیک تمام خواهد شد و بشریت باید متکی به منابع تجدیدپذیر برای افزایش نیاز‌های انرژی خود باشد. از انرژی بادی که شکلی از انرژی خورشیدی است می‌توان برای جواب دادن به برخی سؤالات در رابطه با بحران انرژی استفاده کرد.

کاربرد‌های انرژی بادی

ذاتاً همه چیز در جهان شکلی از انرژی است. حتی حرکت باد دارای انرژی جنبشی کافی برای به راه انداختن یک ژنراتور است. پدیده تبدیل انرژی کارکرد جهان را کنترل می‌کند. انرژی را نمی‌توان ایجاد کرد یا از بین برد ولی، می‌توان آن را از شکلی به شکل دیگر تبدیل کرد – این کلید همه فرآیند‌ها در این دنیاست. بادها هنگامی که اتمسفر ما به طور غیر یکنواخت گرم می‌شود و هوای سبک‌تر بالا می‌رود تا مسیر‌های دیگر هوا جایگزین شود به وجود می‌آید. این به ما حس حرکت باد را می‌دهد! کاربرد‌های انرژی بادی در این عصر فناوری پیشرفته مخصوصاً متمرکز بر تولید الکتریسیته است. عمدتاً نواحی حومه شهر، مزارع و نواحی ساحلی از انرژی بادی برای اهداف اولیه مانند آبیاری و تولید برق استفاده می‌کنند.
بیشترین کاربرد انرژی بادی در این عصر: تولید برق
درک کردن کاربرد ساده انرژی بادی جالب است. گفته می‌شود تولید برق یکی از بزرگ‌ترین کاربرد‌های آسیاب‌های بادی است. در این عصر پیشرفته، آسیاب‌های بادی سنتی با توربین‌های بادی مخصوص جایگزین شده است تا بهره‌وری تولید الکتریسیته افزایش پیدا کند. تیغه‌های توربین بادی سرعت باد را می‌گیرد و بدین ترتیب انرژی جنبشی آن را می‌گیرد. حرکت این تیغه‌ها شفت‌های متصل به آن‌ها را تنظیم می‌کند که منجر به راه افتادن ژنراتور و تولید برق می‌شود. در اینجا روند مرحله به مرحله تولید برق بدین شیوه ارائه شده است.
- تیغه‌ها روی قسمت بالای برج‌ها نصب می‌شود. باد تیغه‌ها را به حرکت درمی‌آورد و آن‌ها را می‌چرخاند.
- شفت‌های کم سرعت به تیغه‌های توربین متصل است. این شفت‌های کم سرعت به جعبه دنده متصل است که سرعت تیغه‌ها را با چرخاندن سریع‌تر آن‌ها افزایش می‌دهد.
- حرکت اسپینی تیغه‌های بادی به خاطر وجود شفت بادی پر سرعت در جعبه دنده است که به ژنراتور متصل می‌باشد. چرخیدن شفت در داخل ژنراتور منجر به تولید الکتریسیته می‌شود.
- الکتریسیته تولید شده از طریق خطوط و کابل‌های انتقال در دسترس مردم قرار می‌گیرد.
الکتریسیته تولید شده توسط توربین‌های بادی به اندازه توربین وابسته است. در نواحی ساحلی که سرعت باد در اکثر فصول یکسان است، دسته‌ای از توربین‌های بادی نصب می‌شود تا الکتریسیته لازم مناطق را فراهم کند. انرژی بادی بدون آلودگی و دوستدار محیط زیست است. ولی، عدم قابلیت پیش بینی و سر و صدای زیاد را می‌توان از معایب مهم توربین‌های بادی دانست. همچنین برخی افراد بر این عقیده‌اند که توربین‌های بادی پرندگان و خفاش‌ها را می‌کشد. با وجود بازیگران عمده‌ در حوزه انرژی بادی مانند آمریکا، آلمان، دانمارک، اسپانیا، چین و هند که سرمایه گذاری‌های هنگفتی در بخش انرژی بادی می‌کنند، می‌توان گفت که کاربرد‌های انرژی بادی در سال‌های آتی محکوم به افزایش است.