مترجم: مهناز مزارعی
منبع:راسخون
 

مقابله با درد لثه بسیار دشوار است شما نمی‌توانید به درستی غذا بخورید، لبخند بزنید، دندان‌هایتان را بشویید حتی نفس کشیدن هم دشوار است. در مورد علل و درمان لثه‌های دردناک بیشتر بدانید و از عواقب بیماری‌های لثه خود را نجات دهید.
هنگامی که ما در مورد بهداشت دهان فکر می‌کنیم، تمرکز اصلی روی دندان است، وقتی لبخند میزنیم دندان‌هایمان باید تمیز، درخشان، سفید و مرتب باشند، خط لبخند کامل باشد و هیچ سوراخ و حفره‌ای نباید در دندان‌هایمان باشد. آیا ما واقعا از لثه هایمان مراقبت می کنیم، طوری که ایده آل باشد؟ اکثر مردم فکر می‌کنند مراقبت از دندان‌ها باعث می‌شود که به طور خودکار لثه سالمی داشته باشند. اما این بیانیه همیشه درست نیست! لثه‌های دردناک می‌تواند اولین علامت یکی از بیماری‌های احتمالی لثه و مشکلات بهداشتی دندان باشد. نه تنها این، بسیاری از شرایط بهداشتی دیگر مانند بارداری، قاعدگی، سرطان لثه، و غیره نیز می‌تواند باعث درد، تورم و خونریزی لثه شود.

علل درد در لثه

دلیل رنج کشیدن از لثه‌های دردناک می‌تواند در درون یا خارج از شیوه زندگی ما باشد. دانستن علل نه تنها در مبارزه با این مشکل کمک می‌کند، بلکه در جلوگیری از مشکل التهاب و خونریزی لثه در آینده کمک می‌کند. علل ذکر شده در زیر آمده است.
بهداشت ضعیف دهان و دندان: استفاده نکردن از مسواک و نخ دندان می‌تواند باعث درد و تورم در لثه می‌شود.
رژیم نامناسب: اگر رژیم غذایی مناسب نداشته باشید، کمبود ویتامین های خاص مانند ویتامین K و ویتامین C می تواند به بیماری های مختلف لثه و عفونت منجر شود. اطمینان حاصل کنید که مقدار کافی کلسیم مصرف کنید. نوشیدن مقدار زیاد آب باعث می شود مواد غذایی که بر روی دندان‌ها و لثه‌ها گیر کرده‌اند را از بین ببرند و از تشکیل پلاک جلوگیری کنند.
تغییرات هورمونی: بسیاری از زمان ها، تغییرات هورمونی بدن باعث درد در لثه‌ها و دندان‌ها می‌شود. این امر نباید نادیده گرفته شود چون در زنان باردار موجب تولد نوزاد زود رس می‌شود. تغییرات هورمونی نیز در طول قاعدگی، بلوغ و یائسگی رخ می دهد. با توجه به این تغییرات، بسیاری از افراد در طول این مراحل زندگی خود درد لثه را تجربه می‌کنند. درد و تورم پس از این دوران پایان می‌یابد.
دندان مصنوعی: اگر مدت زمان طولانی از دندان مصنوعی استفاده می‌کنید، این امر می تواند مشکلات جدی را برای لثه‌ها ایجاد کند و با اصطحکاک که بین دندان مصنوعی و لثه هست علت قطعی تورم و خونریزی لثه‌ها می‌باشد. بنابراین اطمینان حاصل کنید که پروتز مناسبی برای دندان مصنوعی برای جلوگیری از درد غیر ضروری در لثه‌ها انتخاب کرده‌اید.
سرطان خون: یک از دلایل درد لثه می‌تواند سرطان باشد. در واقع بسیاری از بیماران مبتلا به سرطان از لثه دردناک، متورم با خونریزی که همراه با زخم های دردهان است رنج می‌برند این می‌تواند به عنوان اثر جانبی شیمی درمانی و به عنوان یکی از مشکلات لثه در نظر گرفته شود.

التهاب لثه

ورم لثه بیماری است باعث درد در لثه‌ها می‌شود و اگر درمان نشود، می‌تواند پیشرفت کند و بعد از آن مشکلات فراوانی ایجاد کند و به شرایط نامناسبی به نام پرئودوتیت تبدیل شود. بنابراین، اجازه ندهید ذرات پلاک و مواد غذایی روی دندان‌ها و لثه‌ها شما باقی بمانند.
پریودونتیت: همانطور که قبلا ذکر شد، اگر ورم لثه درمان نشود، به پریودنتیت تبدیل می‌شود. که در این مرحله شکاف بین دندان‌ها و لثه‌ها ایجاد می‌کند که باعث ایجاد حفره‌های دندانی می‌شود و اجازه رشد و گسترش باکتری‌ها را می‌دهد. در این مرحله کنترل بیماری دشوار است و باید به دندان‌پزشک مراجعه کنید. بیماری پریودنتال همچنین می‌تواند منجر به تحلیل لثه، آبسه دهان، عفونت لثه و از دست دادن دندان شود.
واکنش به داروی تجویز شده: گاهی اوقات درد و تورم در لثه‌ها ممکن است ازمصرف بعضی ازداروها مانند داروهای ضد‌افسردگی، دیالانتین، فنوباربیتال، حتی قرص‌های ضد‌بارداری باشد و می‌تواند عوارض جانبی را در قالب مشکلات لثه ایجاد کند.
واکنش به خمیر دندان یا دهانشویه: درد همچنین می‌تواند ناشی از یک واکنش آلرژیک نسبت به خمیر دندان یا دهانشویه باشد حتی مسواک زدن و استفاده از نخ دندان می‌تواند باعث خونریزی و درد لثه شود.

پیامدهای لثه‌های دردناك

درد لثه، اگر نادیده گرفته شوند، می‌توانند منجر به مشکلات غیرقابل برگشتی ‌شوند که باید در تمام زندگی با آن مقابله کرد. از جمله موارد زیر
از دست دادن دندان
بوی بد دهان
سکته قلبی
در زنان باردار موجب سقط جنین می‌شود

روش‌هایی برای درمان لثه‌های دردناك

برای هر مشکل راه حلی وجود دارد، اگر از درد لثه‌ها و دندان‌ها رنج می‌برید، چند راهکار وجود دارد که می‌توانند به شما کمک کنند.
یکی از بهترین و موثرترین درمان‌ها برای لثه‌های دردناک، آب لیمو و نمک است این کار را دوبار در روز انجام دهید.
استفاده از رژیم غذایی با حداکثر ویتامین و همچنین پرهیز از مواد غذایی با میزان شکر بالا
حفظ بهداشت مناسب دهان و دندان، دندان‌هایتان را دوبار در روز بشویید، به طوری پلاک بر روی دندان‌ها تشکیل نشود. این باعث جلوگیری از بیماری‌های پریودنتال می‌شود.
از دهانشویه ضد باکتری استفاده کنید تا باکتری‌هایی که با مسواک زدن و نخ دندان از بین نرفته‌اند نابود شوند.
به‌طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید، منتظر زنگ خطر نباشید !!