مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون
 

در صورتی که آخرین موارد عنوان شده در خصوص ارتباط سلامتی بخش مارچوبه و سرطان را باور کنیم باز هم این ارتباط، چالش برانگیز به نظر می‌رسد. در این صورت چه میزان از ادعاهای عنوان شده در خصوص مبارزه مارچوبه علیه سرطان منطقی به نظر می‌رسد؟ این مقاله را خوانده تا پاسخ خود را دریافت کنید.
سرانجام کار مارچوبه و سرطان به کجا ختم می‌شود؟ در صورتی که آخرین نکات بهداشتی عنوان شده در خصوص گستره‌ی بهبود طبیعی و جایگزینی آن را باور کنیم، سرطان در مقابل مواد مغذی و ارزش دارویی مارچوبه سرفرود می‌آورد. خوب بایستی بگویم که منظورم از این سخنان شک و تردید نسبت به آن نیست، به طوریکه همه ما از این واقعیت اطلاع داریم که تمامی سبزیجات و همینطور هم مارچوبه، سرشار از مواد مغذی و خواص درمانی می‌باشند. با این حال، قصد آن را نداشته که اعتماد کامل و کورکورانه به تبلیغ راه افتاده در خصوص «مارچوبه و درمان سرطان» داشته باشم، حداقل نه تا قبل از آنکه به طور کامل ساختار زیر بنایی چگونگی عمل مارچوبه یا مواد مغذی موجود در آن جهت آسیب به رشد سرطانی و بافتهای بدخیم را درک کنم. بنابراین مارچوبه چه ویژگی دارد که گروهی بر این باورند برعلیه سرطان و رشد تومور مؤثر می‌باشد؟ خوب در ادامه تمام اطلاعات مربوط به این موضوع را مشخص می‌کنیم.
مارچوبه چگونه با سرطان مبارزه می‌کند؟
برای شروع، اجازه دهید نگاهی سریع به این موضوع بیاندازیم که تسلیحات تغذیه‌ای مارچوبه که به عنوان قاتل سلولهای سرطانی عمل می‌کند، از چه قرار است. بدین طریق، درک چگونگی عملکرد این دینامیت سبز از خانواده سبزیجات بر علیه سرطان و تسکین علائم و ناراحتی‌های جسمانی مرتبط با رشد سرطانی، آسانتر خواهد شد.
 فلاونوئیدها: پیش از این همگی از قابلیت ضد سرطان زایی فلاونوئیدها و تأثیر آنها در مبارزه با رشد سرطان و کاهش علائم آن به خوبی اطلاع یافته‌ایم. فلاونوئیدها نوعی آنتی اکسیدان بیوشیمیایی هستند که به مقدار فراوان در بسیاری میوه‌ها، سبزیجات، گیاهان دارویی یا ادویه‌ای و برخی غذاهای فرآوری شده مانند شکلات تیره یافت می‌شوند. انواع بسیار متفاوتی از فلاونوئیدها وجود دارد و عمدتاً توسط گیاهان به دلایل مختلفی و زمانی که مورد حمله برخی پاتوژنهای میکروسکوپی بیماری زا قرار می‌گیرند، تولید می‌شوند. بدین ترتیب، فلاونوئیدها نوعی عملکرد ایمنی را به اجرا گذاشته و همه ما از این واقعیت اطلاع داریم که سیستم ایمنی و سیستم دفاعی مهمترین ایفاگران و بازیگران آن به هنگام مبارزه با سرطان و رشدهای غیر طبیعی سلولی به شمار می‌روند.
 اسید فرولیک: یکی دیگر از آنتی اکسیدانهای قوی، اسید فرولیک است که در دیواره‌های سلولی مارچوبه وجود دارد و عمل ضد سرطانی آن جلوگیری از رشد عروق خونی جدید از عروق موجود در اطراف غده‌های بدخیم را شامل می‌شود. می‌دانید که این عروق خونی جدید مواد مغذی و اکسیژن را از جریان خون اولیه به سمت بافتهای سرطانی هدایت کرده، به آنها اجازه دسترسی به مواد مغذی را داده بطوریکه رشد و گسترش سریع‌تری خواهند داشت. با قطع یا بستن این کانال تغذیه‌ای به بافتهای بدخیم و سرطانی، اسید فرولیک به راستی آنها را گرسنه ساخته و در نتیجه مغلوب شدن بر آنها را برای سیستم دفاعی بدن آسانتر می‌سازد. ساختار شیمیایی فرولیک همچنین بسیار شبیه به ساختار شیمیایی کورکومین یعنی ماده‌ی تشکیل دهنده اصلی زردچوبه بوده و همه ما می‌دانیم که زردچوبه تا چه اندازه عامل آنتی اکسیدان و ضد التهاب قدرتمندی است.
بنابراین در اصل خط پایانی عنوان می‌کند که هر قدر آنتی اکسیدانهای بیشتری وارد بدن خود سازید، کمتر نسبت به انواع مختلف سرطان آسیب پذیر خواهید شد. در حالی که از یک طرف این آنتی اکسیدانها سیستم ایمنی شما را تقویت می‌سازند، و آن را مجهز به قدرت مبارزه بهتر با سرطان و ویروس می‌سازد (بدون شک به اثبات رسیده است که برخی سرطانها به عنوان مثال سرطان دهانه رحم توسط فعالیتهای ویروسی ایجاد می‌شوند)، از طرف دیگر از آسیب وارده به بدن توسط رادیکالهای آزاد جلوگیری می‌کنند. گذشته از تشعشع، وراثت و ویروس، رادیکالهای آزاد از جمله علل اصلی منتهی به ناهنجاریهای سلولی هستند که در بلند مدت به غده‌های سرطانی تبدیل می‌شوند. این همچنین بدان معنا است که وارد نمودن مارچوبه به رژیم غذایی معمول و پیشگیری از بروز سرطان به احتمال زیاد همگام با هم پیش می‌روند.
بنابراین می‌بینید که نه تنها مارچوبه بلکه هر میوه، سبزی و یا ماده غذایی پرورد شده دیگری که سرشار از آنتی اکسیدان هستند به طور مساوی مجهز به دور نگاه داشتن سرطان می‌باشند. برخی از منابع مختلف آنتی اکسیدانی بسیار خوب، سبزیجات برگ سبز، مرکبات، چای سبز، ادویه‌های طبیعی تازه (مانند پونه کوهی، زردچوبه، جعفری، زنجبیل، دارچین، میخک، مریم گلی و غیره)، شکلات تیره حاوی کاکائو بیشتر از مواد جامد شیر، و غیره را شامل می‌شود. همچنین هنگامی که فردی تحت شیمی درمانی و رادیوتراپی جهت درمان سرطان قرار دارد، خوردن زیاد مواد غذایی سرشار از آنتی اکسیدان این اطمینان را ایجاد می‌کند که بدن بهبودی سریعتر و بهتر از تمام قرار گرفتنهای در معرض اشعه و مواد شیمیایی قوی می‌یابد. خلاصه آنکه ـ غذای سالم بخورید تا هیچ دلیلی برای عدم حفظ سلامتی باقی نماند!