مترجم: سهیلا حاجی‏زاده

 

هنگامی که یک زن باردار است، اولین توصیه‌ای که از پزشک متخصص خود دریافت می‌کند، مصرف اسید فولیک در این دوران می‌باشد. این امر به دلیل تعداد بی‌شمار مزایای اسید فولیک در طی دوران بارداری می‌باشد.
هنگامی که زن باردار است، تنها فکری که دارد، به دنیا آوردن کودکی سالم می‌باشد. برای داشتن کودک سالم باید مادران به تمام مواد غذایی که مصرف می‌کنند، دقت داشته باشند. یکی از مهم‌ترین مواد تغذیه‌ای که باید به عنوان بخشی از رژیم غذایی زنان باردار در نظر گرفته شود، اسید فولیک و یا ویتامین B می‌باشد. تحقیقات ثابت کرده است که مصرف منظم اسید فولیک برای حداقل 12 هفته بارداری به مقابله با نقش لوله‌ی عصبی نوزاد کمک می‌کند. به عبارت دیگر، مزایای اسید فولیک در دوران بارداری به حدی است که از حدود 70 درصد از این نقص‌ها می‌تواند پیشگیری کند.

اطلاعاتی در رابطه با اسید فولیک

اسید فولیک معمولا به عنوان فولات شناخته می‌شود. این اسید متعلق به خانواده‌ی ویتامین B می‌باشد. وظیفه‌ی اصلی این ویتامین ساخت سلول‌های جدید و تقسیم سلولی می‌باشد. این ویتامین نقش مهمی در تشکیل هموگلوبین نیز ایفاء می‌کند. هنگامی که زن باردار مقادیر کافی از اسید فولیک را مصرف کند، احتمال بروز خطر حمله‌ی قلبی و سکته‌های قلبی کاهش می‌یابد. با این‌حال، زنان باردار نیاز به تامین اسید فولیک تازه دارند، چون بدن فولات را در خود ذخیره نمی‌کند. بنابراین زنان باردار باید اسید فولیک را به صورت منظم مصرف کنند، چون اهمیت حیاتی در رشد بدن و به ویژه در چند هفته‌ی اول بارداری دارند.
در فرم طبیعی آن، اسید فولیک در جوانه‌ها، لوبیا سبز، اسفناج، سیب زمینی، دانه‌های آفتابگردان، سبزیجات برگی تازه، نخود، مارچوبه، بادام زمینی، غلات غنی شده و غیره یافت می‌شود. اسید فولیک می‌تواند در غذاهای غنی شده مانند آرد گندم، برنج و یا ذرت نیز یافت شود. از آن‌جا که مصرف محصولات غذایی طبیعی در هر فرد از یک زمان تا زمان دیگر بسیار متنوع می‌باشد، توصیه می‌شود که زنانی که باردار هستند و یا قصد بارداری را دارند، مکمل‌های اسید فولیک را به صورت منظم مصرف کنند.

مزایای اسید فولیک در طی دوران بارداری

اسید فولیک و بارداری رابطه‌ی نزدیکی با هم دارند. اسید فولیک برای رشد لوله‌های عصبی مهم می‌باشد. در صورتی‌که مادر در طی دوران بارداری از کمبود اسید فولیک رنج ببرد، به نظر می‌رسد که لوله‌های عصبی نوزاد ممکن است به درستی بسته نشود. این امر به نوبه‌ی خود ممکن است منجر به اسپاینا بیفیدا شود که در طی آن کیسه‌های پر از مایع ممکن است از طریق مجراهای موجود در پشت بدن تولید شود. این امر می‌تواند باعث ایجاد منافذی در بدن شده که تهدید کننده‌ی سلامت فرد می‌باشد.
به غیر از پیشگیری از بروز عارضه‌ی اسپاینا بیفیدا اسید فولیک به نمو سریع جنین نیز کمک می‌کند. همچنین تضمین کننده‌ی رشد سریع جفت نیز می‌باشد. بر اساس تحقیقات صورت گرفته در این زمینه، در صورتی که مادر در طی دوران بارداری دچار کمبود اسید فولیک گردد، باعث بروز زایمان زودرس شده و یا ممکن است کودک در هنگام تولد دچار کمبود وزن شود. در برخی موارد، سقط جنین نیز رخ می‌دهد.
اسید فولیک به کاهش برخی عوارض در دوران بارداری نیز کمک می‌کند. تحقیقات ثابت کرد که زنانی که در طول دوران بارداری خود اسید فولیک مصرف می‌کنند، پایین‌ترین خطر تولد کودک با لب و یا سقف دهان ترک خورده را خواهند داشت.
اسید فولیک به کاهش برخی عوارض دیگر در طی بارداری نیز کمک می‌کند. مصرف مقادیر کافی فولات در طی دوران بارداری تضمین می‌کند که مادر از فشار خون بالای دوران بارداری رنج نخواهد برد.

مقدار مورد نیاز به اسید فولیک در دوران بارداری

ما فقط از مزایای مصرف اسید فولیک در طی دوران بارداری آگاهی داریم، اما آگاهی از مقدار درست اسید فولیکی که باید در طی این دوران مصرف شود نیز مهم می‌باشد. متخصصان عقیده دارند که زنانی‌که حامله هستند باید حداقل 400 میلی‌گرم اسید فولیک را به صورت روزانه مصرف کنند. در طول سه ماهه‌ی اول حاملگی، مقدار مصرف این اسید فولیک باید 400 میلی گرم باشد.
در صورتی‌که زنان قبل از بارداری اسید فولیک مصرف نکرده‌اند و در حال حاضر باردار هستند، باید حداقل 600 میلی‌گرم از این ویتامین را به صورت روزانه مصرف کنند. برای زمانی‌که در گذشته کودکی مبتلا به مشکلات نخاعی به دنیا آورده‌اند، باید مقادیر بالاتری از این ویتامین را مصرف کنند.
بدون شک، مصرف اسید فولیک در طول دوران بارداری مفید می‌باشد. هنگامی‌که شما در حال برنامه ریزی برای بارداری بوده و یا این‌که باردار هستید، بهتر از با پزشک خود در رابطه گنجاندن برخی با مواد غذایی در رژیم روزانه‌ی خود که حاوی مقادیر مناسبی اسید فولیک هستند، مشورت کنید.