بهداشت رواني

نويسنده: ناصرجعفري
منبع: راسخون

روزي که بناي خلقت انسان گذاشته شد و وجودش ازخاک شکل گرفت و روح خداوندي براي حيات بخشيدن به اين جسم خاکي به آن دميده شد ،درآسمان الهي سکني گزيد و از نعمات فراوان بهره مند شد .در آن سرزمين نوراني هيچ چيزي به عنوان نياز مطرح نبود و همه چيز در حد اعلي وجود داشت .تا اينکه انسان به واسطه ي گرفتار آمدن در دام شيطان ،خطايي مرتکب شد که مي بايست آسمانها را ترک گويد و پاي به اين زمين بگذارد .خيلي زود انسان متوجه شد که چه تفاوت فاحشي ميان آن بهشت و اين زمين وجود دارد .آنجا تمامي نيازها به دمي مرتفع مي شد اما اينجا مي بايست تلاش کرد و بندگي نمود تا عمر سپري شده و دوباره به سوي خالق عظيم برگردد .
به او اعلام شد که در اين سرزمين اگر هر فعاليتي انجام دهد و نيتش الهي باشد بندگي کرده است ، و اين چنين عمل نمود .
در مسير اين بندگي خطراتي نوع او را تهديد مي کند که مي بايست براي مصون ماندن و بندگي کردن از اين خطرات دوري نمايد ،و اينجاست که بحث پيشگيري مطرح مي گردد و بهداشت نمود پيدا مي کند .انسان به خاطر دو وجود خاکي و روحاني ناچاراست که خطرات هر دو را بشناسد و از آنها دوري کند تا سالم بماند ،نتيجه اينکه دو نوع پيشگيري مطرح است ،پيشگيري از خطرات جسمي و پيشگيري از خطرات رواني و طبيعتاً بحث بهداشت جسماني و بهداشت رواني همين مسئله را تداعي مي کند .
امروزه پيشرفتهاي عظيمي را در دنيا شاهديم و به قدري دقيق عمل کرده ايم که اکثر بيماريهاي جسمي شناخته شده و با درصد بالايي قابل درمان هستند .اما متأسفانه از روان غافل شده ايم ؟ !!!
هر چه در پزشکي و صنعت پيشرفت داشته ايم بر مشکلات روحي و رواني خود افزوده ايم .شايد بتوان ادعا کرد که در جهان نسبت افراد سالم از نظر رواني به کل جمعيت جهان بسيار محدود است .

مصرف داروي اعصاب بيداد مي کند !!!چرا ؟؟؟

زيرا ازنيازهاي روحي و رواني غافل شده ايم ، با برطرف کردن نيازهاي جسمي در کوتاه مدت اختلالات ايجاد شده نيز برطرف مي شوند ، اما چه نشسته ايد که نيازهاي رواني حتي در يک مقطع کوتاه هم اگرمختل شوند سبب اختلال ريشه اي خواهند شد .
راه حل نهايي توجه به روح و روان و جلوگيري از اختلالات روحي است تا شايد پس از گذشت مدتي طولاني به نقطه تعادل اوليه برگرديم .
1 ـ اجازه ندهيد نيازهاي رواني مختل شوند که بهداشت رواني مورد تهديد قرار مي گيرد .
2 ـ کلاه خود را قاضي کنيد ،آيا اين روان مخدوش ، همان رواني است که با خود از بهشت آورده ايم ؟؟؟

توصيه هاي بهداشتي :

توجه داشته باشيد که روح شما خدايي است ، خدايي که له الاسماء حسني است ، هرخصلت خوب ، خصلتي الهي است .و هرپليدي ، خصلتي شيطاني
است.
بيائيد امانت دارخوبي باشيم و روانمان را به رواني بهشتي نزديک کنيم .
ـ از معنويات غافل نشويد ،که روي آوردن به معنويات غبار روبي دلهاي خاک گرفته است .
ـ محبت به ديگران و نوع دوستي ،قلب را نوراني مي سازد .
ـ عشق خصلتي الهي است ، که پرورش دهنده ي خلاقيتهاست .
ـ زيباييها و آرامش طبيعت به فکرجهت مي دهند و قدرت آن را مي افزايند .
ـ چهره ي خندان داشته باشيد که همانا تمامي مردان خدا به آن سفارش
کرده اند .
ـ آن گونه زندگي کنيد که همين فردا عازم مسافرتي طولاني هستيد پس به حسابها رسيدگي کنيد .
ـ به همه اطرافيان به خصوص خانواده محبت کنيد ،براي ما همين بس که پس از مرگمان فرزندانمان براي ما طلب مغفرت کنند و بگويند :پدرم (مادرم ) مهربان و با محبت بود .
ـ هرکجا احساس کرديد که دلتان مي خواهد براي کسي قيافه بگيريد ،بدانيد که در قلبتان جاي پايي براي شيطان درست کرده ايد .
ازخداوند متعال بخواهيم که تا روانمان بهشتي نشده است ما را به سوي خود فرا نخواند که شرمنده مي شويم چرا که امانت دارخوبي نبوده ايم . /س