اطلاع رساني

نويسنده:فاطمه صالحه شاهنوش فروشاني



آمايش پيام هاي محيط زيستي

علم محيط زيست علمي ميان رشته و بر اساس نيازهاي نوين کره زمين است . کاهش منابع طبيعي ، افزايش آلاينده ها ، از بين رفتن لايه ازن ، ازدياد جمعيت و ... محيط زيست را - ظرف رشد و کمال انسان ها - به مخاطره کشانده است ؛ از اين رو بايد مطالعات زيست محيطي و دستورالعمل هاي حفظ محيط زيست ، به بدنه اجتماع انساني برسد تا از راه فرهنگ سازي عمومي و تبليغ صحيح شيوه تعامل ، مخاطرات زيست محيطي کاهش يابد .

پيام هاي محيط زيستي

بايد محتوايي متناسب با آموزه هاي اين علم را داشته باشد . آمايش و زيباسازي محتواي و تناسب سازي در بافت اجزاي پيام و نگرش کلي به طبيعت ، اقتضاي طراحي متن پيام ها است .
خاستگاه و منشأ نگرش صحيح به طبيعت ، معارف متقن و صحيح مي باشد ؛ چرا که پيام هاي محيط زيست با دو نگرش مادي و الهي قابل طرح است .
از ديدگاه نخست ؛ طبيعت اصالت پيدا مي کند و پيام هاي محيط زيستي نيز با رويکرد عشق و احترام به اين موجود اصيل ملاحظه مي شود ، اما در نظر گاه ، دوم ؛ محيط زيست اصالت ندارد ، بلکه تنها خالق محيط زيست اصيل است ؛ هر چند زيبايي هاي طبيعت خود در دستگاه تکفر الهي تحليل مي شود ، اما بدان نگاه مستقل نمي گردد ، و حفظ و نگه داري از آن در قالب يک تکليف الهي در مي آيد.
از آن جا که براهين واضح فکري و عقلاني نگاه دوم را اثبات مي کند ، به جاست که شعارهاي تبليغي حفظ محيط زيست متضمن نگرش الهي باشد و در همين بستر طراحي و تبليغ شود ؛ از اين رو ده شعار محيط زيستي را انتخاب نموديم که به اختصار نيز بدان مي پردازيم .

1 . هر يک از اجزاي محيط زيست براي اثبات وجود خدا کافي است :

يکي از برهان هاي اثبات خداوند برهان نظم است . اين برهان از دو مقدمه تشکيل شده است :
1. در جهان مجموعه هاي منظم وجود دارد .
2. هر مجموعه ي منظم ، ناظمي دارد .
در نتيجه ؛ مجموعه هاي منظمي که در جهان يافت مي شود ، ناظمي دارد. (1)
مقدمه اول ، مقدمه ي حسي است ؛ يعني بايد نظم مجموعه هاي جهان را با حواس خود دريابيم . مقدمه دوم ، مقدمه ي عقلي محض است . که فطرت سالم هر شخص عاقل آن را به آساني درک مي کند .
نظم در ريزترين اجزاي عالم تا بزرگ ترين آن ها قابل مشاهده است . به طيف سطوح مختلف نظام ماده نگاه کنيد :
اجزاي کوچک تر از اتم ها ، مولکول ها ، پرتوپلاسم ، سلول ها ، بافت ها ، اندام ها ، موجود زنده ، جامعه زيستي ، اکو سيستم ، اکوسفر ( کره زمين ) ، سيارات ، ستارگان ، کهکشان ، کيهان ؟
قسمت هاي اوليه آن محتاج مشاهده ميکروسکوپي و قسمت هاي نهايي آن محتاج مشاهده تلسکوپي است و بخش مياني آن که متشکل از موجود زنده ، جامعه زيستي ، اکوسيستم و اکوسفر مي باشد با چشم غير مسلح ديده مي شود و به همين دليل نگاه به نظم محيط زيست که در اين بخش واقع شده است ، آسان و قابل دسترسي است . مطالعه در آفاق و انفس مورد توجه خداي متعال است : سنريهم ءاياتنا في الآفاق و في أنفسهم حتي يتبين لهم أنه ألحق ...» . (2)
محيط زيست ما از سه قسمت عمده ي هوا ( اتمسفر ) ، خشکي ( ليتوسفر ) و محيط آبي ( هيدروسفر ) تشکيل شده است که تعامل منظمي با يکديگر دارند . نزولات آسماني از اتمسفر به سوي زمين مي آيد و ليتوسفر تحت پوشش گياهي ، جنگل ها ، مزارع و شهرها و ... را سيراب مي کند . همچنين رودخانه ها آب هاي فرود آمده را به سمت هيدروسفر ؛ يعني درياچه ها ، درياها و اقيانوس ها هدايت مي کنند و بازگشت آب هاي تبخير شده به اتمسفر چرخه ي آب را پديد مي آورد . چنين نظمي با ناظم قادر است ؛ همچنان که خداوند متعال در قرآن مي فرمايد : « إن في خلق السماوات و الأرض و اختلاف اليل و النهار لآيات لاولي الألباب ». (3)
آلبرات وينچستر زيست شناس معاصر مي گويد : « هر کشف تازه اي که در دنياي علم به وقوع مي پيوندد ، صدها مرتبه بر استواري ايمان ما مي افزايد ، و وسوسه هاي نهاني را که کما بيش در باطن اعتقادات ما وجود دارد ، از بين مي برد و جاي آن را به افعال خداشنا سي و توحيدي مي بخشد . » (4)
و چه زيبا سروده اي است که :
برگ درختان سبز در نظر هوشيار
هر ورقش دفتري است معرفت کردگار

2. طبيعت زيبا را خداوند دوست دارد :

تنوع در محيط زيست ما زيبايي آفرين است و موجب گوناگوني حيات مي شود .
کوه هاي راست قامت ، گل هاي رنگارنگ ، تنوع درختان زيبا ، جانوران گوناگون ، آب هاي مواج ، درياها و دشت هاي پهناور ، جريان بادها و نسيم لطيف ، ابر و رنگ نيلي آسمان و ... همگي مخلوق خداي دانا و حکيم است . درک زيبايي طبيعت ، امري مشترک و اختلاف ناپذير ميان انسان ها و رمز آن يگانگي در فطرت و هم گرايي در احساس زيبايي است .
« إن الله جميل و يحب الجمال » ؛ (5) زيبايي در اين جا مطلق است و همه مصاديق آن را در بر مي گيرد . محيط زيست زيبا نيز يکي از مصاديق زيبايي است . (6)

3. حفاظت از محيط زيست رضايت خدا را به همراه دارد :

حفاظت يا conservation عبارت است از : استفاده بهينه و مناسب از محيط زيست ؛ به گونه اي که بتوان با بهره گيري از نواحي و منابع طبيعي در جهت توليد کالا و خدمات ، نيازهاي شخصي و اجتماعي را برطرف ساخت ، بي آن که سرمايه ي اصلي از بين رود ، يا دگرگون شود . در اين صورت ، حفاظت و ذخيره نواحي و منابع طبيعي بر عهده ي انسان هاست .
آلوده کردن آب هاي آشاميدني ، رها کردن فضولات انساني در زير درختان ميوه دار و قطع درختان از جمله مناهي است . اصل پنجاه قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران نيز مي گويد : « در جمهوري اسلامي ايران حفاظت محيط زيست که نسل امروز و نسل هاي بعد بايد در آن حيات رو به رشدي داشته باشند ، وظيفه عمومي تلقي مي گردد ؛ از اين رو فعاليت هاي اقتصادي و غير آن که با آلودگي هاي محيط زيست و تخريب غير قابل جبران آن ملازمه پيدا مي کند ، ممنوع است ».

4. تخريب محيط زيست ، تخريب نعمت هاي الهي است :

بي گمان محيط زيست به شکل ترکيبي يا جزيي ازجمله نعمت هاي الهي به شمار مي رود و در بر دارنده ي منافع فراوان براي مخلوقات الهي است .
تخريب محيط زيست غالباً آلاينده ها پديد مي آيد . آلاينده هاي فيزيکي ، شيميايي و راديو اکتيوي موجب از بين رفتن بافت طبيعي و تغيير نرخ رشد گونه هاي موجودات است و سلامتي ، رفاه ، آسايش و حقوق انسان ها را به خطر مي اندازد .
آگاهي و عمل به گزينه هاي دستوري محيط زيست ، موجب کاهش آلاينده هاي محيط زندگي شده و در راستاي بهره گيري مطلوب از نعمت هاي الهي ، شکر نعمت به حساب مي آيد :
« ... و لا تفسدوا في الأرض بعد إصلحها ذلکم خير لکم إن کنتم مؤمنين ». (7)

5 . رعايت بهداشت محيط زيست و نشانه ي ايمان است :

اين پيام آشنا در بر دارنده ي مفهوم گسترده ي « النظافه من الإيمان » است ؛ چرا که طهارت باطن ، طهارت ظاهر را در پي دارد . و امروز که بهداشت محيط زيست قرباني توسعه تکنولوژي و توليد فرآورده هاي جديد و متنوع شيميايي است ، بيشتر از ديروز فريادرس و ناجي زندگي بشر است . و اين پيام جهاني رسول خدا صلي آله عليه و آله شعار اصلي حاميان و حافظان محيط زيست است .
در جاي ديگر از پيامبر اعظم صلي الله عليه و آله نقل شده است که فرمود : « تنظفوا بکل ما استطعتم ، فإن الله تعالي بني الإسلام علي النظافه و لن يدخل الجنه إلا کل نظيف (8) ؛ هر آنچه مي توانيد نظافت را رعايت کنيد ؛ زيرا خداوند متعال اسلام را بر پايه نظافت بنا کرده و هرگز به بهشت وارد نمي شود ؛ مگر انسان پاکيزه » .
رعايت پاکيزگي ، نظافت و زيباي براي هميشه مستحب است تا محيط زيست انسان بيان گر زيبايي شريعت و پاکي و صفاي آن باشد؛ همچنان که آلوده ساختن محيط زيست از قبيل : انداختن زباله در خيابان ، تخريب باغ ها و پارک ها ، رها سازي فاضلاب در آب هاي پاک و تميز اگر به ضرر جاني يا مالي مسلمين ختم شود ، يا هر نوع فساد و تباهي در برداشته باشد ، حرام است و چنانچه به اين حد از ضرر نرسد ، عملي قبيح ، زشت و مکروه است .

6 . محيط زيست ، مجال عبادت انسان هاست :

عبادت و عبوديت هدف خلقت انسان است و ظرف تحقق آن همين دنيايي مادي است . مقدمه ي عبادتي زيبا ؛ همچون نماز ، طهارت ظاهري و باطني است . با آب آلوده نمي توان طاهر گرديد ، از اين رو براي برداشتن اولين گام بايد آب و خاک را پاکيزه نگه داشت و تا با آن صورت را طاهر ساخت و بر خاک ساييد و به معبود تقرب جست . هواي آلوده نيز بر جسم و جان ما اثر مي گذارد و روح عبادت را از ما دور مي سازد ؛ اين همه گفتن براي آن بود که محيط زيست که مجال زيستن عبودي است ؛ از آلودگي ها محفاظت شود .

7. با فقه محيط زيست آشنا شويم :

فقه ؛ دانش چگونه زيستن است . راه بندگي و روش تعامل انسان ها با يکديگر و نيز با محيط زندگي را به ما مي آموزد .
دايره ي فقه ؛ شامل تمامي رفتار اختياري بشر است و بي گمان زندگي در طبيعت و اکوسيستم نيز از اين امر مستثنا نيست .
از آن جا که احکام فقهي پشتوانه اعتقادي دارند ، مطرح کردن فقه براي محيط زيست مي تواند بسان عاملي الزام بخش به دستورات علم محيط زيست باشد . احکام آب ها ، مسايل غواصي ، معادن ، انفال ، زمين هاي موات ، صيد ، شکار و بسياري ديگر از مباحث فقهي ، نشان نگر نگرش خاص فقه اسلام به محيط زيست است .
البته بايد توجه داشت که فقه محيط زيست نيز مانند ديگر ابواب فقهي از راه اجتهاد ، يا تقليد حاصل مي شود ؛ از اين رو بر متصديان تفقه است که مسايل فقه محيط زيست را استنباط کنند تا تدوين قوانين محيط زيست بر اساس آن ها صورت گيرد .

8 . درخشش انديشه ي سالم در محيط زيست سالم :

کلام معروف عقل سالم در بدن سالم به تجربه براي ما اثبات شده است . عقل و روح رابطه نزديکي با جسم و محيط زيست آن دارد . اگر محيط زيست مادي ، سلامتش را از دست بدهد ؛ جسم با آسيب مواجه مي گردد و روان و انديشه را به خود مشغول مي دارد و اختلال در آن ايجاد مي کند . نگاه کردن به مناظر سرسبز موجب کاهش و حتي درمان بيماري هاي روحي مي گردد و روان را آرامش مي دهد ؛ از اين - رو انديشه سالم نياز به محيط زيست سالم دارد .

9 . طبيعت امانت خدا در دستان ما :

انسان هاچهار گونه رابطه دارند :

1 . رابطه ي انسان با خدا ، 2 . رابطه ي انسان با خودش ، 3. رابطه ي انسان با هم نوعانش 4 . رابطه ي انسان با محيط زيست .
حقوق را نيز بر اساس همين چهار رابطه مي توان تقسيم بندي نمود . از حقوق محيط زيست بر انسان آن است که بداند امانتي را خدا در اختيار او قرار داده که بايد حقوقش را حفظ و حراست بنمايد . علم محيط زيست نيز بنا بر همين هدف است . اگر چه امروز حقوق محيط زيست تحت تأثير علوم و تکنولوژي مدرن است ، اما آسيب رساندن به محيط زيست با توجيه هماهنگي با شرايط نوظهور منطقي نيست و ضايعه را آلوده گر (Polluter must pay) بايد جبران کند . اگر همه باور کنند که طبيعت ، نعمتي امانت وار در دست بشر است ؛ آن گونه بهره خواهند گرفت که امانت گذار مي خواهد . پس بايد به اين پيام پاسخ داد که :
1- . آيا مي توان با تخريب محيط زيست ، الهي زيست ؟
و ما تبيين و پاسخ به اين پيام پرسش گونه را به شما عزيزان وا مي گذاريم .

اسلام در جهان
به جرم اقامه ي نماز در هواپيما !

درخواست يک جوان مسلمان انگليسي براي اقامه ي نماز، باعث اخراج وي از هواپيما شد .
به گزارش ( ايکنا ) و به نقل از « نيوکاسل سان » خلباني در فرودگاه بين المللي نيوکاسل انگلستان در پي درخواست يک جوان مسلمان براي اقامه ي نماز در هواپيما قبل از پرواز ، ضمن اخراج وي از هواپيما مقامات محلي و پليس را با خبر ساخت . افسران پليس « نيوکاسل » ضمن دستگيري جوان مسلمان وي را مورد بازجويي قرار دادند .
« آزاد علي » رهبر اجرايي بخش مبارزه با تروريسم انجمن مسلمانان ضمن مقصر دانستن خطوط هوايي در ايجاد اين گونه برخوردها با پيروان دين اسلام گفت : انجمن مسلمانان نيوکاسل اين جريان را با جديت پي گيري مي کند . وي ادامه داد : خلبان ها فقط در صورتي مي توانند مسافران را از هواپيما بيرون کنند که رفتار آن ها براي ساير مسافران مخاطره انگيز باشد . (9)

اسلام آوردن سالانه سه هزار نفر درآلمان

شبکه خبري الجزيره انگليس در گزارشي که به بررسي وضعيت مسلمانان ومهاجرين مقيم آلمان اختصاص داشت ، اعلام کرد : هر سال سه هزار آلماني مسلمان مي شوند .
به گفته اين شبکه خبري ، اين عده به سبب فعاليت هاي مراکز اسلامي به اسلام روي مي آورند و اين روند همچنان رو به گسترش است . برلين مهم ترين تمرکز مسلمانان آلمان است و از سه ميليون تن جمعيت مسلمان آلمان که چهار درصد جمعيت اين کشور را تشکيل مي دهد ، 800 هزار مسلمان در شهر ساکن هستند . (10)

مسلمان شدن يک زن اسراييلي

روزنامه ي فلسطيني « دنياي وطن » نوشت : يک زن يهودي با به زبان آوردن « لا إله إلا الله و محمد رسول الله » مسلمان شد .
اين زن يهودي که « موران » نام داشت . پس از گفتن شهادتين در مقابل قاضي « زياد لهواني » از قضات دادگاه شهر عکا در فلسطين ، نام خود را به « آيه » تغيير داد .
« آيه » پس از آن که متعهد شد به احکام و تعاليم دين اسلام پاي بند باشد ، سند مسلمان شدنش را از دادگاه تحويل گرفت . بر اساس اين گزارش وي قصد دارد تا هفته ي آينده ي به شوراي خاخام بيت المقدس برود. و اعلام کند که از دين يهود کنار فته و به اسلام ايمان آورده است .
اين زن تازه مسلمان اظهار داشت ؛ اگر چه مطمئنم که در اين راه با سختي هاي زيادي مواجه خواهم شد ، اما من در اين کار مصمم هستم .
« آيه » همچنين به مسجد الجزار رفت و در آن نماز به جاي آورد و در خصوص انگيزه اش براي مسلمان شدن گفت : دوست دارم که صلح در همه جا فراگير و همه ي بشريت تنها خدا را بپرستند . وي از زنان مسلمان خواست تا تقواي خدا را پيشه کرده و به عبادت خدا و اجراي فرامين الهي بپردازند . (11)
وي که با وجود مخالفت والدين خود اسلام آورد ، مي گويد : براي اولين بار در زندگي ، طعم آرامش و تقوا را احساس کردم. آيه 31 ساله چند سال قبل با يک جوان عرب ازدواج کرد و در اين سال ها ، تعاليم اسلام را فرا گرفت .
وي با لهجه ي عربي و عبري گفت : پيش از اين که اسلام بياورم ، عادت کرده بودم روزي 5 بار نمار بخوانم . او پس از تشرف به اسلام براي به جا آوردن حج عمره به خانه ي خدا مشرف شد . (12)

مسلمان شدن يک راهبه

کليسايي در آمريکا فعاليت يک راهبه که به دين اسلام گرويد را به مدت يک سال به حال تعليق درآورد .
به گزارش پايگاه اينترنتي « العربيه نت » ، اين راهبه ي مسيحي که اکنون مسلمان شده با لباس راهبه ها در نماز جمعه شرکت کرد .
« وان هولمز ريدينگ » 55 ساله که داراي دکتراي علوم الهي است و از سال 1984 راهبه شده با رهبران کليسايي که به آن وابسته است ، اختلاف پيدا کرد ؛ زيرا وي اين ادعا را که حضرت مسيح عليه السلام پسر خداست ، رد کرده است .
به گفته ي وي پس از بررسي اديان مختلف تمايل به اسلام پيدا کرد ؛ زيرا در اين دين خضوع کامل در مقابل خداوند وجود دارد .
او مي گويد : سعادتي در دين اسلام ديده که مانند آن را در هيچ دين ديگري به خصوص در انجام نمازهاي پنج گانه در هر روز نديده است . (13)

مسلمانان بوسني نماز صلح خواندند

مسلمانان بوسني به مناسبت ششصدمين سال ورود اسلام به کشورشان نماز جماعت براي صلح برگزار کردند .
به گزارش ، شبکه تلويزيوني العالم ، هدف مسلمانان بوسني از برزگزاري مراسمي مثل نماز جماعت براي صلح و مراسم هاي شبانه در پايان ششمين قرن ورود اسلام به اين منطقه ، آگاه کردن اروپايي ها از اين موضوع است که مسلمانان از صدها سال پيش در اروپا در صلح زيسته اند .
« مصطفي سير ک » مفتي بوسني در اين باره به خبرنگار العالم گفت : اروپايي ها از ناحيه مسلمانان مهاجر خاورميانه احساس نگراني مي کنند و فراموش کرده اند . که در اروپا مسلماناني نيز زندگي مي کنند که از ساکنان اصلي اين منطقه هستند . وي افزود : ما ديگر اجازه نخواهيم داد که نسل کشي ديگري صورت گيرد . اروپايي ها بايد هويت ما را بپذيرند و سارايوو شهر صلح باشد نه جنگ .
کشتار مسلمانان در سربرنيتسا يک نمونه از نسل کشي اروپايي ها در اين منطقه است . (14)

اهالي يک روستا درکشور غنا با بيش از 5 هزار نفر جمعيت اسلام آوردند

بيش از 5 هزار نفر از اهالي يک روستا درکشور غنا ، به طور رسمي پيرو دين اسلام شدند . اين روستا به نام « کيبا تيطو » در منطقه شمالي کشور غنا قرار دارد و حدود 196 خانوار در آن زندگي مي کنند و پيشه عموم مردم اين روستا دامداري و کشاورزي است .
همچنين اهالي اين روستا پس از مسلمان شدن ، مسجد بزرگي براي انجام فرايض ديني ساخته اند . (15)

برگزاري کنفرانس بين المللي« نقش زنان مسلمان در آموزش » در سوييس

در پايان اين کنفرانس دو روزه ، بيانيه اي به منظور تقدير از زنان برجسته ي مسلمان در کشورهاي اروپايي و نقش آنان در تاريخ اسلامي اين کشورها ، قرائت شد . دکتر فوزيه الأشماوي ، رييس نشست زنان مسلمان اروپايي ( FFME) اظهار کرد : « بيانيه ي ژنو ، از زنان مسلمان اروپايي مي خواهد تا مطابق با دستورات اسلام ، شيوه ي هم زيستي مسالمت آميز در جوامع خود را در پيش گيرند . » در اين بيانيه خطاب به کشورهاي اروپايي ؛ همچون اتريش و بلژيک ، از دولت مردان اين کشورها خواسته شد تا اسلام را به عنوان يک مذهب ، به رسميت بشناسند . در اين بيانيه آمده است : « کشورهاي اروپايي موظف هستند آموزش و پرورش فرزندان مسلمانان را بر اساس موزاين اسلام و پذيرش آن ها را هي عنوان يک شهروند مدنظر قرار دهند . » (16)

ارتقاي جايگاه حجاب در بوسني

در پي ممنوعيت چند دهه اي حجاب از سوي حکام کمونيست يوگسلاو در بوسني ، حضور اين نشانه ي مقدس از اسلام و حافظ شخصيت زن مسلمان در بازگشت به روز هاي قديم ارتقاي چشم گير يافته است . يک دانشجوي ، 25 ساله و محجبه ي مسلمان گفت : حجاب در يوگسلاوي سابق - که بوسني نيز بخشي از آن بود - در ميان زنان کهنسال مناطق روستايي مورد توجه قرار مي گرفت و دولت کمونيست اين کشور براي افراد محجبه احترامي قايل نبود ؛ چرا که حجاب را به عنوان نمادي از احساسات ديني تلقي مي کرد . درجنگ 43 ماهه بوسني 200 هزار نفر جان خود را از دست دادند و دو ميليون نفر از خانه هاي خود متواري شدند . از 3/8 ميليون ساکن بوسني 40 درصد آن را مسلمانان ، 31 درصد را مسيحيان ارتدکس و 10 درصد را کاتوليک ها تشکيل مي دهند . (17)

برگزاري کنفرانس « شخصيت زن مسلمان در ترکيه »

اولين نشست سمينار « شخصيت زن مسلمان » در عصر بيست و يکم از طرف انجمن جوانان آناتولي در مناطق مختلف شهر استانبول برگزار شد. و به مدت يک ماه در شهرهاي ديگر ادامه داشت . « شکران اوزبي » رييس منطقه اي کميسيون هاي زنان استانبول در اين باره گفت : همه زنان بايد در اين کنفرانس ها شرکت کنند ؛ زيرا در آن درباره ي مسايل مهم مربوط به زنان بحث و گفت و گو خواهد شد . زنان مسلمان درباره ي شخصيت زن مسلمان در عصر بيست و يکم نياز به اطلاعات دارند و من اميدوارم و که زنان با شرکت در اين کنفرانس ها حداکثر بهره و استفاده را ببرند. (18)

اعمال تبعيض غير عادلانه در مورد زنان مسلمان ترکيه

با در پيش بودن انتخابات رياست جمهوري ترکيه بحث حق آزادي استفاده از حجاب اسلامي براي زنان مسلمان در اين کشور لاييک گسترش يافت . زناني که در ترکيه از روسري به عنوان پوشش استفاده مي کنند و معتقدند که به خاطر داشتن اعتقادات مذهبي به صورت غير عادلانه مورد تبعيض قرار مي گيرند و با آن که بيشتر جمعيت ترکيه مسلمان هستند ، اما حق زنان در پوشيدن روسري اسلامي کانون مباحثات بسيار شديد در اين کشور است . ساختار لاييک ترکيه هشدار مي دهد که افزايش رعايت حجاب به مراتب افزايش اصول گرايي را به دنبال خواهد داشت . در حال حاضر بسياري از زنان ترکيه از حجاب سنتي و غير اسلامي استفاده مي کنند . تقريباً 11% حجاب کامل دارند و از پوشش چادر استفاده مي کنند . حکومت لاييک ترکيه که شامل نظاميان قدرت مند ، رييس جمهور و قوه ي قضاييه مي باشد ، اخيراً اظهارات شديدي پيرامون افزايش اصول گرايي ابراز داشته است . (19)

فرهنگي
حرکت خزنده ي ترويج کتاب هاي عرفاني کاذب ميان دانشجويان دختر

مشاور امور زنان رياست نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري مدظله العالي در دانشگاه ها گفت : دختران در برخورد با فعاليت هاي فرهنگي به صورت متفاوت عمل مي کنند ، تعداد دختراني که به سمت مباحث عرفاني گرايش پيدا مي کنند . بيش از پسران است .
کتاب هايي که در حوزه هاي عرفاني با سرعت به چاپ هاي بعدي مي رسند و کاري نيز به دين ندارند با نقاط ضعف بسيار و فقط با تصاوير جذاب و دو سه پيام عرفاني دست به دست ، بين دانشجويان دختر مي گردند ؛ در حالي که ما مفاهيم عرفاني خيلي جذاب تري در ادعيه خود داريم که بايد روي آن با قلم جوان پسند کار شود ، بيت اللهي در بيان نتايج نظر سنجي هاي صورت گرفته در نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه ها گفت : مشکل ما اين است که دختران دانشجو و اساتيد زن که افراد متدين و با حجاب کامل هستند .، چندن فعال نيستند . انفعال نيروهاي متدين دانشگاه ها يک مسأله است . دانشجويان دختر با حجاب چادر در بدنه ي دانشگاه ها تأثير گذار نيستند و فعال نيز فقط در طيف ويژه اي مؤثر هستند . اساسي ترين حرکت در معاونت هاي فرهنگي دانشگاه ها اين است که اين نيروها را فعال کند ؛ چه اين نيروها را فعال کند ؛ چه اين نيروها بيشتر فعال شوند، کار سرعت بيشتري مي گيرد . (20)

افزايش تقاضا براي خواندن قرآن در زندان هاي بنگلادش

تقاضاي زندانيان بنگلادشي براي استفاده از قرآن و کتب مذهبي در زندان هاي اين کشور به شدن در حال افزايش است . به گزارش خبرگزاري ايکنا به نقل از Zee News ، بسياري از وزيران ، تجار و مقامات سياسي سابق اين کشور در بين زندانياني هستندکه تقاضاي خواندان قرآن را در زندان دارند . اين درخواست موجب شگفتي مقامات زندان شهر داکا ، پايتخت بنگلادش اين که زندانيان بنگلادش شده است . تقريباً تمام زندانيان شهر داکا ، از مسؤولان کتابخانه ي اين زندان خواسته اند که قرآن ، يا کتب مذهبي دين اسلام را در اختيار آنان قرار دهند . به گفته ي مقامات زندان ، طارق رحمان ، فرزند خالد ضياء نخست وزير سابق بنگلادش که در حال حاضر در زندان به سر مي برد و لطف الزمان باباز ، وزير کشور سابق نيز در بين زندانياني هستند که براي خواندن قرآن بيش از ديگر زندانيان علاقه نشان داده اند . 75 درصد ازجمعيت بنگلادش را مسلمانان تشکيل مي دهند . (21)

ساخت مصلاي ويژه نابينان و ناشنوايان در مسجد الحرام

مدير کل امور مسجد الحرام و مسجد النبي صلي الله عليه و آله به منظور خدمت رساني به نماز گزاراني که مشکلات جسماني دارند ، اقدام به ساخت مصلاي ويژه اي نابينايان و ناشنوايان کرد . به گزارش خبرگزاري ايکنا و به نقل از پايگاه اطلاع رساني محيط ، در اين مصلي که طبقه ي اول مسجد الحرام قرار دارد، علاوه بر امکانات خاص به منظور اداي نماز معلولان جسمي ، خطبه هاي نماز جمعه توسط يکي از کارشناسان به زبان اشاره براي ناشنوايان ترجمه مي شود . همچنين راه هاي ورودي و خروجي و وضوخانه هاي اين مصلي ، به منظور آسايش نمازگزاراني که از ويلچر استفاده مي کنند ، به آسانسور و تسهيلات ويژه کم توانان جسمي مجهز شده است . (22)

فعاليت 40 هزار سايت وهابي عليه شيعه

حضرت آيه الله جعفر سبحاني در نهمين اجلاسيه ي استادان سطح عالي و خارج حوزه ي علميه ي قم که در مدرسه ي آيه الله العظمي گلپايگاني قدس سره بر پا شد با تأکيد بر عدم مدرک گرايي در حوزه گفت : حوزه ي علميه نبايد مثل دانشگاه مدرک گرا باشد ، بلکه حوزه بايد علم گرا باشد و اگر روح مدرک گرايي حوزه را فرا گيرد ، توان ترويج منطق گرا يي شيعي در حوزه تضعيف مي شود .
استاد برجسته ي حوزه ي علميه ي قم دربخش ديگري از سخنان خود وجود نزديک به 5 ماه تعطيلي در دروس حوزه ي را باعث افت تحصيلي طلاب قلمداد کرد و افزود : وجود اين ميزان تعطيلي به حوزه ضربه مي زند و بايد سعي شود اين تعطيلات به کم ترين حد خود برسد .
آيه الله سبحاني با اشاره به پيشرفت روز افزون حوزه ي علميه ي قم پس از پيروزي انقلاب اسلامي فرمود : متأسفانه برخي افراد مغرض کارهاي فراوان انجام شده در حوزه را به باد انتقاد مي گيرند در حالي که طي چند سال گذشته ي حوزه علميه در زمينه ي دروس و رشته هاي تحصيلي پيشرفت خوبي داشته است .
معظم له به فعاليت بيش از 40 هزار سايت وهابي در اينترنت اشاره کرد و گفت : هم اکنون اين سايت ها علاوه بر تبليغ وهابيت به تخريب تشيع نيز مي پردازند که بايد حوزه ي علميه براي مقابله با اين قبيل تبليغات منفي چاره انديشي و اقدام کند .
بر اساس اين گزارش حجه الاسلام و المسلمين حسيني بوشهري ، مدير حوزه ي علميه ي قم نيز آسيب شناسي تحصيلي حوزه ، راه اندازي شوراي عالي آموزش حوزه و طراحي يک مدل نظام آزاد براي دروس حوزوي را از جمله برنامه هاي سال جاري حوزه ي علميه ذکر کرد . (23)

حضور چشم گير مسلمانان فرانسه در نماز هاي جماعت

به گزارش رويترز وجود 1500 مسجد يا خانه هاي نيايش در فرانسه نمي تواند جوابگوي پنج ميليون مسلمان اين کشور باشد ؛ از اين رو مسلمانان براي اداي نماز در پارک « چانوت » واقع در « مارسلي » ، بزرگ ترين محل اجتماع خود را در اروپا تشکيل دادند . (24)

ترجمه قرآن به زبان گرجي

براي اولين بار و به همت يک پروفسور گرجستاني ، قرآن کريم به زبان گرجي ترجمه شد .
به گزارش ايکنا ، به نقل از « المحيط » ، اين ترجمه به همت پرفسور گورجي لوبگانيدزه ، شرق شناس گرجستاني انجام شد .
اين پروفسور گرجستاني براي انجام اين ترجمه ، سال ها به کشورهاي اسلامي سفرکرده تا با علماي علم تفسير در اين باره به مشورت و نظر خواهي بپردازد. (25)

ورود سي دي هاي غير اخلاقي براي کودکان

مدتي است که در مرزهاي جنوب شرقي ايران سي دي هاي ضد اخلاقي با عنوان « کارتون براي کودکان و نوجوانان » به داخل کشور قاچاق مي شود .
دشمنان اسلام براي از بين بردن اعتقادات جوانان و نوجوانان حساس ترين زمان را انتخاب کرده اند تا بتوانند در آينده بر روي نسل جوان برنامه ريزي نمايند ؛ از اين رو لازم است از طريق رسانه هاي ارتباط جمعي در اين مورد روشن گري لازم صورت گيرد و مسئوولين نهادهاي فرهنگي و آموزشي برنامه هاي سرگرمي با هويت اسلامي و متناسب با ذايقه هاي جوانان و نوجوانان تهيه نمايند و با قيمت مناسب در اختيار آن ها قرار دهند تا زمينه براي نفوذ سرگرمي ها مبتذل غربي از بين برود . همچنين لازم است مسؤولين امنيتي در مبارزه با ورود و توزيع اين نو ع سي دي ها به طور قاطع عمل نمايند. (26)

چاپ کتاب اهانت آميز به مقدسات اسلامي در باکو

مقدسات اسلامي مسلمانان بار ديگر در کتابي تحت عنوان « رساله ي شريعت » در جمهوري آذربايجان مورد اهانت قرار گرفت . در کتاب « رساله ي شريعت » نوشته علي خان موسي اف يکي از فعالان وهابي ، حکايت هاي جعلي و اهانت آميز درباره ي پيامبرگرامي اسلام صلي الله عليه و آله و حضرت علي عليه السلام درج شده است .
بر اساس اين گزارش ، کتاب ياد شده در سطح گسترده در جمهوري آذربايجان منتشر شده است . (27)

طراحي اسباب بازي هاي ديني در آمريکا

فروشگاه هاي زنجيره اي وال مارک که داراي 425 شعبه در سراسر ايالات متحده ، است اقدام به عرضه اسباب بازي هاي ديني کرده تا پاسخ گوي نياز والديني باشند که ترجيح مي دهند فرزندان خود را با شخصيت هاي انجيلي آشنا کنند . اين نخستين بار است که بزرگ ترين فروشگاه جهان خط توليد کامل اسباب بازي هاي ديني را به مشتريان خود عرضه مي کند . (28)

دانشگاه هاروارد آمريکا دروس ديني را به نظام آموزشي خود اضافه مي کند !

دانشگاه هاروارد آمريکا با تجديد نظر در نظام آموزشي خود ، مواد درسي ديني را وارد سرفصل هاي آموزشي خود کرد . اين طرح که پس از صرف مدت زمان سه سال تحقيق و بررسي ، به اجرا در مي آيد ؛ با هدف رفع تنگ نظري در حوزه انديشه و پرداختن به مفاهيم ديني در آمريکا طرح ريزي شده است . « ديويد بيل بام » رييس دانشکده علوم دانشگاه هاروارد با اعلام اين خبر گفت : برنامه مذکور طي صدها ساعت بحث و گفت و گو تصويب و کميته اي نيز براي پي گيري اجراي آن تشکيل شده است .
وي افزود : بر اين اساس درسي با عنوان « فرهنگ و معارف ديني » به دروس اصلي رشته هاي مختلف اضافه مي شود ، اين درس دانشجويان را با افکار ، انديشه ها و بررسي اوضاع اجتماعي ، سياسي ، اقتصادي و ديني آشنا مي کند . با اجراي اين برنامه ، دانشجويان همراه با مطالعه موضوعاتي نظير سلول هاي بنيادين ، دروس اخلاقي و ديني را نيز مطالعه مي کنند .
دانشگاه هاروارد به عنوان قديمي ترين دانشگاه آمريکا واقع در ايالت ماساچوست ، معتبرترين دانشگاه اين کشور است . (29)

وهابيت درکمين سه هزار جوان مسلمان اهل سيدني

سه هزار جوان مسلمان ساکن شهر سيدني در معرض به دام افتادن مبلغان وهابيت قرار دارند . نتايج يک پژوهش که با حمايت دولت استراليا و از سوي مصطفي کاراعلي ، عضو سابق گروه مسلمانان مشاور نخست وزير ، صورت گرفته است ، نشان مي دهد ؛ حدود سه هزار جوان مسلمان سيدني که يک و نيم درصد جمعيت 200 هزار نفري مسلمانان شهر را تشکيل مي دهند ، در معرض افتادن به دام مبلغان تندروي وهابي قرار دارند و حتي برخي از اين جوانان تا مرحله پيوستن به گروه هاي نظامي وهابي پيش رفته اند . (30)

ساخت فيلم مستند « در مکه » توسط يک کارگردان زن آمريکايي

يک کارگردان زن مسلمان آمريکايي به منظور معرفي مناسک حج به عنوان يکي از ارکان اسلام و ارايه آموزه هاي ديني مسلمانان ، فيلم مستندي را از مکان هاي مقدس شهر مکه با عنوان « در مکه » ساخته است . به گزارش پايگاه اطلاع رساني مسلمانان آمريکايي در فيلم مستند خود اعمال حج را به عنوان يکي از ارکان اسلام به تصوير کشيده است . انيسه درباره ساخته خود مي گويد : اين فيلم به درخواست شبکه نشنال جيو گرافيک درباره فريضه حج ساخته شده تا اسلام را پس از حادثه 11 سپتامبر سال 2001 به غير مسلمانان معرفي کند. (31)

علمي
هشدار پزشکان درباره قرار گرفتن نوازد در برابر تلويزيون

به گزارش شبکه تلويزيوني فاکس نيوز ، يافته هاي جديد در دانشگاه واشنگتن نشان مي دهد که قرار دادن کودک زير دو سال دربرابر تلويزيون حتي براي نشان دادن برنامه هاي آموزشي باعث انحراف ذهن کودک و نوزاد مي شود و بيشتر از اين که براي وي مفيد باشد ، مضر خواهد بود .
اين کودکان با مشکلات ذهني و عدم تمرکز در مدارس رو به رو مي شوند . به توصيه ي پزشکان ، کودکان زير دو سال را به هيچ عنوان نبايد در برابر تلويزيون قرار داد ، حتي اگر براي تماشاي کارتون يا برنامه هاي خاص آموزشي باشد . (32 )

اثر پياده روي بر پوکي استخوان

ورزش و تغذيه ي صحيح علاوه بر فوايد بسيار زياد براي بدن ، کم هزينه بوده و روش مناسبي براي پيش گيري و درمان استئوپروز ( پوکي استخوان ) به شمار مي رود . استئوپروز يکي از مشکلات مهم سلامتي به خصوص در زنان است
که تخمين زده مي شود در 20 سال آينده بيش از 40 ميليون زن در دنيا به اين بيماري مبتلا شوند . ورزش کردن زنان به خصوص در دوران سالمندي بسيار با اهميت است . ورزش موجب تحريک استئوپلاست ها و استخوان - سازي شده و برنامه هاي ورزشي ؛ همچون تمرينات تعادلي ، قدرتي و کششي باعث افزايش استحکام استخوان مي شود .
در اين زمينه ورزش هاي هوازي از جمله پياده روي بسيار توصيه شده است و به نظر مي رسد که پياده روي موجب افزايش توده ي استخوان ران و کاهش احتمالي شکستگي شود .
نتايج مطالعه در کشور فنلاند نشان مي دهد که زنان يائسه با 30 دقيقه قدم زدن در روز و انجام ورزش هاي مقاومتي دوبار در هفته مي تواند قابليت انعطاف و تعادل بدن را افزايش داده و موجب کاهش فشار و چربي خون شود . بر اساس مطالعه ي ديگري در آلمان مشخص شد که با انجام ورزش و مصرف کلسيم و ويتامين « د » ، تراکم استخوان در مهره هاي کمري به ميزان زيادي افزايش مي يابد.
اين تحقيق نشان مي دهد که دوبار ورزش در هفته باعث افزايش قدرت ماهيچه ها مي گردد و ميزان از دست رفته ي استخوان و درد کمر را کاهش مي دهد . (33)

اهميت ضد عفوني کردن آشپزخانه و دست شويي

يک پزشک متخصص ميکروب شناسي مي گويد : پيشخوان آشپزخانه ها گاه به اندازه ي محل نشيمن توالت فرنگي محل تجمع باکتري هايي است که مي تواند فرد را بيمار کند .

مردم معمولاً حمام را يک نقطه ي آلوده مي دانند و آلودگي

آشپزخانه را دست کم مي گيرند ؛ در حالي که احتمال قرار گرفتن در معرض باکتري هاي زيان آور در آشپزخانه بيشتر از حمام است .
مردم تمام مدت غذاهايي مانند : گوشت خام ، مرغ و گاو را به آشپزخانه هاي خود مي آورند که مملو از باکتري هايي ؛ چون « سالمونلا» يا « کامپي لوباکتر» است.
پزشکان روش قديمي شست و شو با آب گرم و ضد عفوني کردن با شوينده هايي که پايه ي الکي دارند را بهترين شيوه در تميز کردن خانه ها مي دانند .
نوارهاي الکي پوسته ي باکتري را از بين مي برد و موجب مرگ هاگ ها مي شود ، اما برخي شوينده هاي ضد باکتري اين خطر را دارد که به باکتري ها اجازه مي دهد در برابر آن ها مصونيت ايجاد کند . صابون هاي ضد باکتري به اندازه ي صابون هاي الکي مؤثر نيست و باکتري هاي را سريع نمي کشد ، بلکه باعث مي شود که باکتري ها در برابر آن ها مقاومت ايجاد کنند . (34)

تشخيص ندادن بوي مواد از نخستين علايم « آلزايمر » است

بر اساس مطالعه ي جديدي که نتايج آن به تازگي منتشر شد ، کساني که در تشخيص بوهاي معمولي و تکراري زندگي دچار مشکل مي شوند ، احتمالاً يکي از علايم بيماري آلزايمر را تجربه مي کنند .
به گزارش خبرگزاري رويترز از نيويورک ؛ آلزايمر سبب تخريب بخشي از مغز که مسؤول بويايي است ، مي گردد .
افرادي که در خانوادشان سابقه ي بيماري آلزايمر است ، بيشتر در معرض خطرند ، بيشتر در معرض خطرند ، البته عوامل مشخصي مثلاً فشار خون بالا ،

ديابت ، چربي و وزن زياد علت اصلي رسوب نوعي پروتئين در بافت مغز است .

ديتر لوتيوهان يکي از کارشناسان بيوشيمي و دارو سازي کلينيک دانشگاه بن مي گويد : اين پروتئين مثل نخ کاموا به هم مي پيچد و به محض اين که ساختمان آن پيچيده مي شود ، آن بخش از مغز را که در آن واقع شده است ، بلوکه مي کند که در نتيجه ي آن متابوليسم سلولي همان قسمت متوقف مي شود ؛ در اين صورت سلول هاي عصبي آن بخش از بين مي رود. (35)

والدين عزيز! تنفس دهاني کودکان را جدي بگيريد !

دکتر محسن نراقي ، جراح و متخصصين گوش و حلق و بيني در گفت وگو با مهر اظهار داشت : تنفس دهاني در افرادي که سال هاي طولاني به اين روش عادت دارند ، يک مسأله عادي نيست و بايد نسبت به آن حساس بود.
افرادي که تنفس از راه بيني را از دست مي دهند ، دچار مشکلات جسماني مي گردند . همچنين اختلالاتي در روابط اجتماعي اين قبيل افراد به وجود مي آيد که مي تواند آزار دهنده باشد .
به گفته ي عضو هيأت علمي دانشگاه علوم پزشکي تهران ، افرادي که به تنفس دهاني عادت دارند ، دچار مشکلاتي ؛ همچون خشکي گلو ، تخريب ريه و تضعيف سيستم دفاعي بدن مي شوند که ممکن است در طولاني مدت ، مستعد برونشيت هاي مکرر شوند . اين افراد در طول روز دچار بي حالي ، خواب آلودگي ، کسالت و ضعف عصبي مي گردند .
نراقي در ارتباط با دوره ي سرماخوردگي کودکان که باعث تنفس دهاني مي شود ، گفت : اين مسأله نبايد موجب نگراني والدين شود ؛ زيرا در اين زمان تنفس دهاني امري طبيعي تلقي مي شود و ممکن است که يک کودک در طول سال چند نوبت سرما بخورد که اين نوع تنفس هاي دهاني ، موقت است . (36)

وزن زياد مهم ترين عامل ايست تنفسي

دکتر منصور مدني متخصص جراحي فک و صورت از آمريکا در جريان برگزاري همايش تشخيص و درمان اختلالات خواب گفت : متأسفانه در کشور ايران 60 درصد جمعيت داراي وزن بيش از حد استاندارد مي باشند و اين اضافه وزن و چاقي خصوصاً در ناحيه ي گردن ، باعث ايست تنفسي به هنگام خواب و همچنين خرخر کردن مي شود .
وي علل ديگر ايجاد ايست تنفسي را گرفتگي بيني ، بافت هاي اضافي در سقف کا م، ضخيم بودن ماهيچه هاي دو طرف گلو و نحوه ي نادرست خوابيدن ، نام برد .
دکتر مدني راه درمان خرخر کردن و ايست تنفسي به هنگام خواب را کاهش وزن ، فرم صحيح خوابيدن و برطرف کردن مشکلات کام و مجراي بيني ذکر کرد و افزود : در موارد خاص که نياز به جراحي است ، با استفاده از ليزر و راديو فرکوئنسي - به عنوان روش هاي نوين - بيمار مي تواند بدون نياز به بستري شدن و با کمترين مشکل و به صورت سرپايي درمان شود. (37)

جدي گرفتن افسردگي مادران پس از دوره ي بارداري

نتايج تحقيقات جديد دانشمندان نشان مي دهد : بايد افسردگي مادران پس از اتمام بارداري را بيش از پيش جدي گرفت و اقدامات مناسب براي تشخيص و درمان آن به عمل آورد ؛ وگرنه مشکلات زيادي براي مادر و فرزندش به وجود مي آيد .
علايم مادران افسرده پس از بارداري شامل : احساس غم و اندوه، خستگي ، نااميدي ، اختلال بخواب يا اشتها ، احساس عدم علاقه به کودک خود ، گريه هاي غير قابل کنترل ، بي ثباتي روحي رواني و احساس ترس از آسيب ديدن کودک است . با اين همه در صورتي که اين اختلال در مراحل ابتدايي تشخيص داده شود و تحت درمان قرار گيرد ، اين احتمال وجود دارد که بتوان بيمار را در مراحلي که هنوز موجب آسيب مادر نشده است کنترل کرد . (38)

اسکناس ناقل انواع ميکروب ها ، انگل ها و قارچ ها

دکتر حسين طباطبايي متخصص پوست در گفت و گو با خبرگزاري دانشجويان ايران ( ايسنا ) ، با بيان اين مطلب گفت : ميکروب ها ، انگل ها ، قارچ ها و باکتري ها بر اثر خصوصيات بيولوژيکي ، عمرهاي متفاوتي دارند و در مدت زمان کوتاهي خارج از بدن انسان زنده مي مانند ، اما چنانچه اسکناس مقداري مرطوب باشد ، احتمال رشد باکتري ف انگل و قارچ در آن بيشتر است .
هر چه آب و هوا خشک باشد ، احتمال انتقال بيماري با اسکناس ها کمتر است . در برخي کشورهاي غربي نظير اسپانيا به صورت تصادفي اسکناس ها مورد بررسي و مشاهده قرار گرفت که 80 درصد آن ها آلوده به کوکائين بود .
وي با بيان اين که احتمال انتقال بيماري از سکه ها به علت خاصيت فلزي و محيط نامناسب براي رشد ميکروب ها کمتر است ، اذعان ، داشت : کارت هاي الکترونيکي هزاران فايده دارد ؛ به ويژه آن که با افزايش جميعت ، مبادلات نيز افزون شده يافته و ضرورت نياز به اين کارت ها بيشتر مي شود ؛ از اين رو مي توان انتقال اين بيماري ها و ميکروب ها را تا حدي زيادي کاهش داد . (39)

مراقب زانوهايتان باشيد

مفصل زانو در تمام فعاليت هاي انسان مانند ايستادن ، راه رفتن و حتي نشستن در معرض فشارهاي مکانيکي زياد ناشي از وزن ، حمل بار و حتي ماندن در يک موقعيت ثابت قرار دارد . به عنوان مثال ، فشار وارد بر مفصل زانو هنگام بالا فتن از پله ها معادل سه برابر وزن بدن و هنگام پايين آمدن هفت تا هشت برابر وزن بدن است ؛ از اين رو کاهش وزن براي حفظ سلامتي مفاصل به خصوص مفاصل زانو بسيار با اهميت است .
بي تحرکي نيز خطري جدي براي مفاصل است . برخي بر اين باورند که فقط با حذف فشار بر روي مفصل و ثابت نگه داشتن آن مشکل حل مي شود ؛ در حالي که نداشتن تحرک مناسب خطري جدي براي بروز بيماري هاي مفصل ؛ همچون آرتروز است ؛ چرا که تغذيه ي مفصل از طريق تحرک انجام مي شود .
نحوه ي نشستن به صورت چهار زانو ، چمباتمه زدن و استفاده از توالت هاي ايراني از جمله موارد تشديد کننده ي آسيب هاي مفصلي است که افراد سنين پايين را نيز مستعد ابتلا به آسيب هاي مفصلي مي کند . مطالعات نشان داده است ؛ علاوه بر کاهش وزن با تغذيه و انجام ورزش هاي مناسب مي توان به پيش گيري و درمان آسيب هاي مفصلي کمک کرد . (40)

قدرت ملکه زنبورها در کنترل ذهني زنبورهاي کارگر

نتايج تحقيقات گروهي از حشره شناسان نيوزلندي نشان مي دهد که زنبورهاي ملکه از نوعي توانايي برخوردارند که مي توانند به کمک آن رفتارهاي زنبورهاي جوان کارگر را درستکاري کنند .
در حقيقت زنبورهاي ملکه مي توانند با استفاده از اسيد همووانيليک که بخشي از فرومون آرواره اي زنبور است ، رفتار زنبورهاي کارگر را تغيير دهند . فرومون رايحه مخصوصي است که جنس ماده بسياري از جانوران در فصل جفت گيري براي جذب و جلب توجه جنس نر از خود متصاعد مي کنند .
اين کنترل ذهني و بروز رفتارهاي تهاجمي باعث مي شود که زنبورهاي جوان کارگر توانايي يادگيري خود را از دست داده و نتوانند فعاليت هاي مرتبط به وظيفه خود را که شامل شناخت رنگ ها ، عطرها و محل هاي گل ها است ياد بگيرند و انجام دهند .
در حقيقت ملکه به اين روش مي تواند زنبورهاي جوان کارگر را طوري تربيت کند که به جاي تهيه غذا ، تبديل به محافظان ملکه و لانه شوند . (41)

تخريب مفاصل افراد چاق دو برابر ديگران

دکتر سعيد يزدان بخش دبير علمي سومين کنگره تعويض مفصل ران و زانو گفت : افراد چاق و کساني که اضافه وزن دارند ، دو برابر بيشتر از ساير افراد عادي به مشکل تخريب مفصل مبتلا مي شوند . همچنين عدم تحرک و ورزش از جمله عوامل مؤثر در تخريب مفصل است .
مشکل کمردرد به خصوص در افرادي که تحرک بدني کم تري دارند و به خصوص درکارمندان بيشتر است .
کارمندان بايد با رعايت نکاتي ساده ، همچون درست نشستن و انجام يک سري حرکات ورزشي براي تقويت عضلات شکم و کمر از ابتلاي خود به کمردرد پيش گيري کنند .
يک نکته مهم در خصوص درست نشستن تکيه دادن به صندلي است ؛ به گونه اي عضلات ستون فقرات در حالت آرميدگي ( Relaxation ) قرار گيرد . (42)

اجتماعي
رعايت حجاب دختر يک خواننده زن عرب

دختر پانزده ساله ي يک خواننده ي زن معروف لبناني ، برخلاف رويه ي مادرش ، حجاب اسلامي را برگزيد .
نشر يه ي اينترنتي « سيريا لايف » نوشت : « زينب » و دختر « هيفا وهبي » خواننده ي عرب در 9 سالگي ضمن ابراز انزجار از روش زندگي مادرش به پيروي از دستورات خداوند همت گمارد.
زينب به مطبوعات گفته است : ستاره بودن مادرم که همراه با گناه است ، براي من هيچ ارزشي ندارد .
اين نشريه با انتشار عکسي از زينب محجبه افزود : اين دختر مؤمنه اکنون به همراه مادر بزرگش در کويت زندگي مي کند و در چند سال گذشته با مادرش ديداري نداشته است .
« هيفا وهبي » مادر زينب هميشه در مصاحبه هاي خود از توضيح درباره ي دخترش خودداري مي کند و يک بار در اين باره جلوي دوربين به شدت گريه کرد .
خانواده ي وهبي از خانواده ي معروف جنوب لبنان است. برادر هيفا از رزمندگان مقاومت حزب الله بود که در مقابله با دشمن صهيونيستي در سال 1983 ميلادي به شهادت رسيد . (43)

جمع آوري 200 ميليارد تومان زکات در سال جاري

پيش بيني مي شود جمع آوري زکات کشور در سال جاري به بيش از 200 ميليارد تومان برسد .
دبير ستاد احياي زکات کشور در جلسه ي ستاد احياي استان ايلام ضمن اعلام اين مطلب گفت : اين ميزان زکات سه برابر زکات جمع آوري شده در سال گذشته است که بيش از 300 درصد رشد دارد .
دبير ستاد احياي زکات کشور خاطر نشان کرد : با همکاري دستگاه هاي عضو ستاد احياي زکات کشور خوشبختانه روند و ترويج و توسعه ي فريضه ي زکات در کشور مطلوب بوده و سال به سال استقبال بيشتري در اين زمينه به عمل مي آيد . وي سه راهبرد اصلي ترويج ، تبيين و تحقق را در امر توسعه ي زکات مؤثر دانست و گفت : در آينده ستادهاي زکات در کشور بر مبناي اين سه مهم حرکت خواهند کرد . (44)

پوشش زنان محجبه مد روز اروپا

نوع پوشش زنان محجبه درجوامع اروپايي ، محيط کار و ميهماني ها توجه بسياري از شيک پوشان را به خود جلب کرد و تبديل به مد روز اروپا شد . زنان مسلمان که اکثر آن ها از قشر جوان اين کشورها هستند با انتخاب شلوار ، لباس هاي بلند زنانه و روسر هاي رنگي توانسته اند علاوه بر معرفي حجاب به عنوان نمادي از هويت اسلامي و شخصيت والاي انساني ، پوشش کامل خود را به نوعي مد روز تبديل کنند . بنا به گزارش رويتر ، علت اصلي تمايل زنان اروپايي به لباس هاي زنان محجبه و مسلمان اين است که اين لباس ها در عين زيبايي از سادگي نيز برخوردار است و چهره اي نجيب ، پاک و معصوم از بانوان را به نمايش مي گذارد. برخي از دولت مردان کشورهاي اروپايي از همه گير شدن اين گونه مدها ابراز نگراني کرده اند . (45)

اعتراض روحاني شيعه به مجوز قاضي آلماني براي کتک زدن زنان

در پي صدور حکم قاضي دادگاه فرانکفورت که در آن به استناد آيه اي از قرآن ، کتک زدن زن توسط همسر مسلمان جايز شمرده شده است ، سيد عباس حسيني قائم مقامي ، رييس مرکز اسلامي هامبورگ ، طي نامه اي سرگشاده به قاضي مذکور ، اين حکم را مردود شمرد . چندي پيش قاضي دادگاه فرانکفورت در قضاوت بين يک زن و شوهر مسلمان ، کتک زدن همسر را جايز شمرد و آن را مستند به احکام اسلام و آيات قرآن دانست . حسيني قائم مقامي با استناد به تفسير آيه 34 سوره " نساء " چنين برداشتي را نادرست شمرد . در نامه ي رييس مرکز اسلامي هامبورگ به قاضي مذکور آمده است ؛ ... مطلع شدم که جنابعالي در صدور حکم براي يک زن مسلمان که از سوي همسر خود مورد ستم قرار گرفته ، به آيه اي از قرآن استناد نموده ايد و نتيجه ي حکم شما ، تأييد ظلم به اين زن مظلوم بوده است . از شنيدن اين خبر بسيار تعجب کردم ؛ از اين رو لازم ديدم نکاتي را در اين مورد ياد آور شوم :
قرآن براي اين که راه هر گونه سوء استفاده را مسدود نمايد ، هشدار مي دهد که برخي از گمراهان و بيمار دلان که درصدد توجيه رفتارهاي ناپسند خود هستد . به ظاهر اين آيات استناد مي کنند ؛ حال آن که استناد به ظاهر اين آيات موجب فساد و گمراهي خواهد شد . متأسفانه اين هشدار آشکار هم از سوي برخي مسلمانان ، و هم از سوي برخي غير مسلمانان مورد بي توجهي قرار گرفته و گويا اساساً چنين تصريحي در قرآن وجود ندارد . بي ترديد اگر مسأله ي تفسير پذيري متون مقدس ناديده گرفته شود ، حتي ظواهر همه ي متون مقدس اديان مختلف مي تواند دستاويز خشونت و جنايت قرار گيرد . چگونه است که شما قاضي محترم که بايد به عنوان مجري قانون حکم نماييد ، با تأييد استناد يک رفتار خشونت بار و غير انساني به کتاب مقدس مسلمانان ، ناخواسته راه را براي توجيه ديني رفتارهاي بعدي خشونت طلبان افراطي باز کرده ايد ؟ !
آيا اگر فرد جنايتکاري جنايت خود را با ظاهر يکي از آيات قرآن ، يا کتاب مقدس توجيه نمايد ، شما قاضي محترم رأي بر برائت او خواهيد داد ؟ ! در اين آيه هيچ تصريحي بر" کتک زدن " صورت نگرفته است ، بلکه فقط در اين آيه از واژه " ضرب ( sarb) " استفاده شده است ، اين واژه ( ضرب ) در قرآن حدود ده بار به کار رفته که معاني آن در همه جا يکسان نيست ، بلکه دست کم در قرآن براي آن پنج معناي متفاوت وجود دارد : « قرار دادن ، يا وضع کردن » ، « مقرر نمودن » ( Auferlegen ) ، « چشم پوشي و ناديده گرفتن ( bergehen ) » ، « روي برگرداندن » و « دوري گزيدن » ( Abwenden ) . اندکي تأمل در مفهوم اين آيه ، ترديدي باقي نمي گذارد که « ضرب » در اين آيه نمي تواند و نبايد به مفهوم « کتک زدن » باشد ، بلکه تنها مفهوم مناسب براي آن « اعراض کردن و دوري گزيدن ( Abwenden ) » است ؛ چرا که موضوع اين آيات ، اختلافات زن و شوهر است که به صورت خاص به مسأله ي ناديده گرفتن حقوق همسري ( زناشويي ) از سوي زن پرداخته و مي گويد : « و هر گاه از تضييع حقوق خود از سوي زنان نگران مي باشيد ، [ با آنان گفت و گو کنيد و ] آنان را پند و اندرز دهيد و [ اگر اثر نبخشيد ] در بستر مشترک ، از آن ها فاصله بگيريد [ بدون آن که بستر خواب خود را جدا کنيد و چنان که باز اثر نبخشيد ] از آنان دوري گزينيد و اگر چنان که باز اثر نبخشيد و حق شما را ادا نکردند، شما حق هيچ گونه ستم و ظلمي را بر آن ها نداريد » . ملاحظه مي شود که اگر به جاي ( Abwenden ) «دوري گزيدن » از ( Schlagen ) « کتک زدن » استفاده شود ، هرگز با لحن آيه و ترتيب منطقي راه حل هاي ارايه شده هيچ گونه تناسب و سازگاري ندارد ؛ چنان که امام صادق عليه السلام به صراحت فرمود است : « شگفت از مردي که همسرش را کتک مي زند ؛ حال آن که اگر بر فرض کسي قرار است کتک بخورد ، مرد استحقاق بيشتري دارد تا زن ! پس هرگز زنانتان را نزنيد ؛ چرا که در اين صورت بايد قصاص و مجازات شويد ، ولي [ اگر حقوق شما را رعايت نکردند ] از آن ها فاصله بگيريد و ناراحتي خود را به شيوه هاي ديگر نشان دهيد ». (46)

استقبال انگليسي ها از پليس محجبه

حضور افسر پليس ويژه به عنوان نخستين پليس محجبه کمبريج شاير و استقبال گرم ساکنان اين شهر ، ضرورت فعاليت اقليت مسلمان در نيروهاي پليس کشورهاي غربي را مورد توجه قرار مي دهد ؛ چرا که اين امر مي تواند علاوه بر حفظ حقوق مسلمانان ، ترديدها و سوء ظن هاي بي مورد نيروهاي پليس عليه جوامع اسلامي را کاهش دهد .
به گزارش مهر ، « رکسانا بيگم » 23 ساله پس از آن که تصميم گرفت هنگام انجام وظيفه حجاب خود را حفظ کند ، اظهار داشت : واکنش هاي مثبت مردم عامل اعتماد به نفس من بوده است .
بسياري از مردم نزد من آمده و از اين که به عنوان مسلمان نماينده اي در پليس براي آن ها محسوب مي شوم ، ابراز مسرت کردند . مردم همچنين براي پيشبرد کارم آرزوي موفقيت مي کنند .
بنابراين اگر شخصي براي دل سرد کردن من از حجاب کاري کند ، من حجاب را کنار نمي گذارم . پس از حملات يازدهم سپتامبر رسانه ها تصاوير منفي درباره مسلمانان منعکس کردند ، اما مردم بايد درک کنند که اسلامي که ميليون ها نفر از آن تبعيت مي کنند ، ديني صلح آميز است .
يادآوري مي شود که تصميم اين پليس زن براي حفظ حجاب هنگام خدمت ، باعث شد که اداره پليس « کمبريج شاير » حجاب ويژه اي براي وي طراحي کند که با لباس متحد الشکل نيروي پليس هم خواني داشته و معيارهاي اسلامي را نيز رعايت کند .
رهبران مسلمان آمريکا اميدوارند که فعاليت نيروهاي مسلمان زن و مرد در نيروهاي پليس اين کشور بتواند حقوق مدني مسلمانان را حفظ کرده و ترديد هاي بي علت و بي مورد پليس به جامعه مسلمان که تنها به علت لباس ، پوشش ، نام و اعتقادات ديني صورت مي گيرد کم رنگ شده و از بين برود . (47)

لباس شناي جديد ويژه زنان مسلمان

فناوري نوين به خدمت ارزش هاي اسلامي در آمده تا با ارايه جديدترين دستاوردهاي طراحي و توليد لباس هاي مناسب و منطبق با شعائر اسلامي ، زنان مسلمان بيش از پيش در محيط هاي منطبق با شعائر اسلامي ، در محيط هاي اجتماعي به ويژه تفريحات آبي حضور داشته باشند .
به گزارش مهر ، « بورکيني » نام پوشش اسلامي جديدي است که براي دختران و زنان مسلماني که علاقه مند به تفريحات آبي هستند ، طراحي و ساخته شده است . اين پوشش منحصر به فرد آن چنان مورد توجه دختران و زنان کشورهاي مسلمان قرار گرفته است که در ماه ژانويه و زماني که براي نخستين بار عرضه شد، شوک عجيبي به بازار اين محصول وارد کرد .
هفته نامه « تايم » در گزارش ويژه صفحه فن آوري خود آورده است : فن آوري هاي نوين طراحي و ساخت پوشش هاي شنا ، اين بار با آميزه هاي اسلامي ترکيب شده و طي آن از پلي استرهايي استفاده شده است که پس از به کار گرفته شدن در لباس هاي شناي زنان ، ظاهري شايسته براساس شعائر اسلامي ايجاد کرده و در عين حال خطرات مربوط غرق شدن احتمالي شناگران نيز به حداقل رسيده است ، چون اين پوشش ها ديگر به بدن شناگر نمي چسبد و در نتيجه آب کم تري را به خود مي گيرد ؛ در حالي که لباس هاي فعلي به دليل استفاده از الياف هاي معمولي ، کاملاً خيس شده و آب را به خود مي گيرد .
پوشش جديد حتي مورد استقبال شناگران دختر و زن غير مسلمان قرار گرفته است و به دليل نگراني هايي که در خصوص استفاده از مايوهاي غيراستاندارد وجود دارد و نيز راحتي اين گونه لباس هاي جديد که تمام بدن را در برابر تابش نور خورشيد مي پوشاند ، استفاده از آن ترجيح داده مي شود .
هفته نامه « تايم » در اين گزارش لباس جديد شناي زنان مسلمان را که از جديدترين فن آوري هاي توليد منسوجات در آن استفاده شده ، « لباسي سنگين و مفخر » ناميده و مي نويسد : اين لباس وزن کمي دارد و به جز صورت ، کمي دارد و به جز صورت ، دست ها و پاها و تمامي قسمت هاي بدن را مي پوشاند . تايم به نقل از فروشندگان لباس هاي شناي زنان در استراليا مي نويسد : حضور مشتاقانه و راحت دختران و زنان مسلمان در آب و نواحي ساحلي در حالي که اين لباس جديد و راحت را پوشيده اند . جالب توجه است .
اين لباس جديد در مقابل اشعه خطرناک ماوراي بنفش خورشيد مقاوم است . اين لباس مدرن طرفداران زيادي در مالزي ، آفريقاي جنوبي ، مکزيک و حتي آمريکا پيدا کرده است. (48)

سياسي
منابع اطلاعاتي رژيم صهيونيستي خبر دادند :

دسترسي حماس به اسناد سري بزرگ ترين فاجعه قرن براي اسراييل است .
تصرف « مرکز اطلاعات فتح » در غزه از سوي حماس و دسترسي به ميليون ها سند محرمانه ، رژيم صهيونيستي را به تکاپو انداخت. تل آويو از دولت مصر خواست براي دست يابي به اين اسناد ، به اسراييل کمک کند .
منابع اطلاعاتي اسراييل گفتند : اگر حماس اين اسناد را فاش کند ، بزرگ ترين فاجعه ي قرن به زيان تل آويو اتفاق خواهد افتاد . تل آويو از پايان جنگ جهاني دوم تاکنون با چنين اوضاع وخيمي رو به رو نشده است . (49)

ابزار جاسوسي موساد

اگر چه سازمان هاي جاسوسي غرب در گرفتن اطلاعات مورد نياز خود از تمامي ابزارهاي غير اخلاقي بهره مي گيرند ، اما سازمان موساد در اين روند پيشي گرفته است و مسأله استفاده از زنان و مواد مخدر ، مهم ترين ابزار کار موساد است . در سال هاي گذشته نيروهاي زن جاسوس موساد عمليات نظامي گسترده اي را انجام دادند که از جمله آن ها مي توان به ترور « حسن سلامه » از رهبران فلسطين ، سرقت اسرار از سفارت يکي از کشورهاي اسلامي در قبرس و دفتر حزب الله در سوييس ، ربودن « مردخاي وانونو » کارشناس اتمي اسراييل از ايتاليا و ... اشاره کرد .
خانم « اليزا ماجين » معاون رييس موساد مي گويد : در اين سازمان دو واحد ويژه به نام هاي « کيشت » و « يديد » وجود دارد که واحد اول متخصص نفوذ به دورن دفاتر ادارات در همه ي جهان و تصوير برداري از اسناد و نصب دستگا ه هاي استراق سمع در مکان هاي مختلف است و واحد ديگر مراقبت از افسران موساد در آمريکا و اروپا را ، به هنگام تماس و ديدار با مزدوران و خبرچين ها برعهده دارد .
به گفته ي « اليزا ماجين » آموزش اين زنان به عنوان افسران دستگاه جاسوسي در درجه ي اول با هدف « گردآوري اطلاعات از خارج اسراييل » صورت مي گيرد و اين مهم ترين هدف دستگاه جاسوسي موساد است ! وي مي افزايد : کارآمدي و خطرناک بودن جاسوس زن آن گاه مشخص مي شود که بدانيم اين زنان هرگز خود را به عنوان اسراييلي معرفي نمي کنند . آن ها حق ندارند تا 5 سال پس از پيوستن به موساد ازدواج کنند. (50)

صدور حکم جلب چند تن از مقامات ليبيايي

در پي تغيير قاضي پرونده ي ربوده شدن امام موسي صدر ، حکم جلب 17 نفر از افرادي که در اين پرونده از آن ها نام برده شده از سوي قاضي دادگاه پي گيري کننده ي مسأله صادر شد . علي رضا محمودي معاون تحقيقات مرکز تحقيقات و مطالعات امام موسي صدر با اعلام اين خبر به ايسنا گفت : قاضي جديد پس از انتصاب ، بر اساس شکايتي که خانواده هاي امام موسي صدر و دو همراه ايشان شيخ محمد يعقوب و عباس بدر الدين به دادگاه لبنان ارايه داده بودند ، و با توجه به پي گيري هاي انجام شده از سوي ايشان، نام و مشخصات قذافي و 17 نفر ديگر از سران ليبي را که آن زمان در ربودن امام موسي صدر به هر نحوي نقش داشتند ، اعلام و آن ها را به دادگاه احضار کرد .
دادگستري لبنان نيز حکم احضار اين 17 نفر را از طريق وزارت خارجه به وزارت خارجه ليبي ارسال کرد که وزارت خارجه ليبي نيز طي نامه اي اعلام کرد که اين افراد را در ليبي پيدا نکرده است .
محمودي افزود : به دليل مراجعه نکردن آن ها به دادگاه ، قاضي در گام بعدي نام آن ها را به اينترپل اعلام مي کند .
وي درباره ي معرفي افراد احضار شده به دادگاه افزود : نخست وزير و وزير امور خارجه ي سابق ليبي نيز به دادگاه احضار شدند ، همچنين راننده اي که ادعا کرده بود امام موسي صدر و همراهانش را براي خروج از ليبي به فرودگاه رسانده و سفير سابق موريتاني در ليبي که گفته بود من آقاي صدر را در حال ترک ليبي در فرودگاه ديده ام ، همچنين تمام افرادي که شهادت دروغ داده بودند و کارکناني از سازمان اطلاعات ليبي نيز در اين فهرست هستند. (51)

بوش و دولت آمريکا جانيان ضد بشر هستند

« سيندي شيهان » شخصيت ضد جنگ و مادر آمريکايي که فرزند خود را در عراق از دست داده در گفت و گو با فاکس نيوز گفت : من معتقدم جورج بوش و دولت وي به علت جنايت عليه بشر مجرم هستند. اگر شما به تعريف تروريسم نگاه کنيد ، معناي آن گسترش خشونت براي القاي يک ايدئولوژي است . ما داريم ايدئولوژي خود را به مردم عراق القا مي کنيم .
جورج بوش تروريستي است که افراد بي گناه اعم از زن و مرد و کودکان را مي کشد .
ما اکنون در عراق چه کار مي کنيم ؟! صدام مدت طولاني دوست آمريکا بود ، اما پس از نخستين جنگ خليج فارس مورد حمله قرار گرفت و دوازده سال تحريم بود .
اين جنگ زماني عادلانه مي شود که جورج بوش دختران خود را براي مردن در راه آن به جنگ بفرستد .
اگر جورج بوش معتقد است که اين جنگ درست است ، چرا دختران خود را به اين جنگ نمي فرستد ؟ ! (52)

پي نوشت ها :

1. علي شيرواني ، درس نامه عقايد ، ص 87 و 88 .
2. فصلت (41) : 53 .
3. آل عمران (3) : 190 .
4. صادق اصغري لفمجاني ، مباني حفاظت محيط زيست در اسلام ، ص 62 .
5. وسايل الشيعه ، ج 5 ، ص 16 .
6. ر.ک ؛ توحيد مفضل .
7. الأعراف (7) : 85 .
8. کنز العمال ، ح 26007 و 26002 و 2600 .
9. روزنامه کيهان ، 20/ 4/ 1386 .
10. روزنامه جمهوري اسلامي ، 11 / 4 / 1386 .
11. همان ، 19 / 4 / 1386 .
12. روزنامه ي جام جم ، 25 / 4 / 1386 .
13. روزنامه ي کيهان ، 18 / 4/ 1386 .
14. همان ، 7 / 5 / 1386 .
15. خبرنامه سياسي ، فرهنگي جامعه مدرسين حوزه علميه قم ، معاونت جامعه و نظام ، مديريت سياسي ، شماره 946 .
16. خبرنامه زنان ، شوراي فرهنگي اجتماعي زنان ، ش 57 ، ص 39 .
17. همان ، ص 38 .
18. همان ، ص 44 .
19. همان ، ص 47 .
20. روزنامه کيهان ، 23 / 4 / 1386 .
21. هفته نامه افق حوزه ، 6 / 4 / 1386 .
22. همان .
23. روزنامه جام جم ، 13 / 4 / 1386 .
24. روزنامه کيهان ، 19 / 4 / 1386 .
25. روزنامه اطلاعات ، ضميمه ، 11 / 4/ 1386 .
26. خبرنامه سياسي ، فرهنگي جامعه مدرسين حوزه علميه قم ، شماره 944 .
27. همان .
28. روزنامه اطلاعات ، ضميمه ، 7 / 5/ 1386 .
29. خبرنامه سياسي ، فرهنگي جامعه مدرسين حوزه علميه قم ، شماره 946 .
30. همان .
31. همان .
32 . روزنامه ي جمهوري اسلامي ، 18/ 4 / 1386 .
33. روز نامه ي کيهان ، 7 / 4 / 1386 .
34. همان .
35. روزنامه جمهوري اسلامي ، 19 / 4 / 1386 .
36. همان .
37. روزنامه ي جمهوري اسلامي ، 7/ 4/ 1386 .
38. همان .
39. همان ، 14 / 4 / 1386 .
40. روزنامه کيهان ، 21 / 4 / 1386 .
41. روزنامه اطلاعات ، ضميمه ، 3/ 5 / 1386 .
42. روزنامه ي جمهوري اسلامي ، 9 / 5/ 1386 .
43. همان ، 24/ 4 /1386 .
44. روزنامه کيهان ،1386/4/7 .
45. خبرنامه زنان ، شوراي فرهنگي اجتماعي زنان ، ش 57 ، ص 58 .
46. همان ، ص 59 .
47. روزنامه اطلاعات ، ضميمه ، 3/ 5/ 1386 .
48. همان ، 1386/5/9 .
49. خبرنامه سياسي ، فرهنگي جامعه مدرسين حوزه علميه قم ، شماره 944 .
50. همان.
51. روزنامه جمهوري اسلامي ، 19/ 4/ 1386 .
52. همان ، 1386/4/25 .
منبع: مجله ي نامه ي جامعه 37-36