چالش ها و فرصت ها و جنبه هاي منفي جهاني شدن


جريان جهاني شدن مي تواند چالش هايي را به مقولات اجتماعي و ديني ايجاد کند کما اين که مي تواند فرصت هايي را براي آن ها فراهم نمايد. اين امر وابسته به اين است که چگونه اين مقوله را ارزيابي کرد؛ جهاني شدن از جهتي نقش دولت و دين را در حيات اجتماعي کمرنگ مي کند، و از جهتي ديگر فرصتي براي گسترش ايده هاي ديني در بين جوامع جهاني فراهم مي نمايد.
جهاني شدن از منظر اقتصادي نيز چالش ها و فرصت ها را بر جاي گذاشته است. از اين رو برخي از انديشمندان بر اين باورند که جهاني شدن داراي جهات منفي و داراي جهان مثبت مي باشد. انديشمند شرقي «ساساکوميشو» معتقد است که جهاني شدن پديده اي است که با خود متناقض و بر حسب رويکرد به آن مولد اختلاف، تمايزگذاري و تنوع و هم همساني و هم جنس سازي است. (1)
طبق نظر وي جهاني شدن از اين جهت منفي است که سبب بروز اختلاف و تمايز در بين جامعه مي شود، و جوامع انساني را به اين سمت مي کشاند که برتري و تمايز خود را در عرصه ي جهان ارائه کنند، اين امر به نفع صاحبان قدرت و تکنولوژي و به ضرر کشورهاي در حال توسعه و جهان سوم است. و از جهتي مثبت است که زمينه ي همساني و هم جنس سازي را در بين جامعه فراهم مي کند، اين امر وابسته به چگونگي رويکرد انسان از جهاني شدن است.

جنبه هاي منفي جهاني شدن

«جهاني شدن» به رغم آن که يک روند و حرکت تدريجي، طبيعي و تکاملي را طي کرده و در عصر جديد به مراحل بالايي از بالندگي و شکوفايي علمي، اقتصادي و تکنولوژي دست يافته است، ولي در عين حال آثار منفي نيز در پي داشته است، که مي توان به برخي ا زآن ها اشاره کرد:
1- نبود رهبري واحد و تأثير گذار در عرصه ي بين الملل و فزوني رقابت ها و ستيزه جويي ها.
2- ترويج فساد، بي بند و باري، فحشا و فرهنگ منحط غربي و از بين رفتن آموزه هاي اخلاقي و معنوي در پرتو اين فرآيند.
3- به وجود آمدن نابرابري هاي اقتصادي در برخي از کشورها.
4- افزوده شدن بر معضل بيکاري به جهت رشد سريع فن آوري و مکانيکي شدن بسياري از امور زندگي.
5- جهاني شدن جرايم و خلاف ها؛ از قبيل قاچاق مواد مخدر، قاچاق زنان و کودکان و... و نيز شيوع بيماري هايي از قبيل ايدز و ... .
6- تسلط فرهنگ غربي بر ديگر فرهنگ ها به شکل تلاش براي مسخ کردن هويت فرهنگي ملت هاي ديگر و مطرح کردن فرهنگ غربي به عنوان جايگزين.

پي نوشت :

1- ساساکوميشو «پرادوکس جهاني شدن، همساني و اختلاف».

منبع: کتاب مهدويت و جهاني سازي