چگونه بايد براي کنکور درس بخوانيم ؟ (1)

نويسنده: آیلر قزل

▪ آيا بايد متفاوت از دوران مدرسه درس بخوانند؟
▪ آيا حتما" بايد از كلاس‌هاي كنكور و روش‌هاي تستي استفاده كنند؟
▪ آيا بايد از كتاب‌ها و جزوات خاصي استفاده كنند؟
▪ آيا بايد خط به خط مطالب را حفظ كنند؟
▪ آيا بايد شب و روز درس بخوانند؟
▪ آيا بايد از خواب و خوراك و ورزش و تفريح بگذرند؟
▪ چه بايد كرد؟ كدام راه به موفقيت در كنكور ختم مي شود؟ و .....
اولا" به علت مهم بودن معدل در كنكورهاي سال آينده، بايد در طول تحصيل بسيار خوب و عميق درس بخوانيد و با معدل عالي ديپلم بگيريد ، در راستاي همين برنامه سازمان سنجش هم با مفهومي كردن سوالات در يكي دو سال اخير داوطلبان كنكور را به خواندن دقيق كتب درسي و عدم استفاده از روش هاي كوتاه و تستي تشويق كرده است .
اين جملات را شايد خيلي شنيده باشيد:
▪ كنكور خيلي سخت بود!!!
▪ سوالات وقت گير بود ، هر چي حل مي كردم به جواب نمي رسيدم!!!
▪ همه ي اونارو حفظ بودم ولي نمي‌تونستم از ۴ گزينه يكي رو انتخاب كنم!!!
▪ بعضي سوالات اصلا" از كتاب نبود!!! و....
▪ چرا ؟
▪ چرا اين گونه شده؟
▪ چرا داوطلبان نمي توانند آن طور كه بايد و شايد به سوالات جواب دهند؟
▪ بعد از بررسي سوالات ۱۰ سال گذشته ي كنكور و مقايسه و تحليل روند سوالات به اين نتيجه رسيديم كه سوالات به سمت مفهومي و دقيق شدن پيش مي روند ، يعني كاملا" از كليشه اي بودن خارج شده اند.
همچنين سازمان سنجش تصميم گرفته است، دقيقا" فقط از متون ،مثالها و تمارين كتب درسي و مطالب مفهومي وابسته به آنها سوال طرح كنند.
گزينه ها را طوري طراحي كنند كه فقط كساني كه آن مطلب را كامل فهميده و يادگرفته اند، بتوانند از بين گزينه ها درست ترين را انتخاب كنند.
در سوالات ، كاملا" مشهود است كه داوطلبان باهوش تر ، پرتلاش تر ،ماهرتر، دقيقتر و بهتر را غربال خواهند شد.
متاسفانه چون برخي مراكز پيش دانشگاهي و دبيرستانها و مخصوصا" كلاسهاي كنكور دانش آموزان را به سوي سطحي خواندن و حفظ كردن مطالب سوق مي دهند و دانش آموزان به جاي اين كه دروس را تشريحي و دقيقتر بياموزند و نقاط ضعف خود را مرتفع كنند، روش تستي خواندن و نحوه ي تست زدن را مي آموزند.
در اين ميان سازمان سنجش براي مقابله با اين نظام غلط و غير اصولي ، سياست‌هايي (مفهومي‌تركردن سوال‌ها و تاثير معدل نهايي سال سوم متوسطه) را در پيش گرفته است تا داوطلبان براي فراگيري دقيق و عميق درس‌ها ارزش بيشتري قائل شوند.

سازمان سنجش ادعا كرده:

سوالات به طور متوسط در سطح پاسخگويي ۲۰تا۲۵درصد از داوطلبان است كه از سطح علمي خوبي برخوردارند و براي ما توان پاسخ‌گويي آن‌ها مهم است.
در حقيقت در كنكور سراسري سوالي خوب و استاندارد است كه در يك گروه آزمايشي بين ۱۰تا۳۰ درصد داوطلبان بتوانند به آن پاسخ صحيح بدهند.
حال با اين اوصاف ، پس بايد براي موفقيت در كنكور چگونه درس بخوانيم؟!!!
منبع:www.irankonkour.com