کشاورزی در فرهنگ اهل بیت
کشاورزی در فرهنگ اهل بیت
«افرایتم ما تحرثون. ء انتم تزرعونه ام نحن الزارعون» (1) آیا ندیدید تخمی را که در زمین میکارید؟ آیا شما کشاورزید یاما؟ آری، کشاورز حقیقی منم! ما در این نوشتار برای آشناییخوانندگان گرامی با سخنان نورانی ائمه معصوم (علیه السلام) در زمینهکشاورزی، برخی از احادیث آنها را مورد توجه قرار میدهیم.
ارزش کشاورزی
گنجهای جامعه
کشاورزان گنجهای یک جامعه هستند. آنان چیزهای پاک و حلال رامیکارند. خداوند متعال آن را از زمین رویانده، خارج کرده ورشد میدهد. اینان روز رستاخیز بهترین مقام را در میان دیگرمردم خواهند داشت. از همه به درگاه خداوند نزدیکترند و نامشانبه مبارکی برده خواهد شد. (3)
کشاورزی نیکترین پیشه
کشاورزی سفرهای گسترده
وصیت پیامبر به زمامداران
گرانبهاترین گوهر نایاب
«الکیمیاء الاکبر الزراعه.» زراعت گرانبهاترین گوهر نایاباست. (7)
به راستی چرا پیشوایان مذهب ما این همه در موردکشاورزی تاکید کردهاند؟ شاید تاکید ایشان به این علتباشدکه ادامه حیات و زندگی هر انسانی به تغذیه وابسته بوده، تغذیهنیز در گرو کار کشاورزی است. نه تنها زندگی فردی هر شخص، بلکهزندگی اجتماع و یک ملت هم به چگونگی تولیدات و محصولات کشاورزیآن جامعه وابسته است. هر جامعهای که بخواهد مستقل و آزادزندگی کند و سر نوشتخودش را با دستخود رقم بزند، باید درکشاورزی استقلال داشته و بتواند محصولات مورد نیازش را خودشتولید کند; زیرا خود کفایی و استقلال هر ملتی در گرو پیشرفتتولیدات کشاورزی آن ملت است. افزون بر این، رسیدن به اهدافعالی معنوی و مقامات بلند عرفانی نیز در گرو تامین نیازهایجسمانی انسان است. حضرت رسول اکرم(ص) فرمود: بار خدایا، بهنان ما برکت عنایت فرما و فاصلهای میان ما و آن ایجاد نفرما.
اگر نان نباشد، ما نمیتوانیم روزه بگیریم، نماز بخوانیم وواجبات الهی را به جای آوریم. (8) با توجه به این نکات معلوممیشود کشاورزی مهمترین عامل پیشرفت هر جامعه است و مردمی کهنتوانند نان سفره خویش را تامین کنند، هرگز روی خوشبختی واستقلال را نخواهند دید.
حضرت علی (علیه السلام) فرمود:
«من وجد ماء و ترابا ثم افتقر فابعده الله» (9) کسی که باداشتن آب و خاک، باز هم فقیر باشد; از رحمتخداوند متعال دوراست.
بنابراین، پیشوایان معصوم ما به حمایت از کشاورزان و دهقانانبرخاسته، برای توسعه کشاورزی تاکید بسیار کردهاند. سفارش وتاکید آنها تنها زبانی نبود; بلکه خود آن بزرگواران در عملهم به کشاورزی و درختکاری پرداخته، اهمیت این کار حیاتی رانشان میدادند. این امر بیانگر برتری مکتب والای اسلام بر سایرادیان و مکاتب و همچنین برتری رهبران این مکتب را بر رهبرانجوامع دیگر است. راستی کدام رهبر و بنیانگذار مکتبی خودش راکشاورز معرفی میکند؟ (10) کدام پیشوا بر دست کارگر بوسه میزند؟
کدام یک از مدعیان حقوق بشر و مدافعان و زحمتکشان و محرومانجامعه، مثل امام اول شیعیان بیل به دست گرفته، در برابر آفتابعرق میریزد و کشاورزی میکند؟ اینک نمونههایی از فرازهایافتخارآمیز زندگی آن رهبران الهی را نقل کرده، زوایایی اززندگی تابناکشان را بیان میکنیم.
انبیا و کشاورزی
خداوند متعال روزی پیامبران خویش را در زراعت و دامداری قرارداده است. (12)
علاوه بر پیامبران بزرگ الهی، خاتم ایشان حضرتمحمد مصطفی(ص) نیز در فرصتهای مختلف به این امر اقدام میکرد.
امامان معصوم ما هم که وارثان انبیای الهیاند، از موقعیتهایبه دست آمده استفاده میکردند و به باغداری، درختکاری، گلکاریو ایجاد فضاهای سبز میپرداختند. نمونههایی از این کردار آنبزرگان عبارت است از:
1 امام صادق (علیه السلام) فرمود: امیرمومنان علی(علیه السلام) زمین را شخم میزدو پیامبر خدا(صلّی الله علیه و آله و سلّم) هسته خرما را با دهان خویش مرطوب میکرد ومیکاشت; و در همان حال میرویید. (13)
2 حضرت علی(علیه السلام)، هنگامی که از جهاد بر میگشت، به تعلیم مردم وقضاوت بین آنها میپرداخت و در هنگام فراغت، به باغی که ملک اوبود میرفت و با دستخود کار میکرد و ذکر خدا میگفت. (14)
3 ابی عمرو میگوید: روزی در یکی از باغها امام صادق(ع) راملاقات کردم. آن حضرت لباس مخصوص پوشیده، بیل به دست گرفته ودر باغ خویش مشغول کشاورزی بود. چنان فعالیت میکرد که عرق ازپیشانی مبارکش میریخت. گفتم: فدایتشوم، بیل را بدهید تا منکار کنم. فرمود: «دوست دارم آدمی برای کسب روزی حلال در برابرآفتاب آزرده شود.» (15)
4 امام صادق(علیه السلام) فرمود: انی لاعمل فی بعض ضیاعی حتی اعرق و انبی من یکفینی لیعلم الله عزوجل انی اطلب الرزق الحلال.» من دربرخی از باغهایم چنان تلاش میکنم که از شدت فعالیت عرق میریزم;در حالی که کسانی را دارم که این کارها را انجام دهند. امااین کوشش به این خاطر است که خدای متعال بداند من با کوشش خوددر جستجوی روزی حلال هستم. (16)
5 علی بن حمزه میگوید: روزی امام موسی کاظم(ع) را درمزرعهاشملاقات کردم و این در حالی بود که حضرت، به علت کار و فعالیتشدید، عرق بدن مبارکش را خیس کرده بود. گفتم: فدایتشوم پسمردان شما کجایند که خود با این زحمت کار میکنید؟ پاسخ داد:
ای علی، کسانی که از من و پدرم بهتر بودند، با دستخویشکشاورزی میکردند. پرسیدم: چه کسانی از شما و پدر بزرگوارتانبهتر بودند؟
فرمود: رسول خدا و امیر مومنان علی و تمام پدرانم که همه بادست مبارک خویش زراعت میکردند. نه تنها آنان بلکه پیامبران وفرستادگان الهی و انسانهای صالح هم کشاورزی میکردند و بهترینخلق بودند.
یکی از امور مربوط به کشاورزی، نهال کاری و درختکاری است کهمورد توجه رهبران بزرگوار مکتب اسلام قرار گرفته است. در اینمورد به چند حدیث توجه کنید: رسول خدا(صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرمود:
«من غرسشجره فاینعت، غرس الله بها شجرا فی الجنه.» هر مسلمانی نهالدرختی را نشاند و بار ور کند، خداوند متعال در مقابل برای آننهال درختی در بهشت قرار میدهد. (17)
2 جابر بن عبدالله انصاری از پیامبر اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) نقل میکند که فرمود:
«مامن مسلم یغرس غرسا الا کان ما اکل منه له صدقه و ما سرقمنه صدقه و ما اکل السبع فهو له صدقه، و ما اکلت الطیه فهو لهصدقه و لا یرزءه احد الا کان له صدقه. » هیچ مسلمانی نهالینمیکارد مگر آنکه هر موجودی که از آن استفاده کند، برای اوصدقه شمرده میشود; و اگر به سرقت رود پاداش صدقه دارد; و اگرحیوانات بخورند یا پرندگان ببرند و یا به وسیله کسی تلف شود،باز هم صدقه شمرده خواهد شد. (18)
3 مرحوم شیخ صدوق در خصال از رسول خدا(ص) نقل میکند کهفرمود: درختخرما چقدر زیباست. کسی که آن را بفروشد و جه آنمانند خاکستری است که در بالای کوه بلندی ریخته شده باشد.
هرگاه باد سختی بوزد، چیزی از آن باقی نمیماند. پس اگر کسی آنرا فروخت، درخت دیگری به جای آن خریداری کند. (19)
4 پیامبر اسلام (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرمود:
هرکس درختخرما یا سدری را که به نحوی مورد استفاده انسانهایا حیوانات قرار میگیرد آب دهد، مانند کسی است که مؤمن تشنهایرا سیراب کند. (20)
5 انسان وقتی از دنیا میرود، دستش ازامکانات و سرمایههای دنیوی کوتاه شده، دیگر قادر نیست از آنبهرهمند شود; اما بر اساس مکتب آسمانی اسلام و فرهنگ پرباراهلبیت (علیه السلام) انسان میتواند با انجام دادن بعضی از کارهایشایسته بعد از مرگ نیز از نتیجه آنها استفاده کند. امام صادق(علیه السلام) ، ضمن حدیثی، به شش خصلت که بعد از مرگ به انسان مؤمن سودمیرساند، اشاره کرد که یکی از آنها چنین است: «آن که درختیبکارد که بعد از مرگ او انسانها و حیوانات از ثمره، سایه وسایر آثار آن بهرهمند شوند...» (21)
6 امام صادق(علیه السلام فرمود: زراعت کنید و درختبنشانید. به خداسوگند، در میان کارهایی که مردم انجام میدهند هیچ کاری حلالترو پاکیزهتر از کشاورزی نیست. (22)
کشاورزان مؤمن با کوشش وزحمات طاقت فرسا زمینهای خشک را آباد کرده و به آن طراوت وزیبایی میبخشند; ریشههای وابستگی را میخشکانند و برای کشورخویش استقلال به ارمغان میآوزند. نا گفته نماند کشاورزان درعین حال که زحمت میکشند و محصولات کشاورزی تولید میکنند، بایدرضای خدا را فراموش نکنند و حدود و حقوق الهی را در نظر داشتهباشند. اگر خدای ناکرده از این امر سرپیچی کنند، ممکن استبهبلای الهی دچار شوند و مورد تمسخر فرشتگان قرار گیرند. روزیرسول گرامی اسلام (صلّی الله علیه و آله و سلّم) از جبرئیل پرسید: آیا فرشتگان نیز مانندانسانها گریه میکنند و میخندند؟ عرض کرد: آری، در مواردیمیگریند و گاهی از روی تمسخر میخندند. یکی از مواردی که ازروی تمسخر میخندند، وقتی است که کشاورزی را میبینند بیل بهدست گرفته تا حدود مزرعه خویش را اصلاح کند و علفهای هرز راببرد، ولی هدفش آن است که مزرعه خویش را تغییر داده، بر زمینشبیفزاید. در اینجا فرشتگان آسمان میخندند و میگویند: این همهزمینها و باغهای زراعی تو را سیر نکرد، حالا این مقدار اندکسیرت خواهد کرد؟! (23)
پس اگر کشاورزان زحمتبکشند; حد و مرزخویش را نگه داشته، به همسایگان خود تجاوز نکنند یا در موردآبیاری وتقسیمبندی آن به یکدیگر ستم نورزند و هنگام برداشت،ضمن پرداخت زکات و حقوق الهی، در مورد فقرا کوتاهی نکنند، مشمول رحمتهای بیکران الهی خواهند شد. یکی از خصوصیات بارزکار کشاورزی توجه او به عنایات خداوندی و داشتن توکل است.
کشاورز وقتی نهالی را مینشاند یا تخمی در زمین میپاشد، منتظرنزول رحمت الهی است و همیشه امید وار است زراعتش سر سبز شده،از آفات محفوظ بماند. در نتیجه همیشه به یاد خداستبه همینخاطر، امام صادق(علیه السلام) مراد از متوکلان در آیه شریفه «و علی اللهفلیتوکل المتوکلون» (24) را کشاورزان میداند. (25) امام موسیبن جعفر(علیه السلام) فرمود:
کسی که باغی را بفروشد زیانکار است و آن کس که باغ را بخرد،روزی با برکتی خواهد داشت. (26)
از امام صادق(علیه السلام) نقل شده کهفرمود: به خریدار زمین زراعتی روزی داده شده و فروشنده آنروزی خود را نابود کرده است. (27)
امام صادق(علیه السلام) در مورد قطعدرخت میفرماید: درختان میوهدار را قطع نکنید که خداوند عذابشرا بر شما میریزد. (28)
آن حضرت در خصوص زمین زراعتی به کارگزار خویش فرمود: مصادف، باغ یا بستانی خریداری کن که اگرانسان زمانی دچار سانحه و مصیبتشود، با یاد آوری آن باغ وداشتن پشتوانه مالی بتواند خانواده خود را اداره کند و مصیبتپیش آمده برایش سخت و طاقت فرسا نباشد. (29)
یعقوب بن شعیبمیگوید: از امام صادق (علیه السلام) پرسیدم: مردی زمین خود را در اختیاربرادر مسلمانش قرار داده در این زمین درختان انار یا خرماوجود دارد. آن مرد با برادر مسلمانش شرطی قرار داده و گفتهاست: این باغ را آبیاری کن و آباد نگهدار و نیمی از آنچهخداوند تبارک و تعالی از این زمین میرویاند، سهم تو باشد. اینمساله چه صورت دارد؟ امام فرمود: مانعی ندارد، یک معاملهشرعی است. (30)
از آنچه گفته شد، اهمیت و ارزش کشاورزی در حدتوان این نوشتار آشکار گردید. دشمنان اسلام به این نکته آگاهیدارند که اگر بخواهند لطمهای به امت اسلامی وارد کنند، نابودیکشاورزی یکی از بهترین هاست. بنابر این، در پی این هدف بهکشورهای اسلامی گام مینهند. چنانکه خداوند متعال در قرآن شریفبه این مساله اشاره فرموده است:
«و اذا تولی فی الارض لیفسد فیها و یهلک الحرث و النسل.» (31) ای پیامبر، دشمنان منافق هنگامی که از نزدت خارج میشوندمیکوشند تا در زمین فساد ایجاد کنند و زراعت و نسل را نابودسازند.
پي نوشت :
1 واقعه، آیات63 و 64.
2 وسائل، ج19، ص 35، ح9.
3 همان، ص 34، ح7.
4 همان، ص33; تهذیب، ج 2، ص 115.
5 همان، ص 34.
6 وسائل، ج19، ص 62.
7 همان، ج19، ص 34.
8 سفینهالبحار، ماده خبز.
9 بحار الانوار، ج103، ص 65.
10 اشاره به آیه63 و 64 سوره واقعه.
11 وسائل، ج19، ص37.
12 تهذیب، ج 2، ص 115،
13 وسائل، ج19، ص33.
14 همان، ج17، ص37.
15 مستدرک، ج 2، ص417.
16 حلیهالمتقین، ص296.
17 وسائل، ج17، ص39.
18 کنزالعمال، ج3، ص896.
19 همان، ج3، ص893.
20 منهاج البیان، ص 421.
21 وسائل، ج17، ص 42.
22 بحار، ج103، ص 198; حلیهالمتقین، ص296.
23 تهذیب، ج 2، ص 115.
24 المواعظ العددیه، ص 145.
25 ابراهیم، 12.
26 وسائل، ج17، ص 42.
27 بحار، ج103، ص69.
28 وسائل، ج 12، ص 45.
19 همان، ج19، ص 38.
30 همان، ج19، ص 44.
31 بقره، 205.
/س
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}