عنوان: ابوالقِربه (شرح زندگانی حضرت ابوالفضل علیه‌السلام) (سقای کربلا)
موضوع: زندگانی حضرت عباس(ع)
زبان: فارسی
شابک: 0 ـ 27 ـ 5978 ـ 964
نویسنده: مجید زجاجی مجرّد
ناشر: سبحان
محل چاپ : تهران
سال چاپ: بهار 1377
نوبت چاپ: اول
تعداد صفحات: 202 صفحه

معرفی کتاب:

مؤلف محترم در مقدمه کتاب، بعد از بیان مختصری از فضایل حضرت ابوالفضل(ع) به شیوه کار خود در این کتاب اشاره‌ می‌کند انگیزه خود را از تألیف، استفاده وعاظ و مدّاحان از کتابی معتبر در مورد حضرت ابوالفضل(ع) بیان می‌کند.
مطالب کتاب در هفت فصل تنظیم شده است که تفصیل آنها در ادامه می‌آید.
فصل اول با عنوان «منزلت عباس بن علی(ع)» به منزلت عباس بن علی(ع) در نزد خداوند متعال و امامان معصوم(ع) و حضرت زهرا(سلام‌الله علیها» اشاره دارد. همچنین مسئله تربیت حضرت ابوالفضل(ع) در سایه امیرالمؤمنین(ع) و اهمیت گریه در مصیبت حضرت ابوالفضل و مختصری دیگر از فضایل ایشان مطرح شده است.
فصل دوم با عنوان «صفات عباس بن علی(ع)» به معرفی ویژگی‌‌های ارزشمند حضرت ابوالفضل(ع)، از قبیل پیروی از امام حسین(ع)، غیرت، شجاعت، جوانمردی، وفاداری، فصاحت، عبادت، علم و فقاهت، ادب و عصمت، زهد و باب‌الحوائج بودن و برتری بر شهدا. اختصاص دارد و برای این صفات، نمونه‌ها و شواهدی اقامه شده است.
در فصل سوم به نام «صفات و ازدواج امّ‌البنین(س)، تولد و ذکر بعضی وقایع، ازدواج عباس(ع) با لبابه» به شخصیت امّ‌البنین و ازدواج ایشان با امیرالمؤنین(ع)، علاقه امّ‌البنین به فرزندش عباس، شجاعت عباس و ماجراهای هنگام تولد عباس(ع) اشاره شده است. همچنین در این فصل، ازدواج حضرت عباس(ع) با لبابه، دختر عبدالله بن عباس، و فرزندان ایشان و سرنوشت آنها مطرح شده است.
فصل چهارم، «خصوصیات عباس بن علی(ع)» نام دارد که در آن این مباحث را می‌خوانیم به موضوعاتی از قبیل شرمندگی حضرت عباس(ع) از کودکی به‌ خاطر نیاوردن آب، نخوردن آب در اوج تشنگی، نگهداری از مشک آب، وفاداری و پایداری حضرت در نگهداری از پرچم سپاه و ضربت خوردن ایشان، مقام دست‌های حضرت عباس(ع)، آستان مقدسه حضرت عباس(ع) و... .
در فصل پنجم با عنوان «شهادت عباس بن علی(ع)»، به نحوه شهادت حضرت عباس(ع) و قطع شدن دستان حضرت از مچ و قطعه‌قطعه شدن بدن ایشان پرداخته شده است.
همچنین در پاسخ به این پرسش که «چرا امام حسین(ع) بدن برادر را به خیمه نیاورد؟» سه3 وجه، به همراه قول مختار بیان شده است. در پایان نیز، نظر برخی علما مانند شیخ مفید، ابن طاووس و علامّه مجلسی، در مورد شهادت حضرت عباس(ع) آمده است.
در فصل ششم با عنوان «نظریات بعضی از علما و بزرگان» به اظهار ارادت و آستان‌بوسی برخی علما از قبیل؛ آقا نجفی قوچانی، مقدس اردبیلی، شیخ انصاری و علاّمه بحرالعلوم اشاره شده است.
فصل هفتم؛ «ذکر کرامات عباس بن علی(ع) » نام دارد که در آن به 21 کرامت از آن حضرت اشاره شده است. در فرجام کتاب، سه قصیده در مدح حضرت عباس(ع) و همجنین خواب مؤلّف در مورد نام کتاب (ابوالقربه) آمده است.
نکات مهم: فهرست مطالب و منابع و مآخذ در آخر کتاب آمده است. این کتاب جامعیت خوبی دارد و در معرفّی شخصیت حضرت عباس(ع) مفید است.
منبع مقاله : pajuhesh.irc.ir