عنوان: اساور من ذهب
موضوع: سیره حضرت زینب(س)
زبان: فارسی
قطع: وزیری
تیراژ: 1100
شابک: 6 ـ 7 ـ 94706 ـ 964
نویسنده: حاج شیخ مهدی نجفی اصفهانی (مسجد شاهی)
مترجم/مصحح: جویا جهانبخش
ناشر: ساحت
سال چاپ: 1384
نوبت چاپ: اول
تعداد صفحات: 149 صفحه

معرفی کتاب:


این مجموعه با مقدمه‌ای نسبتاً طولانی درباره مؤلف آغاز شده و پس از آن، فهرست مطالب آمده است. نویسنده کتاب، در بررسی زندگانی حضرت زینب(س)، به نسب حضرت، سن حضرت، همسر و فرزندان ایشان، مقام‌های عالی‌اش، نیروی ایمان، علم، حلم و عصمت آن بزرگواربه نقل از روایات مختلف، و فصاحت و بلاغتش می‌پردازد.
همچنین خطبه حضرت زینب در کوفه، به زبان عربی، و نیز اشعاری درباره خطبه‌خوانی حضرت، در این کتاب آمده است.
قوه حافظه و ذکاوت آن حضرت نیز به نقل از ابوالفرج اصفهانی بررسی شده است. یکی از بحث‌های مهم این کتاب، توسل اهل سنت به حضرت زینب است که مواردی بسیار در این باره بیان شده است. در این کتاب، رخدادهای روز تاسوعا و عاشورا و مسائل مربوط به اسارت خاندان پیامبر مطرح شده و نیز اشعار بسیاری در این زمینه آمده که به لحاظ ادبی منبع خوبی به شمار می‌رود. خطبه‌خوانی حضرت در مجلس عبیدالله بن زیاد در شام و در مجلس یزید هم به صورت عربی همراه با ترجمه و توضیحاتی آمده است.
همچنین درباره سفر آخر حضرت زینب، محل دفن ایشان به نقل‌های مختلف، و مختصری درباره شرح حال ناقلان مطالب کتاب در پاورقی، صحبت شده است.
در پایان کتاب، مؤلف اشعاری در و ثنای پروردگار آورده است. بخش پایانی کتاب، منبع شعری خوبی در زمینه مدح چهارده معصوم است. شاعرانی که در این زمینه شعر سروده‌اند عبارت‌اند از: ملای رومی، محتشم کاشانی، سعدی، صباحی، سنایی، عرفی، شمس‌الشعراء و ... .
فهرست منابع و مآخد در پایان کتاب است منابع به صورت پاورقی نیز آورده شده است. فهرستی از آثار مؤلف در پایان این مجموعه معرفی شده است. کتاب به صورت فصل فصل یا بخش بخش گردآوری نشده است. پس از فهرست مطالب، مقدمه و یادداشت مترجم این کتاب از نظر منابع علمی، بسیار موثق است.
در مقدمه کتاب، به شرح حال مؤلف، از جمله نام، نسب، تاریخ ولادت، تحصیلات و استادان ایشان، بازگشت از نجف و اقامت در اصفهان، شاگردان ایشان، آثار اجتماعی، تأسیس حسینه اصفهانی‌ها، نشر ترجمه انگلیسی توحید مفضل، تاریخ وفات و محل دفن ایشان مطرح شده است.
منبع مقاله : pajuhesh.irc.ir