عنوان: امام موسی بن جعفر(ع) اسطوره مبارزه و قهرمان مقاومت
موضوع: سیره امام کاظم(ع)
زبان: فارسی
تیراژ: 10000
نویسنده: عقیقی بخشایشی
ناشر: نوید اسلام
محل چاپ: تهران
تعداد صفحات: 183 صفحه

معرفی کتاب:


این کتاب اثری درباره شخصیت ارزشمند امام کاظم(ع) شامل شرح زندگانی، مبارزهای امام(ع)، ولادت، شهادت، خدمات اجتماعی و تعالیم سازنده و تربیتی آن بزرگوار است. آغاز کتاب مقدمه‌ای از نویسنده است. در آنجا ابتدا به شناسایی قهرمانان اصیل پرداخته و در آن توضیحاتی درباره ابعاد زندگی امام، پایداری و ایستادگی در برابر حوادث را ذکر می‌کند. همچنین درباره خستگی ناپذیری امام در برابر هدف و آرمانی که داشته‌اند و این که، امام کاظم(ع) پرچمدار نهضت علمی در برپا نگه داشتن دانشگاه صادقی بودند. توضیحاتی درباره مکتب‌های گوناگونی که در دوران امام ظهور کرد و نیز ناشناخته ماندن سیمای قهرمانی امام(ع) سخن به میان آمده است.
این کتاب در مباحث و محورهای زیر نوشته شده است که:
1. ولادت و روزگار پیشوایی امام(ع) (ولادت با سعادت، صفات و مشخصات ظاهری او، القاب امام(ع)، امامت و پیشوایی آن حضرت، تصریحات امامت آن بزرگوار، نصوص دیگر)
2. فضایل و سجایای اخلاقی و معنوی امام(ع) (سرچشمه فضیلت، علم و دانش او، رهبر فکری و معنوی، دانشمند عصر، گفتار شیخ مفید، مناظره و گفت وگو با ابوحنفیه، عبادت و زهد امام(ع)، سفرهای حج آن بزرگوار، تفقد از مخلوق، فروتنی، آزاد ساختن غلام، بخشش و کرم آن بزرگوار، احسان به دشمن و...)
3. آرا و گفته‌های دیگران درباره امام(ع) (نظریه ابن الساعی، گفتار نویسنده، مراة الجنان، خیرالدین زرکلی، محمدامین غایب شیلیخی، خطیب بغدادی، دکتر محمدیوسف موسی و...)
4. تربیت یافتگان مکتب تربیتی امام هفتم(ع) (تربیت شاگردان نمونه، تصمیم ناگهانی صفوان، علی بن یقطین، درخواست استعفاء، خلعت خلیفه، وضوء به سبک اهل تسنن، ابن بزیع، مؤمن طاق و...)
5. امام(ع) و زمامداران خودسر (دوران انتقال، دیوار نویسی، تقیه و کتمان عقیده، استبداد و خودکامگی، در مقام وزارت، دوران منصور، منصور و تحقیر فقهی، نذرهای منصور، مهدی عباسی، نفوذ زن در دستگاه خلافت، دشمن با خاندان علوی، برخورد مهدی با امام(ع)، امام در زندان مهدی، دوران هادی، افراط در عیش و نوش، امام(ع) در شهادت علویان، صاحب فخ، علوی و هادی، تهدیدات هادی، عصر هارون، ثروت و غنای حکومت هارون، عطایا و اسراف کاری های شهبانو، نامه‌ای از امام(ع) به هارون، زیارت نامه هارون، هارون در مکتب درسی امام(ع)، جبهه‌گیری امام(ع) در برابر حکومت فاسد و...)
6. فرزندان امام(ع) (شعاع عظمت یک بانوی بافضیلت، آرامگاه باشکوه بانوی اسلام، فاطمه معصومه(س)، حوزه علمیه قم و آثار آن)
7. نمونه‌های از سخنان آموزنده امام موسی بن جعفر(ع) (جهاد اکبر یا مبارزه با نفس، تلاش مشروع در راه معاش، عبادت و رضای خدا، پرورش کودک، شرح کوتاه، بزرگواری و عزت واقعی، انسان سعادت‌مند، شرح کوتاه، سیاه عقل و سپاه جهل، بهداشت و تندرستی، حجت نهان و حجت آشکار، دینداری و فقاهت، شرح کوتاه، اعتدال در امر دین و دنیا... جلوگیری از تحریفات جنسی، منشور انسانی امام(ع) شهادت، گفتار صاحب ارشاد، انتقال به بغداد، هدف هارون، استقامت و پایداری، تسلیم امانت، شهادت در اثر سم، اضطراب دستگاه جور، تجهیز)
در پایان کتاب، فهرست موضوعی مطالب کتاب آمده، ولی کتاب فهرست منابع ندارد. نویسنده منابع مورد استفاده خود را تنها در پاورقی‌ آورده است. همچنین کتاب دارای فهرست اعلام و فهرست‌های دیگر نیست.
منبع مقاله : pajuhesh.irc.ir