عنوان: امام حسن عسکری علیه‌السلام
موضوع: سیره امام حسن عسکری علیه‌السلام
زبان: فارسی
قطع: وزیری
تیراژ: 5000
نویسنده: عبدالله طاهرخانی
ناشر: بنیاد بعثت
نوبت چاپ: اول
سال چاپ: 1372
تعداد صفحات: 131 صفحه

معرفی کتاب:

این کتاب با بحث تولد امام حسن عسکری(ع) آغاز شده و اینکه ایشان از اهل بیت رسالت است و از چشمه‌سار عواطف، سیره پیامبر سیراب شده و راه رسول خدا را طی می‌کند.
در این مجموعه، تاریخ ولادت امام یازدهم به نقل‌های مختلف آورده شده. نام و کنیه و القاب و ویژگی‌های جسمانی حضرت و مبحث امامت ایشان مطرح گردیده است. در مورد امامت امام حسن عسکری(ع)، سخن‌های بسیاری از افراد مختلف چون علی بن مهریار، یحیی بن سار و... نقل شده است.
همچنین مؤلف، حکومت خلفای عباسی هم عصر امام را بررسی کرده است؛ از جمله معتز عباسی که امام و یارانش را بسیار آزرد. پس از او مهتدی بود که در ظاهر رفتاری زاهدانه داشت، اما از هیچ ستمی کوتاهی نمی‌کرد. پس از او معتمد نیز بر همین منوال بود همگی با زندانی کردن و تبعید امام و یارانش مانع فعالیت‌های آنان می‌شدند، تا اینکه در زمان معتمد حضرت به شهادت رسید. در این دوران بود که عباسیان به کشتار مردم می‌پرداختند.
در این مجموعه، ویژگی‌های اخلاقی و شخصیتی امام بزرگوار بررسی شده است و فضایل اخلاقی و کمالات معنوی ایشان چنان با عظمت بوده که نه تنها دوستان، بلکه حتی دشمنان نیز بدان اقرار می‌کردند. همچنین از افرادی چون علامه مجلسی داستان‌ها و روایاتی در مورد کرامات ایشان نقل شده است. ویژگی‌های شخصیتی، امام، مانند زهد، عبادت، هدایت مسلمانان به حقیقت، راهنمایی فیلسوفان عراق، پاسخ به پرسش‌ها و رفع شبهات، نمونه‌هایی از نامه‌ها و وصایای حضرت، نامه ایشان به یکی از علمای بزرگ شیعه در قم؛ معجزات حضرت و ارتباط ایشان با جهان غیب همراه با داستان‌هایی متعدد و به نقل از افراد مختلف در کتاب آمده است. از دیگر مسائل مهم در این کتاب، مسئله شهادت حضرت است و تأکید خود حضرت بر اینکه فردی بر پیکر ایشان نماز بخواند که امام عصر است و پس از آن وصیت، نمازگزاران حضرت مهدی(عج) بر پیکر پدر بزرگوارش که ایشان در زمان فوت پدر پنج ساله و تنها فرزند امام حسن عسکری(ع) بود. این مطالب از قول ابن بابویه نقل شده است. بخش زیادی از کتاب به حضرت نرجس و ولادت صاحب الامر(عج) مربوط است که در آن به خریدن کنیز رومی به فرمان امام حسن عسکری(ع) و خواب دیدن آن کنیز و جریانات دیگر اشاره شده است. در پایان، نام بعضی از اصحاب امام حسن عسکری(ع) آمده از جمله: احمد بن اسحاق اشعری قمی (نایب سوم حضرت مهدی(عج) ابوهاشم داود بن قاسم جعفری، عبدالله بن جعفر حمیری، ابو عمرو عثمان بن سعید عمری (نایب اول امام مهدی (عج))
تذکر: مطالب کتاب بیشتر به صورت داستانی است و فهرست کتاب در ابتدا آمده. کتاب فصل بندی نشده است. این اثر، با زبانی ساده و روان برای گروه سنی نوجوانان نوشته شده است. منابع به صورت شماره‌گذاری در متن ارجاع داده شده که این منابع و شمارگان در پایان به صورت فهرست آمده و به صورت پاورقی ذکر نشده است.
منبع مقاله :
pajuhesh.irc.ir