عنوان: سیره معصومان، امام علی(ع) (دوران خلافت)
موضوع: سیره حضرت علی(ع) / جنگ‌های حضرت علی(ع)
زبان: فارسی
قطع: وزیری
تیراژ: 4000
نویسنده: سید محسن امین
گردآورنده: فریده آزاد حرف
مترجم / مصحح: علی حجتی کرمانی
ناشر: سروش
محل چاپ: تهران
سال چاپ: 1373
نوبت چاپ: 1
تعداد صفحات: 360 صفحه

معرفی کتاب:

این کتاب جلد دوم از مجموعه سیره معصومان(ع) است. این کتاب به شرح زندگانی سراسر فراز و نشیب حضرت علی(ع) پس از کشته شدن عثمان و بیعت مسلمانان با وی به عنوان خلیفه و زمام‌دار مسلمین و... پرداخته است.
فهرست مطالب این جلد به این شرح است.
دوران خلافت:
1. مقدمه، 2. بیعت مردم با علی(ع) (کسانی که از بیعت با علی(ع) خودداری کردند، نخستین خطبه پس از بیعت، در زمان خلافت، فرستادن عمّال به شهرها)، 3. جنگ جمل (کشته شدن طلحه و زبیر، عفو عمومی، نخستین خطبه علی(ع) در کوفه)، 4. جنگ صفین (معرفی کتاب، شمار سپاهیان، تاریخ جنگ، سفارش به سپاه، جنگ بر سر آب، آغاز جنگ، پرچم شامیان، تشویق علی(ع)، جنگ عمار در صفین، شهادت عمار، حیله عمروعاص، حیله معاویه، نامه معاویه به علی(ع)، بالا بردن قرآن‌ها، انتخاب حکمین، صلح نامه، بازگشت به کوفه و...)، 5. جنگ نهروان با خوارج (سال 37 یا 38 هجری)، 6. خوارج پس از نهروان (اخبار علی(ع)، جدایی ابن عباس از علی(ع)، جنگ سند، دعوای ربوبیت در مورد علی(ع) و...)، 7. شهادت امیرمؤمنان علی(ع)، طول عمر و مدت خلافت ایشان، 8. خبر دادن علی(ع) از کشته شدن، (علت ضربه زدن علی(ع)، وصیت علی(ع)، کشتن ابن ملجم، محل قبر علی(ع)، تألیفات امیرالمؤمنین(ع)، سخنی درباره نهج‌البلاغه، خطبه شقشقیه، سفارش‌های آن حضرت به مالک اشتر درباره تقوا، دوری از خودپسندی و...)
در این بخش ترجمه نامه به صورت موضوع بندی شده و کامل آورده شده است. در ادامه مطالبی در زمینه: 1. کاربرد امثال در کلام امیرمؤمنان(ع)، 2. اشعار منقول از امیرمؤمنان(ع)، 3. گردآورندگان دیوان علی(ع)، 4. فصل‌های برگزیده‌ای از مجالس و عیون و محاسن آمده است.
تذکر: در پاورقی و آغاز و پایان کتاب، منابع ذکر نشده است. به جز فهرست مطالب، فهرست دیگری در کتاب (هر دو جلد) وجود ندارد.
منبع مقاله : pajuhesh.irc.ir