عنوان: پرتوی از عظمت امام حسین(ع)
موضوع: سیره امام حسین(ع)
زبان: فارسی
قطع: وزیری
نویسنده: لطف‌الله صافی گلپایگانی
ناشر: دفتر انتشارات اسلامی
محل چاپ: قم
سال چاپ: 1374
نوبت چاپ: سوّم
تعداد صفحات: 336 صفحه

معرفی کتاب:

پژوهشی است توصیفی _ تحلیلی درباره شخصیت و قیام امام حسین(ع) و بیان کننده «نظر رایج» شیعه درباره آن حضرت.
در آغاز، به کتاب‌هایی که درباره قیام امام نوشته شده، اشاره و گفته شده است، امروز بیشتر از تحلیل حوادث و علل و نتایج آن سخن گفته می‌شود، حال آنکه در گذشته، بیشتر به توصیف حوادث پرداخته می‌شد. آن گاه نویسنده افزوده است: کتاب‌هایی که شامل تحلیل تاریخی حوادث کربلاست، نسبت به کتاب‌هایی که متن حوادث را نگهداری کرده، بسیار کم است. در همین حال، اهمیت کتاب‌هایی که متن حوادث را نگه داشته‌اند در نزد ما محفوظ است.
مطالب کتاب در چهار بخش نوشته شده است: «شخصیت و فضایل حسین(ع)»، «بنی‌هاشم و بنی‌امیه»، «علل قیام حسین(ع)» و «نتایج و فواید قیام حضرت ابی عبدالله الحسین(ع)»
در بخش اول پاره‌ای از احادیث پیامبر(ص) درباره امام حسین(ع) آورده و سپس به برخی از ویژگی‌های او (مکارم اخلاق، دانش، عدالت خواهی، شجاعت و...) اشاره شده است.
بخش دوم درباره کارنامه بنی‌امیه است و در آن از رذیلت‌های معاویه و یزید سخن گفته شده است.
بخش سوم ویژه علل قیام امام حسین(ع) است و استقبال از شهادت، امر به معروف و... در شمار علل قیام شمرده شده است. نویسنده دراین بخش کوشیده است ثابت کند تشکیل حکومت اسلامی، با همه اهمیت آن، در آن دوره ممکن نبوده و امام برای آن قیام نکرد.
سرانجام در بخش چهارم کتاب، نتایج و فواید قیام امام حسین مطرح شده است؛ از جمله نجات اسلام، بیداری شعور دینی، محبوبیت اهل بیت(ع) و عزّت بازماندگان، محکومیت بنی‌امیه در افکار عمومی.
تذکر: در بخش پایانی کتاب، فهرست منابع اهل سنت شامل هفتاد کتاب به همراه فهرست تفصیلی مطالب آمده است.
منبع مقاله : pajuhesh.irc.ir