عنوان: پیرامون شناخت فرزندان و اصحاب امام حسین(ع)؛ حضرت علی‌اکبر و حضرت سکینه و مسلم بن عقیل(ع)
موضوع: شناخت فرزندان و اصحاب امام حسین(ع)
زبان: فارسی
قطع: وزیری
تیراژ: 3000 نسخه
نویسنده: سید عبدالرّزاق موسوی مقرّم
مترجم/مصحح: حسن طارمی
ناشر: بنیاد فرهنگی کلینی
محل چاپ: تهران
سال چاپ: 1406 قمری
نوبت چاپ: اول
تعداد صفحات: 529 صفحه

معرفی کتاب:

این کتاب 529 صفحه دارد که 125 صفحه از آن، مربوط به زندگی‌نامه حضرت علی‌اکبر است و فهرست مطالب این قسمت بدین شرح است.
کتاب با مقدمه‌ای از آیت الله مرعشی نجفی درباره فضایل حضرت علی‌اکبر(ع) و تجلیل از مؤلف محترم آغاز شده است سپس آیاتی در فضیلت «شهادت» و دیباچه‌ای در مورد علت وضع تاریخ و دور ماندن ما از نکات ارزشمند مربوط به شناخت شخصیت بزرگان و پیشوایان اصلاح گر امت، مطرح می‌شود.
* در آغاز مطالب کتاب، توضیحی در مورد حضرت لیلا، مادر حضرت علی‌اکبر(ع)، می‌خوانیم و توضیحات مربوط به حضرت علی‌اکبر(ع) بدین ترتیب آمده است:
ولادت حضرت علی‌اکبر(ع)، کنیه ایشان و لقب «اکبر»
در حاشیه، مطلبی را در مورد عظمت و حضرت زینب‌(س) و خطبه‌های ایشان و رسوا کردن بنی‌امیه بیان شده است.
*ویژگی‌های حضرت علی‌اکبر(ع): نویسنده در این قسمت، پس از یادآوری اندکی از فضایل رسول اکرم(ص)، مثل گذشت و بردباری، تواضع، جود وکرم و... حضرت علی‌اکبر(ع) را به نقل از امام حسین(ع)، آیینه جمال نبوی و مثال کمال سرمدی آن بزرگوار معرفی کرده است و در مورد فضایل ایشان توضیح می‌دهد.
* پس از ذکر مقدمه‌ای درباره حقوق والدین بر فرزندان و رفتار بایسته فرزندان با پدران، رفتار و کردار علی‌اکبر(ع) در زمان پدر بزرگوارش بررسی شده است
حضرت علی‌اکبر(ع)، در راه اَعلای کلمه حق، سر و جان فدا کرد و هماهنگ با پدر گرامی‌اش، در تحقیق اهداف والای نهضت مقدّس آن حضرت شرکت دانست و گام به گام، طریق پدر را رهرو بود. برای رساندن آب به سپاه امام حسین(ع) جان فشانی‌ها کرد. در این قسمت، با ذکر شواهدی بر اشتیاق این جوان عاشورایی به شهادت، و اشاره‌ای به سخنان او با امام حسین(ع) در شام عاشورا، جریان مبارزه‌اش با سپاه دشمن و شهادت جانسوزش توضیح داده می‌شود.
* نویسنده پس از مقدمه‌ای پیرامون دفن امام حسین(ع) و شهدای کربلا به دست امام سجاد(ع) توضیحاتی در مورد مرقد مطهر علی‌اکبر(ع) داده است.
* مؤلف با مقدمه‌ای در مورد فضیلت و شیوه زیارت امامان معصوم و اولیای الهی، به ده زیارت که از ائمه(ع) در شأن حضرت علی‌اکبر(ع) وارد شده، اشاره کرده است.
* به گفته مؤلف جمعی از علمای شیعه و برخی از اهل فضل، پیرامون فضایل و مناقب حضرت علی‌اکبر(ع) قصایدی سروده‌اند.
منبع مقاله : pajuhesh.irc.ir