مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون
 

بادام علاوه بر اینکه افزودنی خوشمزه‌ بکار رفته در غذاهای شیرین و غیر شیرین است، تقریباً همه از خوردن آن لذت می‌برند. در این مقاله در خصوص فوائد متعدد بادام در سلامت اطلاع خواهید یافت.
آنچه بادام را در میان مردم محبوب و خواستنی ساخته است، در دسترس بودن آن در تمام طول سال می‌باشد. بنابراین، بر خلاف سایر محصولات فصلی، مجبور نیستید منتظر فصل خاصی جهت نوش جان کردن این آجیل خوشمزه باشید. با این حال، در اواسط تابستان خوشمزه‌ترین و تازه‌ترین بادام را خواهید یافت.
بادام ـ سرچشمه سلامتی

به عنوان آنتی اکسیدان

33% نیاز روزانه بدن به ویتامین E (که متشکل از آنتی اکسیدان محلول در چربی است) می‌تواند با مصرف یک اونس یا 28 گرم بادام تأمین شود. به همین دلیل است که بادام به عنوان منبعی غنی از ویتامین E به حساب می‌آید. بنابراین با وارد نمودن تنها 28 گرم بادام در رژیم روزانه خود، می‌توانید مقدار ضروری آنتی اکسیدانها را در بدن خود دریافت کرده و از شروع چندین بیماری مزمن جلوگیری نمایید.

پایین آورنده کلسترول LDL

یکی از مهمترین فوائد سلامتی بخش بادام مراقبت و رسیدگی به کلسترول «بد» (LDL) در بدن است. بادام یک ماده‌ی غذایی با میزان چربی بالا است اما حاوی چربی‌های اشباع نشده مونو (با یک پیوند دوگانه) می‌باشد که به عنوان چربیهای افزایش دهنده سلامت شناخته می‌شوند. این چربیها با کاهش در خطر ابتلاء به بیماریهای قلبی در ارتباط می‌باشند. در برخی مطالعات صورت گرفته نشان داده شده است که به هنگام ترکیب بادام با یک رژیم غذایی سالم، فوائد آن افزایش می‌یابد.

کاهش دهنده وزن

یکی از راه‌های هوشمندانه کاهش وزن وارد نمودن بادام به رژیم غذایی روزانه خود است. این آجیل یا مغز گیاهی سرشار از فیبر و پروتئین است که به سیر نگاه داشتن شما برای مدت زمان بیشتر کمک می‌کند. بنابراین تا زمان ناهار و یا شام، احساس گرسنگی نکرده و هوس خوردن آن «فست فودهای» ناسالم را نخواهید داشت. بنابراین مقداری از این آجیل سالم را به محل کار خود برده و از خوردن آنها بجای هر غذای سرخ شده یا شیرینی لذت ببرید. متخصصین امر پزشکی عنوان می‌کنند که یک رژیم غذایی متشکل از بادام و سایر آجیل‌ها، کمتر احتمال دارد که موجب افزایش وزن نسبت به رژیمهای بدون آجیل شود.

غنی از منیزیم و پتاسیم

وجود منیزیم به منظور برخورداری از گردش خون روان و بدون اختلال و بهبود جریان اکسیژن و چندین ماده مغذی در سراسر بدن مورد نیاز است. اکثر موارد حملات قلبی با کمبود این ماده معدنی مهم در ارتباط می‌باشند. بنابراین، یک چهارم فنجام بادام جهت تأمین حدود 25% از نیاز روزانه منیزیم کفایت خواهد کرد. پتاسیم دیگر ماده‌ای است که بدن جهت حفظ فرایندهایی مانند عملکرد عصبی و انجام روان انقباض ماهیچه بدان نیاز دارد. فشار خون طبیعی و عملکرد طبیعی قلب در نتیجه به مقدار کافی از این ماده معدنی بستگی دارد. یک چهارم فنجان بادام حاوی 257 میلی‌گرم پتاسیم بوده و سیستم دفاعی شما را در برابر چندین بیماری مانند فشار خون بالا و آترواسکلرزو تقویت می‌سازد.

سایر فوائد سلامتی بخش

 استفاده از روغن بادام به جهت درمان مشکلات پوستی همچون چین و چروک، حلقه تیره در زیر چشم، خشکی پوست، جوشهای سر سیاه و سایر موارد، شناخته شده است. این روغن ماده‌ی اولیه اصلی در بسیار از روغن‌های مخصوص ماساژ می‌باشد. روغن بادام موجب نرم، صاف و شاداب شدن پوست می‌گردد. ماسک صورت تهیه شده از مخلوطی از روغن بادام، عسل و آب لیمو در صورتی که یک مرتبه در هفته بر روی پوست استفاده شود، عالی عمل می‌کند. غیر از پوست، درمان مشکلات مو نیز، دیگر فایده و خاصیت مهم مصرف بادام است. ریزش مو، شوره سر، سفید شدن مو و خشکی آن را می‌توان با ماساژ روزانه روغن بادام مورد رسیدگی قرار داد.
 این آجیل سرشار از ماده مغذی ریبوفلاوین و فنیل آلانین است. این دو ماده، عملکرد عصبی را بهبود می‌بخشند. به عبارت دیگر بادام قدرت مغز را تقویت ساخته و به همین دلیل است که جهت رشد کودکان بیشترین فایده را دارا می‌باشد.
 بادام سرشار از فولیک اسید است که همچنین برای زنان باردار و نوزادان تازه متولد شده آنها بسیار مفید می‌باشد. وجود فولیک اسید جهت پیشگیری از بروز هرگونه ناهنجاری در نوزادان ضروری است.
 شیر بادام عاری از لاکتوز بوده و آن را بهترین جایگزین شیر گاو می‌سازد. این شیر که از بادام بدست می‌آید برای افرادی که نسبت به لاکتوز دچار عدم تحمل می‌باشند یعنی افرادی که نمی‌توانند قند موجود در شیر گاو را هضم نمایند، مناسب‌تر می‌باشد. این شیر در اکثر دستورهای غذایی که شیر گاو یکی از مواد اولیه آنها است، کاربرد دارد. علاوه بر آن، شیر بادام عاری از آنتی بیوتیک و هورمون بوده، سرشار از مواد مغذی است و میزان کالری آن پایین است و همچنین طعم بسیار خوبی دارد!
 طی مطالعه صورت گرفته مشخص شده است که مصرف منظم این آجیل از بدن در برابر ابتلاء به دیابت محافظت ضروری را به عمل می‌آورد. یکی از نگرانی‌های اصلی در افراد دیابتی افزایش سطوح قند خون پس از صرف وعده‌های غذایی است. در مطالعه‌ای خاص که توسط پزشکان صورت گرفت به گروهی از افراد یک وعده‌ی غذایی حاوی مقدار زیادی بادام و یک وعده غذایی با غذای معمولی داده شد. پس از آزمایش نمونه‌های خون آنها پیش از وعده‌های غذایی و پس از آن، آنها به این نتیجه رسیدند که وعده غذایی حاوی بادام در واقع به آهسته ساختن افزایش قند خون کمک می‌کند. همچنین سطوح آنتی اکسیدانها را در خون افزایش داده که مجدداً عاملی مفید در برابر کلسترول به حساب می‌آید.
 با خوردن بادام همچنین می‌توان از بروز سنگهای صفراوی جلوگیری نمود. مصرف تنها 28 گرم از این آجیل در هفته به معنای 25% کاهش خطر ابتلا به این بیماری است.
بادام غیر از آنکه به صورت خام، بو داده و خیسانده شده موجود است، همچنین می‌توان آن را به شکل کره مصرف نمود. کره بادام شبیه به کره بادام زمینی خوشمزه و سالم می‌باشد. آن را می‌توان در انواع نرم، طعم‌دار و غیره یافت و تمام ارزش غذایی بادامی که از آن تهیه شده است را بدست آورد. لازم به گفتن نیست که زیاده روی در مصرف هر ماده غذایی کار درستی نیست و این امر حتی در مورد بادام نیز صدق می‌کند. مصرف بیش از حد این آجیل می‌تواند موجب افزایش وزن، تداخلات دارویی، اوردوز یا مصرف بیش از حد ویتامین E شده و ممکن است به بروز مشکلات گوارشی بیانجامد. بنابراین، همانطور که متخصصین توصیه نموده‌اند، تنها مصرف 15 تا 20 عدد بادام در روز می‌تواند زندگی سالمتری را برای شما رقم زند!
سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه‌ی آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه‌های پزشک متخصص در نظر گرفته شود.