سلامت و زيبايي پوست

نويسنده:شيرين قدس



استفاده از روغن گندم براي از بين بردن کک و مک صورت بسيار مفيد است.
طرز تهيه ي روغن گندم به اين صورت است:
ابتدا مقداري گندم همراه با سبوسش را در مقداري روغن زيتون خيس نماييد و پس از گذشت 24 ساعت اين مخلوط را روي حرارت قرار دهيد تا بجوشد و پخته شود ( در حدود 50 تا 60 دقيقه ) و بعد اين مايع را صاف کنيد . به صاف شده ي آن « روغن گندم » مي گويند .
تذکر : اين روغن براي ريزش طبقات شاخي پوست نيز بسيار مفيد است.
ضماد مغزتازه ي گردو را تهيه نماييد و به مدت 30 دقيقه روي صورت بماليد . اين ضماد نيز باعث از بين رفتن کک و مک موجود در روي پوست مي شود.
تذکر: اين ضماد براي از بين بردن جوش هاي عصبي نيز مفيد است .
پس از نازک کردن پوست صورت ، برگ شاهي را کوبيده و کوبيده ي آن را به طور يکنواخت بر روي پوست قرار دهيد. يا تخم شاهي را کوبيده و در مقداري آب خيس نماييد و روزي يک بار بر روي لکه ها بگذاريد .آن قدر اين عمل را تکرار کرده تا لکه ها بر طرف شوند.
شنبليله را بکوبيد ( چون داراي بوي بد مي باشد کمي اسانس نعناع به آن اضافه کنيد ) و بعد آن را به روي صورت بماليد . اين ماسک به مرور زمان باعث از بين رفتن کک و مک در روي صورت مي شود.
تخم تره را له و با مقداري آب ولرم مخلوط کنيد . پس از گذشت 30 دقيقه لعاب ايجاد شده را بر روي صورت براي از بين رفتن کک و مک بماليد .
آب اسفناج را با سفيدآب مخلوط کنيد و سپس آن را بر روي کک و مک موجود در روي پوست مي کشيد. پس از گذشت 30 دقيقه صورت را با آب ولرم بشوييد .
تذکر: اين ماسک براي از بين بردن جوش هاي صورت نيز بسيار مفيد است.
رازيانه را کوبيده، با عسل يا زرده تخم مرغ مخلوط کنيد و بر روي و بر روي لکه هاي صورت بماليد . پس از يک ساعت آن را بشوييد و پاک نماييد . اين عمل را هفته اي يک بار انجام دهيد .
از روغن بادمجان نيز براي بر طرف کردن کک و مک استفاده مي شود. براي تهيه ي روغن بادمجان ، آن را با پوست در آب ريخته و با روغن زيتون مخلوط کنيد و به مدت 50 دقيقه روي حرارت قرار دهيد . سپس با فشار ، روغن را گرفته و دوباره بجوشانيد تا آب آن از بين برود و وفقط روغن باقي بماند. اين روغن را يک روز در ميان به صورت خود ( محل کک و مک) بماليد .
تذکر : ماسک بالا براي رنگ کردن خال هاي سفيد نيز مؤثر است .
شيرابه سفيدي که هنگام کندن انجير از درخت آن خارج مي شود داراي آنزيم هاي اکسيد کننده مي باشد و ماليدن اين شيرابه ، رنگ لکه هاي پوستي را از بين مي برد.
تذکر : هنگام استفاده از شيرابه ي بالا مواظب باشيد که پوست شما نسبت به اين شيرابه حساسيت نداشته باشد.
مقداري گل ختمي سفيد را کوبيده و نرم و با ماست ترش مخلوط کنيد . روزي چند بار آن را بر روي محل کک و مک بماليد. پس از خشک شدن ، روي آن دست بکشيد تا جرم آن ريخته شود. اين عمل را روزي چند بار تکرار کنيد تا نتيجه حاصل شود .
استفاده از خمير پخته برنج ( به صورت کته اي و بدون نمک ) و ماليدن اين خمير بر روي محل کک و مک و تکرار اين عمل به مدت يک هفته و روزي چند بار ، باعث بر طرف شدن کک و مک مي شود. اضافه نمودن مقداري پوست چلتوک به اين خمير ، اثرات آن را چند برابر مي کند .
گرد سوخته ي جو را به تنهايي يا مخلوط با کمي عسل ، چنانچه در محل لک هاي قهوه اي رنگ پوست و يا کک و مک بماليد اثر شفابخش دارد.
ضماد جوشانده ي ميوه و برگ سماق برطرف کننده ي کک و مک است.
اين ضماد لکه هاي پوستي ، خارش و جوش و ناراحتي هاي پوستي را نيز درمان مي کند.
يادآوري : آب سبزي هايي مثل ريحان ، مرزنجوش ، آويشن ، آزربه و شاه اسپرم عمل رنگسازي سلول هاي پوست را آسان مي کند .
منبع:مجله آشنا خانواده