عنوان: زندگانی امام جعفر صادق علیه‌السلام (معلم کبیر)
موضوع: سیره امام صادق(ع)
زبان: فارسی
قطع: وزیری
تیراژ: 5000
تعداد صفحات: 1498 صفحه

معرفی کتاب:

این کتاب، کتابی است که محتوای علوم مکتب جعفری را به صورت فشرده از بیش از سه هزار جلد کتاب جمع‌آوری کرده و به ابعاد امامت و دانش امام پرداخته است.
در این کتاب، برای روشن شدن افکار خوانندگان، مکتب جعفری به صورت براعت و استهلال مطالبی را که می‌توان از درس و بحث و آموزش امام صادق(ع) بهره‌مند شد به طور فهرست وار بیان کرده و به آن پرداخته است.
این کتاب در سه جلد نوشته شده که مجموعآ در یک جلد گردآوری شده و مباحث آن در مقدمه کتاب به صورت کوتاه به این شرح است:
در بخش اول از خاندان عترت، اصل، ریشه، حسب، نسب، شخصیت، منش، عقیده، روش و کلمات آنها سخن به میان آمده است.
بخش دوم، مقام رهبری و تربیت نفوس و تأسیس مکتب تشیع و تحکیم ارکان مکتب، تألیف، تصنیف، موضع‌گیری و معارضه با مذاهب و فرقه‌های دیگر مدعی اسلام و مبارزه با عقیده‌های انحرافی، تعیین نقطه‌های انحراف و درمان بیماری ها درونی و بیرونی که شمه‌ای از آن در متن شرح داده شده است.
بخش سوم، مدرسه جعفری و انطباق علم، دین، قرآن، علوم جهانی و مبانی تمدن دنیا و مدنیت اسلامی بر اساس مکتب جعفری و تعلیم دانش و بینش از الفبای دانش تا آخرین حد تصور، عقل، علم و دین در محدوده جهان که از هم جدا شدنی و قابل تفکیک نیست.
مباحث کتاب در فهرست مطالب بدین شرح است:
جلد اول: 449 صفحه.
مولد میلاد، تولد امام جعفر صادق(ع)، در ولادت آن حضرت اختلاف است، پدر و مادر، کنیه و القاب، امام صادق(ع) با جدش، باقر(ع) میراث امام صادق بود، صورت و سیرت امام ششم، عاطفه، عبادت، زهد و پرهیزگاری، شخصیت امام صادق، برآوردن حاجت‌های اصحاب، گذشت، بهترین لباس، دلایل امامت، ترجمه لوح فاطمه، اسم اعظم، فقه و تفقه، معجزه امام، امام صادق(ع) و کرامات در اعلام، امام صادق(ع) و وفای به عهد، مردی که کیسه اش را از دست داد، امام صادق(ع) و سپاس نعمت ها، توجه به خدا، روش معاشرت امام صادق(ع) با مردم، امام و سفره غذا، روش پذیرایی مهمان، معاشرت، چرا مکتب جعفری، نکته حساس، دین اسلام در تطورات، بزرگی دانش، مدیحه، تفسیر و خبر و...)
منبع‌های مورد استفاده در جلد اول پس از فهرست مطالب آن جلد آمده است که حدود سی و دو منبع است.
جلد دوم: 486 صفحه.
بزرگ‌ترین رهبر، امام صادق(ع) و خلافت، امام صادق(ع) و سیاست، امام در چشم جهانیان، پیدایش مذهب، سه فرقه مرجئه، معتزله، اشاعره، تسلط خداوند، علم خداوند، اراده خداوند، شیعه پیش از امام صادق(ع)، شیعه در دوران امام صادق(ع)، مذهب جعفری، زندگانی علمی امام، فقهای درس، انتشار مذهب، علم کلام، احتجاج هشام، بیان امام صادق، تجلی مذهب جعفری، اصحاب و شاگردان امام صادق(ع)، روات مورد اعتماد (117 نفر رجال)، روات شیعه، رساله امام، 23 پرسش علمی، حدیث، اصل و اصول، نفس و عقل، درس زراعت، امام صادق و علوم طبیعی، امام صادق(ع) و طبیعیات، امام صادق(ع) و ریاضیات، عرض حاجت به توسل، علوم و فنون مدرسه جعفری و...
منبع‌های مورد استفاده در جلد دوم افزون بر منابع جلد اول است. حدود 44 منبع دیگر در پایان فهرست مطالب جلد دوم آمده و صدها منبع دیگر در پاورقی هر صفحه ارجاع داده شده است.
جلد سوم: 47 صفحه.
در جلد سوم، ابتدا خلاصه‌ای از جلد اول و جلد دوم آمده و سپس به موضوع‌های زیر پرداخته شده است که عبارتند از:
انطباق دانش و دین، علوم مدرسه جعفری، قرآن و علم، اسلام مخزن همه علوم است، بنیان مدنیت، بر علم است، امام صادق(ع) از مدرسه شروع کرد، دانش سودمند، علوم معموله بشر، مثلثات، لگاریتم، ستاره شناسی، شیمی، علم تدبیر منزل، فروع علم ریاضی، فروع هندسه... علم آلات حربیه، فروع علم هیئت، علم ارصاد.
این کتاب فاقد فهرست است و فهرست مطالب هر جلد، در پایان همان جلد آورده شده است.
منبع مقاله :
pajuhesh.irc.ir