عنوان: سیمای آ‌فتاب (سیره پیامبر(ص))
موضوع: سیره پیامبر (ص )
زبان: فارسی
قطع: رقعی
تیراژ: 5000
نویسنده: ابوالفضل موسوی گرمارودی
ناشر: دفتر نشر الهادی
محل چاپ: قم
سال چاپ: 1377
نوبت چاپ: اول
تعداد صفحات: 150 صفحه

معرفی کتاب:

نویسنده در آغاز کتاب، درباره این اثر می‌نویسد: سخن از ترسیم سیمای آفتاب است و نور و درخشش آنکه چشم‌ها را خیره می‌سازد و دل‌ها را می‌رباید. هر شاخه به نور آن می‌بالد و هر جوانه به لطف آن می‌شکفد و هیچ برگی از نور و فروغ آن بی‌نیاز نیست... آفتابی که هر دل جویا و مرجان روشن با او آشناست و در پی او می‌رود و به نور و فروغ او ره می‌یابد و به مهر او از تیرگی‌ها می‌رهد... آفتاب سپهر هدایت، امام پیامبران، پیشوای پیشوایان، محمد(ص) پیامبر عزیز اسلام(ص). ما برآنیم که شعاعی از آن فروغ جاودان را بر دل‌های مشتاق بتابانیم و گوشه‌هایی از چهره مطهر او را آن‌چنان که روایات‌ اهل بیت‌(ع) نمایانده‌اند برابر دیدگان دوست داران ترسیم نماییم. مدتی پیش به خواهش برخی اساتید و دوستان کتاب مختصر الشمائل المحمدیه از تالیفات خاتم المحدثین مرحوم حاج شیخ عباس قمی (رضوان الله علیه) را با عنوان سیمای پیامبر اسلام(ص) به فارسی ترجمه کردیم که مرحوم محدث قمی، آن مختصر را از کتاب الشمائل المحمدیه تالیف ابوعیسی ترمذی (209 _ 279 هـ.ق) صاحب یکی از صحاح ششگانه اهل سنت برآورده و تلخیص کرده است... اینک ما جهت مزید فایده، نخست مطالبی پیرامون سیمای پیامبر(ص) را که از طرق و کتب علما و مؤلفین شیعه گرد آورده‌ایم ارائه می‌کنیم و سپس در بخشی جداگانه همان ترجمه سابق خود بر کتاب مختصر الشمایل را می‌آوریم... فهرست مطالب کتاب به این شرح است:
قسمت اول (سیمای آفتاب) سرآغاز، نام‌های پیامبر(ص)، منتخب الهی، علم پیامبر(ص)، قیافه پیامبر(ص)، لباس و وسایل شخصی، خوردن و نوشیدن آن گرامی، نظامت و آراستگی، انگشتر، درمان و حجامت، راه رفتن و نشستن، منبر پیامبر(ص)، خواب و بیداری پیامبر(ص)، زهد، فقر و قناعت و گرسنگی، فروتنی و سادگی، نیک خویی و خوش اخلاقی، رفتار پیامبر(ص)، مزاح و شوخی، سخاوت و بخشندگی، وفای به عهد، مسابقه، دلیری و شجاعت، فصاحت و بلاغت و...، احترام و هیبت پیامبر(ص)، نماز و دعا و ترس از خدا، روزه، طواف، قربانی، رقّت قلب و گریستن، بلا و رنج و گرفتاری، وصیت، درود و صلوات بر آن گرامی، اسوه و پیشوای مسلمانان.
تذکر: فهرست مطالب در پایان کتاب آمده و منابع مباحث در پاورقی‌ها ذکر شده است.
قسمت دوم ترجمه مختصر الشمائل المحمدیه این اثر نیز دارای پنجاه فصل است که برخی از عناوین آن عبارتند از: درباره پیامبر(ص)، درباره مهر نبوت، موی رسول خدا(ص) و شانه کردن آن گرامی، خضاب، لباس پیامبر(ص)، وضع زندگی پیامبر(ص)، انگشتر ، شمشیر ، زره، راه رفتن، غذا خوردن، عطر زدن، سخن گفتن، گفتار در شب‌نشینی، عبادت، روزه، قرائت، گریستن، فروتنی، اخلاقی، حیا، نام‌های پیامبر(ص)، وضع زندگی، سن پیامبر، رحلت و...
منبع مقاله :
pajuhesh.irc.ir