مترجم: مهناز مزارعی

واقعیت در مورد تری کلسیم فسفات

تری کلسیم فسفات یک ماده شیمیایی است که به طور طبیعی در شیر و استخوان یافت می‌شود و در کاربردهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. در اینجا بیشتر در مورد این ترکیب شیمیایی بحث می‌کنیم.

آیا می دانید؟

تری کلسیم فسفات در دو فرم کریستال یافت می‌شود. با این وجود یکی از آنها تنها در شرایط دمایی بالا شکل می‌گیرد.
تری کلسیم فسفات، و یا، با نام IUPAC خود، دی فسفات تری کلسیوم، یک نمک کلسیم اسید فسفریک است. فرمول مولکولی آن Ca3O8P2 است.
این ترکیب در شکل‌های سفید و در سنگهای کشورهایی نظیر مصر، اسرائیل و مراکش وجود دارد. این شکل طبیعی آن و به طور کاملا خالص نیست و می‌تواند تا پتوکسیدهای فسفر به میزان 40 درصد باشد. این یک ماده شیمیایی طبیعی است که در استخوان‌ها و دندان‌های همه مهره‌دارها وجود دارد. در نتیجه، این یک محصول اولیه استخوان است. همچنین در شیر پستانداران مختلف، به ویژه گاو‌ها یافت می‌شود. این یک ماده شیمیایی طبیعی است که در استخوان‌ها و دندان‌های همه مهره‌دارها وجود دارد. در نتیجه، این یک محصول اولیه استخوان است. همچنین در شیر پستانداران مختلف، به ویژه گاو‌ها یافت می‌شود. این عملکرد حالت مایع پروتئین‌ها را در شیر نگه می‌دارد.

ساختار

مولکولهای دی فسفات تری کلسیم، به عنوان نام آشکار، از دو یون فسفات (PO43-) تشکیل شده است که با سه یون Ca2 + ترکیب شده است. هر یون فسفات حاوی چهار اتم اکسیژن است که یکی از آنها به یک اتم فسفر متصل است. سه اتم اکسیژن دیگر توسط پیوندهای کولانسی بهم متصل می‌شوند، از آنجا که اکسیژن نیاز به 2 الکترون برای دستیابی به یک حالت پایدار را دارد. شش اتم اکسیژن در دو یون فسفات، یک بار منفی خالص از 6 الکترون را تشکیل می‌دهند. این توسط سه یون Ca2 + خنثی شده است، هر کدام با 2 بار مثبت است. در اینجا یک ساختار دی فسفات تری کلسیوم است.

ساختار فسفات تری کلسیم

برای کسانی که ممکن است دچار مشکل در ساختار این ترکیب شوند، یک تصویر ساده تر این است که در زیر بیان شده است.
تری کلسیم فسفات یک پودر آمورف سفید با تراکم 3.14 گرم بر سانتی متر مکعب است.
این ترکیب تا حد زیادی تحت تاثیر گرما نیست و تا دمای 2535 درجه فارنهایت (1391 درجه سانتیگراد) ذوب نمی‌شود. حتی در چنین درجه حرارت بالا، فشار سنگین به ذوب شدن نیاز دارد.
به دلیل ساختار پیچیده و تقسیم قطبش، به راحتی در آب حل نمی‌شود.
تری کلسیم فسفات به طور طبیعی در شایع‌ترین نوع مصرف شیر که شیر گاو است در جهان یافت می‌شود: همانطور که قبلا ذکر شد اگر چه حداقل دو فرضیه رقابتی پیشنهاد شده است که تخریب یا به حداقل رساندن نقش فسفات کلسیم در ساختار شیر وجود دارد، این هنوز نظریه متعارف برگزار شده است.
همچنین گاهی به عنوان یک مکمل تغذیه‌ای و یک آنتی اسیدها، به علت محتوای کلسیم آن، استفاده می‌شود. کربنات کلسیم، به مراتب بیشتر، ترکیب کلسیم مورد استفاده برای این اهداف است، اما فسفات نیز استفاده می‌شود. مزیت فسفات تری کلسیم (و همچنین کربنات کلسیم) این است که باعث افزایش کلسیم در رژیم غذایی می‌شود، گرچه اثر آن بر جذب مواد در بدن ناچیز است.و عناصر اسیدی در معده را از طریق ماهیت قلیایی کلسیم خنثی می‌کند.
تری کلسیم فسفات در تولید کود فسفات استفاده می‌شود.
همچنین در پودر دندانپزشکی و پرسلن استفاده می‌شود.
در داروهایی استفاده می‌شود که سلامت استخوان را بهبود می‌بخشد.
مصرف معمول آن در رژیم غذایی به طور طبیعی یا به عنوان یک مکمل تغذیه‌ای که پزشک توصیه می‌کند هیچ عارضه جانبی ندارد. اگر مقدار زیادی در تماس با پوست باشد، ممکن است بثورات ایجاد شود. با این حال، اکثریت قریب به اتفاق جمعیت در معرض مقادیر مضر تری کلسیوم فسفات است و بنابراین جای نگرانی نیست.
منبع مقاله :
برگرفته از: سایت بازل