مترجم: محمد علی آصفی پور
منبع: راسخون
کشورهای توسعه یافته از 80 درصد انرژی جهان استفاده می کنند. امروز ایالات متحده حدود 5 درصد از جمعیت جهان را دارد اما یک چهارم از انرژی جهان را مصرف می کند. مصرف انرژی توسط فردی در یک کشور در حال توسعه تنها در حدود یک پانزدهم انرژی‌ای است که هر فرد دنیای صنعتی استفاده می کند.

درصد انرژی مصرف شده و درصد انرژی تولید شده در هر کشور

نام کشور

انرژی مصرف شده

انرژی تولیدشده

ایالات متحده

25

5

چین

9

21

روسیه

7

3

ژاپن

6

2

آلمان

4

1

هندوستان

3

17

فرانسه

3

1

انگلستان

3

1

 

بازیافت

بازیافت به معنای استفاده از چیزی است که بارها و بارها مورد استفاده قرار گرفته است. اقلام نمونه‌ای که می توانند بازیافت شوند روزنامه، کارتن، آلومینیوم، باتری، و بطری های شیشه ای هستند.
به طور متوسط هر فرد در ایالات متحده حدود 1.8 کیلوگرم زباله تولید می کند. دپو کردن این زباله‌ها در محلهای دفن زباله بسیار گران است و زمین، هوا و آب را آلوده می کند. بازیافت یکی از راه های کاهش میزان زباله ای است که هر روز دور می‌ریزیم.  

مزایای بازیافت:

بازیافت باعث کاهش زباله‌هایی میشود که در محلهای دفن زباله دپو میکنیم.
تقریبا همیشه انرژی کمتری برای تولید محصول از مواد بازیافتی مصرف می شود تا اینکه آن را از مواد جدید تولید کنیم.
با استفاده‌ی بیش از یک بار از مواد می توانیم در مصرف منابع طبیعی صرفه جویی کنیم. کاغذ بازیافت موجب صرفه جویی در مصرف درختان و آب می شود. بازیافت مشاغل بیشتری ایجاد می کند.
بازیافت قوطی‌های آلومینیومی موجب صرفه جویی 95 درصدی انرژی مورد نیاز برای تولید آلومینیوم از بوکسیت می شود.
بازیافت در لهستان

فرایند بازیافت

جمع آوری مواد قابل بازیافت در خانه و قرار دادن آنها در جعبه ها یا محفظه‌های جداگانه ضایعات. کامیون های دفع زباله آنها را به کارخانه های بازیافت منتقل می کنند. در آنجا آنها تمیز و تفکیک میشوند. صنایع مختلف، مواد بازیافتی را برای تولید محصولات جدید خریداری می کنند.