مترجم: محمد علی آصفی پور
منبع: راسخون
گالیله اغلب به عنوان بنیانگذار علوم مدرن شناخته می شود. او در زمینه نجوم و فیزیک بسیاری از اکتشافات را انجام داد و برای مطالعه فضا، تلسکوپ ها را ساخت.
گالیله در سال 1564 در پیزا، ایتالیا متولد شد. پدرش او را برای تحصیل در پزشکی به دانشگاه فرستاد، اما گالیله جوان علاقه مند به علم و ریاضیات بود.
گالیله یکی از بزرگترین اکتشافاتش را در حالی که در جامع پیزا نشسته بود انجام داد. همان طور که نوسان چلچراغ را به عقب و جلو تماشا میکرد متوجه شد که زمان نوسانهای بلند و کوتاه یکسان است. این کشف به عنوان قانون آونگ شناخته شد. این و دیگر کشفیات مهمش او را آن قدر مشهور کرد که پروفسور دانشگاه پیزا شد. گالیله کشف کرد که آن طور که همه فکر میکردند سطح ماه صیقلی و صاف نیست، بلکه دارای یک سطح خشن و پر از دهانه ها است. گالیله اغلب حقایق علمی عصر خود را مورد سوال قرار داد. برای مدت طولانی مردم فکر میکردند که اشیاء سنگین تر نسبت به اشیاء سبکتر سریعتر به زمین می افتند. با انداختن اشیاء از یک فاصله، اما با وزن های مختلف، از برج کج پیزا، گالیله نشان داد که این درست نیست.
گالیله - ستاره شناس و دانشمند بزرگ
گالیله در سال 1609 اولین تلسکوپ خود را ساخت. او برای مشاهده ستارگان و سیارات از آن استفاده کرد. او چیزهایی را دید که هیچکس قبلا ندیده بود. گالیله کشف کرد که آن طور که همه فکر میکردند سطح ماه صیقلی و صاف نیست، بلکه دارای یک سطح خشن و پر از دهانه ها است. در سال 1992، پاپ یوحنا پولس دوم، یک سند را منتشر کرد که گفته است که کلیسا با محکوم کردن گالیله اشتباه کرد. در ژانویه سال 1610 گالیله چهار ماهی که در اطراف مشتری میچرخیدند را کشف کرد. آنها پس از او، قمر گالیله نامگذاری شدند. این مشاهدات ثابت کرد که زمین مرکز منظومه شمسی نیست بلکه خورشید مرکز منظومه شمسی است. این کشفی بود که کوپرنیک 60 سال قبل از آن انجام داده بود.
کلیسای کاتولیک رومی همیشه آن چه را که گالیله فکر میکرد دوست نداشت. آنها هنوز اعتقاد داشتند که زمین مرکز عالم است و همه چیز در اطراف آن میچرخد. کلیسا دستور داد تا این ایده‌ها را به هیچ وجه آموزش ندهند.
در سال 1633 گالیله به دادگاه تفتیش عقاید، وابسته به کلیسا، آورده شد. او به خاطر تعالیمش به زندان افتاد. گالیله تحت بازداشت خانگی قرار گرفت زیرا او پیر شده بود و خیلی سالم نبود. او آخرین سالهای زندگی خود را در فلورانس گذراند، جایی که او ادامه حیات داد تا روی نظریه هایش کار کند و حتی کتاب نهایی خود را منتشر کند. او نابینا شد و در سال 1642 درگذشت.
در سال 1992، پاپ یوحنا پولس دوم، یک سند را منتشر کرد که گفته است که کلیسا با محکوم کردن گالیله اشتباه کرد.