گربه ناقل انگل به انسان


گربه ناقل به اين انگل خاك يا سبزيجات كشت شده را آلوده كرده كه در نهايت انسان را مبتلا مي‌كند. اين انگل در بدن گربه مي‌ماند و با مدفوع از بدن آن خارج مي‌شود و چون گربه مدفوع خود را در زير خاك پنهان مي‌كند خاك را به اين انگل آلوده مي‌كند كه انسان با مصرف سبزيجات خوراكي كه در اين خاك‌ها كشت مي‌شود بيمار مي‌شود. اين بيماري از طريق گوشت آلوده به اين انگل نيز سرايت مي‌كند به گونه‌اي كه اگر سبزيجات آلوده توسط گوسفند خورده شوند اين انگل در عضلات گوسفند لانه گزيني مي‌كند و به صورت كيست تا مدت‌ها باقي مي‌ماند.
اگر در حين طبخ گوشت حرارت در حدي نباشد كه اين انگل را از بين ببرد مي‌تواند باعث بيماري در انسان شود. در صورتي كه گوشت به صورت كباب مصرف مي‌شود حتماً به اين نكته بايد دقت كرد كه وسط گوشت حتماً پخته شود و خام نباشد.
علائم اين بيماري تب خفيف، بزرگ شدن غدد لنفاوي، عفونت‌هاي چشمي و تاري ديد است. اگر اين انگل در دوران بارداري وارد بدن شود ايجاد ناهنجاري مادرزادي و يا عقب‌ماندگي ذهني را براي نوزاد مي‌شود.
بنابراين در شستشوي سبزيجات خوراكي بايد دقت كرد. از مصرف گوشت‌هاي قرمز نيمه پخته بخصوص در دوران بارداري پرهيز شود. مصرف سوسيس و كالباس را هم بايد به حداقل رساند.
منبع: روزنامه اطلاعات