عنوان: معرفت امام عصر(عج)
موضوع: سیره امام زمان (عج)
زبان: فارسی
تیراژ: 2000
نویسنده: سید محمد بنی‏هاشمی
ناشر: انتشارات نیک معارف
سال چاپ: 1377
نوبت چاپ: دوم
تعداد صفحات: 312 صفحه

معرفی کتاب:

توجه به موضوع شناخت امام(ع)، یکی از وظایف مهم شیعیان است. بر اساس مقررات و احکام اسلامی و با توجه به جایگاه بسیار حساسی که اصل امامت در جهان‏بینی اسلامی دارد، همگان موظفند تا اندازه‌ای نسبت به امام شناخت پیدا کنند. در این زمینه روایت های بسیاری وارد شده است که از جمله آنها روایت من مات و لم یعرف امام زمانه مات میتة جاهلیة است. از اندیشه در مضمون آن به خوبی اهمیت این موضوع مشخص می‏شود. با هدف تبیین جایگاه امامت و لزوم شناخت امام(ع) آثار بسیاری به نگارش درآمده است. این اثر نیز از جمله آنهاست. نویسنده در مقدمه این اثر پس از ذکر احادیثی درباره لزوم شناخت امام(ع)، در معرفی مجموعه مطالب کتاب می‏نویسد: ... چطور معرفت امام(ع) این قدر اهمیت پیدا می‏کند؟ مگر شناخت امام(ع) چیست که این همه برکات دارد؟ درک زمان ظهور حضرت مهدی(ع) و... معرفت امام چیست که اثرش چنین فضیلتی است و چگونه به دست می‏آید؟
در این کتاب تلاش شده تا پاسخ روشن و ساده‏ای به این پرسش‏ها داده شود. به گونه‌ای که خواننده با خواندن آن بتواند تا اندازه‌ای در ابعاد گوناگون مطلب را بشناسد و وظیفه خود را در مورد آن بفهمد. روشی که برای توضیح مطالب به کار گرفته شده تنها مراجعه به احادیث اهل بیت(ع) است و از بیان هرگونه استحسان عقلی پرهیز شده است. به همین جهت در سراسر کتاب، احادیث بسیاری مورد استشهاد قرار گرفته، تا جای که گاهی توضیح یک حدیث به وسیله یک یا چند حدیث دیگر صورت پذیرفته است.بنابراین کتاب در واقع سیری است در احادیث درباره شناخت امام(ع).
کتاب از دو بخش تشکیل شده است: بخش اول: درباره اهمیت شناخت امام عصر(ع) و بخش دوم درباره معرفت امام عصر(ع) در زمان غیبت.
در بخش اول ابتدا درباره اهمیت امام‏شناسی به طور کلی و موضع آن در کل اعتقادات، بحث نسبتاً مفصلی صورت گرفته که بیشتر جنبه اعتقادی دارد. سپس همه آن مطالب بر شناخت حضرت مهدی(ع) به عنوان امام این زمان تطبیق شده است.
در بخش دوم کتاب، ابتدا مباحثی درباره ویژگی های زمان غیبت به صورت کوتاه مطرح شده که در آن به ویژه درباره سختی دین داری در آن زمان، مطالبی عنوان گردیده است. سپس در فصل دوم آن درباره اینکه معرفت امام(ع) تنها راه حفظ دین در زمان غیبت است بحث می‌شود. آن‏گاه در فصل سوم از این بخش به اینکه شناخت امام(ع) در زمان غیبت چگونه تحقق می‏یابد، چه ویژگی‌هایی دارد و چه اثراتی برای اهل معرفت به دنبال خواهد داشت با عنوان چگونگی معرفت امام عصر(ع) پرداخته شده است. این فصل نتیجه و عصاره همه کتاب است و راه را برای شیفتگان معرفت امام(ع) باز می‏کند.
لازم به تذکر است مجموعه مطالب این اثر در دو بخش (که هر بخش دارای سه فصل) و سیصد و دوازده صفحه است به این ترتیب نگارش شده است.
بخش اول: اهمیت معرفت امام عصر(ع):
فصل اول: بندگی، هدف از خلقت.
فصل دوم: معرفت امام، تنها راه بندگی خدا
فصل سوم: عصاره دین: معرفت امام عصر(ع).
بخش دوم: معرفت امام عصر(ع) در زمان غیبت:
فصل اول: دین داری در زمان غیبت.
فصل دوم: معرفت امام، تنها راه حفظ دین در زمان غیبت.
فصل سوم: چگونگی معرفت امام عصر(ع) در زمان غیبت.
منبع مقاله :
pajuhesh.irc.ir