5 تیر 1388 / 3 رجب 1430 / 26 ژوئن 2009
5 تیر 1388 / 3 رجب 1430 / 26 ژوئن 2009
5 تیر 1388 / 3 رجب 1430 / 26 ژوئن 2009 |
|
آيتاللَّه ميرزا احمد آشتياني، فقيه و فيلسوف شيعي، كوچكترين فرزند ميرزا حسن مجتهد آشتياني، فقيه سرشناس روزگار ناصرالدين شاه و مظفرالدين شاه قاجار، در حدود سال 1261ش (1300ق) در تهران به دنيا آمد. وي پس از تحصيل علوم مقدماتي، چندي به درس فقه و اصول پدر خويش حاضر گشت و پس از رحلت او، در حوزه درس استادان ديگري چون شيخ مسيح طالقاني و سيد عبدالكريم لاهيجي حضور يافت. ايشان همچنين پس از مدتي حكمت مشاء، حكمت متعاليه، عرفان نظري، طب و رياضيات و نجوم را آموخت و به مقاطع بالاي علمي رسيد. آيت اللَّه آشتياني در چهل سالگي رهسپار نجف گشت و افزون بر كسب فيض از محضر استاداني چون ميرزاي ناييني و آقاضياءالدين عراقي، خود نيز مجلس درس فلسفه داير ساخت. ايشان پس از اقامت ده ساله در نجف، به ايران باز گشت و بقيه عمر را در تهران به تدريس فقه و اصول و علوم عقلي، تاليف كتاب و ارشاد مردم گذراند. اين عالم رباني علاوه بر احاطه بر علوم عقلي و نقلي، در طبِّ قديم و دانش رياضي نيز دست داشت و خط را به نيكويي مينوشت. وي عارفي خوش خلق، متواضع، سليم النَّفس، متعبّد و پارسا بود. از ميرزا احمد آشتياني آثار متعددي به جاي مانده است كه نامه رهبران، لوامِعُ الحقايق، مقالات احمديه و كلمةُ الطيبَه و نيز بيش از سي حاشيه و شرح بر اكثر كتب مهم فقه و اصول و فلسفه و حكمت و عرفان، از آن جملهاند. سرانجام اين عالم رباني در 5 تير ماه 1354 ش برابر با 15 جمادي الثاني 1395 ق در نود و پنج سالگي در تهران درگذشت و در صحن حرم حضرت عبدالعظيم(ع) در ري به خاك سپرده شد. ميرزا احمد آشتياني به هنگام وفات، متصدي مدرسه علميه مروي، بزرگترين حوزه علميه تهران بود. |
|
ابوالوفا محمد بن محمد بن يحيى بوزجاني در سال 328 ق در نزديكي نيشابور به دنيا آمد. او تحصيلات رياضي خود را در نيشابور فرا گرفت و در جواني به عراق رفت. بوزجاني از آن پس در بغداد سكونت گزيد و تا پايان عمر به تحقيق، تاليف و ترجمه پرداخت. او از مترجمان مشهور كتب رياضي از يوناني به عربي نيز به شمار ميرفت. ابوالوفا را از مشهورترين رياضيدانان و منجمان زمان خود دانستهاند. او در فعاليتهاي علمياش با ابوريحان بيروني، دانشمند نامي هم عصرش مكاتبه و تبادل نظر داشته است. اهميت آثار رياضي بوزجاني، به دليل تحقيقات عميق او در علم مثلثات ميباشد. از بوزجاني آثار متعددي بر جاي مانده است. اعمال الهندسه، اثري بديع و جالب دربارهي هندسهي علمي و نيز كتابِ علم حساب و كتاب الكامل، از ديگر آثار بوزجاني هستند. |
ابوالحسن طاهر بن احمد بابشاد مصري در ابتدا پيشهي بازرگاني داشت ولي بعداً به تحصيل علم علاقه پيدا كرد و در عراق به تحصيل مشغول شد. وي پس از اتمام تحصيلات به مصر بازگشت و درمجامع فرهنگي و اجتماعي مصر مشغول كار گرديد. بابشاد مصري پس ازمدتي در انزوا درگذشت. |
|
|
|
از ابتداي كار سينما، كوششهاي بسياري صورت گرفت تا فيلمهاي ناطق ساخته شود. تا قبل از اختراع سينماي ناطق، فيلمهايى كه در سينماهاي محدود و معدود آن زمان نمايش داده ميشد، صامت بود يعني سخن و صدايى از بازيگران شنيده نميشد و بيننده به نيروي خيال بايد مقصود هنرپيشه را درك ميكرد. در سال 1926م، صداهاي مختلف و موسيقيهاي متنوع با موفقيت در فيلمهاي سينمايي به كار گرفته شد و يك سال بعد، در بيست و ششم ژوئن 1927م، يكي از دست اندركاران امور سينما و متخصص فني امريكا به نام جان سابتيل موفق شد صداي گفتگوي بازيگران را نيز در بين ديگر صداها وارد كند. اولين فيلم ناطق جهان "خواننده جاز" نام داشت. |
دكتر كريستين سنوكْ هورگرونْژْ، اسلامشناس و مستشرق معروف هلندي در هشتم فوريه 1857م در هلند به دنيا آمد. وي تحصيلات خود را تا اخذ مدرك دكترا از دانشگاه ليدن هلند ادامه داد و سپس در مسائل و مباني اسلامي نيز تا آنجا مطالعه كرد كه به عنوان مدرس فقه اسلامي مشغول تحصيل گرديد. دكتر اِسْنوك مدتي نيز به عنوان مستشار رسمي امور اسلامي و عربي حكومت جزاير هند شرقي در جنوب شرقي آسيا مشغول به كار شد و در عين حال در دانشگاههاي هلند، كلمبيا، دمشق و قاهره، به تدريس و تحقيق پرداخت. وي بر اثر مطالعات و تتبعات خود، به حقانيت دين مبين اسلام پي برد و اسلام را به عنوان دين خود اختيار نمود و با نام عبدالغفار وارد مكه شد. اِسْنوك پنج ماه در مكه اقامت گزيد و در اين مدت به فراگيري زبان و لهجههاي قبايل بَدَوي و ادبيات باديه پرداخت. وي همچنين در آداب و رسوم و عادات اهل مكّه به تحقيق و بررسي مشغول شد كه نتايج اين پژوهشها را در كتابي نيز منتشر ساخت. بااين حال كنسول فرانسه مقيم جدّه نسبت به اِسْنوك حسادت ورزيد و بدگويى وي از اين دانشمند نومسلمان نزد كاركنان دولت عثماني باعث شد كه او را به بيرون آمدن از مكه ناگزير سازند. از اين رو دكتر اِسْنوك پيش از فرارسيدن موسم حج سال 1886م به هلند بازگشت و كارهاي علمي خود را ادامه داد. از اِسْنوك آثار متعددي برجاي مانده كه المهدي، الحاجّ الي مكه، فقه اسلامي، زبان و ادبيات عربي و كتابي درباره اسلام در هفت جلد از آن جمله است و اين آثار نشانگر دامنه كاري و تعمق وي در مسائل اسلامي ميباشد. اِسْنوك جايگاه ممتازي در ميان خاورشناسان در زمينه تحقيقات مربوط به اسلام به عنوان دين و قانون و موقعيت كنوني آن دارد. او داراي قدرت علمي فراوان در رشته اسلام شناسي و متخصص در فقه اسلامي و زبان و ادبيات عربي بود و بسياري از خاورشناسان هلند، در مورد مباحث اسلامي، به وي كه در اين كار پيشقدم و مبتكر كم نظيري بود، مديونند. وي سالهاي طولاني از عمر خود را به مطالعه در شرق گذراند و علاوه بر نگارش كتب متعدد در اين زمينه، به عضويت مراكز علمي گوناگوني نائل آمد. تبحر علمي اِسْنوك در شرقشناسي تا آنجا بود كه از طرف برخي از اسلامشناسان و خاورشناسان معروف غرب، به شيخالمستشرقين شهرت يافت. كريستين اِسْنوك هورگرونْژْ سرانجام در 26 ژوئن 1936م در 79 سالگي درگذشت. |
از اواسط جنگ جهاني دوم، دولتهاي قوي به فكر تأسيس سازماني بين المللي افتادند كه بتواند از وقوع جنگها جلوگيري كرده و در مواقع بروز اختلاف و جنگ، در راه پايان آن تلاش كند. از اين روز در سال 1941م، سران دولتهاي امريكا و انگليس، منشوري مشتمل بر 8 ماده امضا نمودند كه بعدها به مناسبت محل امضاء در اقيانوس اطلس، به منشور آتلانتيك اشتهار يافت. دولتهاي ديگر نيز با پذيرفتن متن منشور، به صف امضاكنندگان آن پيوستند و بدين ترتيب، مقدمات تأسيس سازمان ملل متحد به وجود آمد. در جريان مباحثات مربوط به تنظيم اساسنامه سازمان ملل متحد، قسمت اعظم اختيارات اجرايى سازمان، به شوراي امنيت سازمان ارجاع شد كه پنج كشور بزرگ امريكا، شوروي سابق، انگلستان، فرانسه و چين عضو دائمي آن محسوب ميشدند. با اصرار و پافشاري دولت شوروي، براي هر يك از پنج عضو دائمي شوراي امنيت، حق وتو منظور شد، بدين معني كه هر يك از اين پنج كشور ميتوانستند تصميمات اتخاذ شده از طرف اكثريت اعضاي شوراي امنيت را باطل و بياعتبار سازند. سرانجام پس از تبادل نظرها و مطالعات نهايى، اين منشور در 26 ژوئن 1945م به تصويب نمايندگان كشورها رسيد و مقدمه تشكيل سازمان ملل متحد در اكتبر همان سال به وجود آمد. هرچند تدوينكنندگان منشور سازمان ملل قصد داشتند از بروز حوادث و مسايلي كه منجر به جنگ ميشود پيشگيري كنند، اما متأسفانه اين سازمان توفيق چنداني در نيل به اهداف اصلي خود نداشته است. همچنين وجود حق وتو براي پنج كشور عضو دائم شوراي امنيت، تصميمات اين شورا را در صورتي كه مغاير با منافع آنان باشد، بياثر كرده است. علاوه بر آن مجمع عمومي سازمان ملل متحد از قدرت اجرايي براي اجراي مصوبات خود برخوردار نيست. (ر.ك: 24 اكتبر) |
|
|
|
مقالات مرتبط
تازه های مقالات
ارسال نظر
در ارسال نظر شما خطایی رخ داده است
کاربر گرامی، ضمن تشکر از شما نظر شما با موفقیت ثبت گردید. و پس از تائید در فهرست نظرات نمایش داده می شود
نام :
ایمیل :
نظرات کاربران
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}