مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
جوایز نوبل، جوایزی هستند که هر ساله به دلیل دستاوردهای خاصی که فرد یا گروهی از افراد به آن دست یافته‌اند، اهدا می‌شود. این جوایز در شش رشته یعنی فیزیک، شیمی، پزشکی، ادبیات، صلح، و اقتصاد اهدا می‌شوند.
این جوایز حاصل از سرمایه گذاری‌ای است که توسط مخترع سوئدی آلفرد نوبل انجام شد. او می‌خواست که از پول خود برای کمک به ایجاد دنیایی بهتر برای زندگی استفاه کند. نخستین جایزه نوبل در 10 دسامبر 1901 یعنی پنج سال پس از مرگ آلفرد نوبل اهدا شد. نوبل شیمیدان، مهندس و مخترعی بود که معروفترین اختراع او یعنی دینامیت او را به فردی پولدار تبدیل کرد. بسیاری از سازمانهای انتخاب شده توسط آلفرد نوبل، تعیین کننده و تصمیم گیرنده در خصوص فرد یا گروه دریافت کننده این جایزه هستند. هر جایزه متشکل از یک مدال طلا، یک دیپلم و مقدار زیادی وجه نقد است. جوایز می‌توانند به تمام افراد از تمام نژادها، کشورها و مذاهب تعلق گیرند. تنها جایزه صلح نوبل است که می‌تواند به یک گروه نیز اهدا ‌شود.
نخستین جایزه نوبل در 10 دسامبر 1901 یعنی پنج سال پس از مرگ آلفرد نوبل اهدا شد. نوبل شیمیدان، مهندس و مخترعی بود که معروفترین اختراع او یعنی دینامیت او را به فردی پولدار تبدیل کرد. گر چه او چنین سلاح مرگباری را به دنیا عرضه کرد، اما همیشه مخالف جنگ و خشونت بود. بنابراین او پول زیادی را صرف پرداختن به افرادی کرد که برای بشریت کار زیادی انجام داده بودند.
دست اندرکاران این مراسم در ابتدا پنج جایزه را در سال اهدا می‌کردند. جایزه اقتصاد برای اولین بار در سال 1969 اهدا شد. در بعضی سالها جایزه‌ای به کسی تعلق نگرفته است به این دلیل که نامزد شایسته‌ای برای این جایزه وجود نداشت.
تمام جوایز در استکهلم سوئد اهدا می‌شوند و تنها جایزه صلح است که در اسلو نروژ داده می‌شود.

سال

رشته

برنده

کشور

1901

فیزیک

ویلهلم رنتگن

آلمان

1921

فیزیک

آلبرت انیشتین

آلمان

1945

پزشکی

سِر الکساندر فلمینگ

بریتانیای کبیر

1954

ادبیات

ارنست همینگوی

ایالات متحده

1972

ادبیات

هاینریش بل

آلمان

1973

پزشکی

کونراد لورنز

اتریش

1977

صلح

سازمان عفو بین‌الملل

...............

1993

صلح

نلسون ماندلا

آفریقای جنوبی


منبع مقاله :
برگرفته از سایت اینگیلیش آنلاین