مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
عواملی وجود دارند که مسبب کم شدن آب بدن هستند. این وضعیت را نباید نادیده گرفت به این دلیل که در صورت عدم انجام اقدام مناسب در اولین فرصت، ممکن است موجب بروز عوارض شدید شود. تنها راه حل این عارضه نوشیدن مقدار زیادی آب است. تقریباً 75% از وزن بدن انسان را آب تشکیل می‌دهد و این آب در بافتها و سلولهای مختلف بدن وجود دارد. بدون فراهم شدن مناسب آب برای بدن، عملکرد طبیعی آن متوقف شده و در نتیجه منجر به بروز اختلال در تمامی عملکردهای طبیعی بدن می‌شود. وجود آب جهت برخورداری از عملکرد طبیعی بدن انسان ضروری است و کمبود آن می‌تواند بسیار مضر بوده و همچنین ممکن است به چندین عارضه جدی در سلامت منجر شود. همینطور گفته می‌شود که انسان می‌تواند به مدت چندین هفته بدون غذا زنده بماند، اما تنها 2 روز بدون آب دوام خواهد آورد.
تقریباً 75% از وزن بدن انسان را آب تشکیل می‌دهد و این آب در بافتها و سلولهای مختلف بدن وجود دارد. بدون فراهم شدن مناسب آب برای بدن، عملکرد طبیعی آن متوقف شده و در نتیجه منجر به بروز اختلال در تمامی عملکردهای طبیعی بدن می‌شود. راه‌های بسیاری (از جمله تعریق، ادرار و تنفس) وجود داشته که از طریق آنها آب بدن از دست می‌رود، بنابراین چنانچه به طور صحیح آب بدن تأمین نشود، احتمال بسیار بالایی وجود دارد که به نقطه‌ای برسیم که سطوح آب بدن پایین‌تر از میزان مورد نیاز برسد.
متخصصین امر پزشکی عنوان می‌کنند که هر فرد بایستی حدود 8 لیوان آب را به منظور برخورداری از یک زندگی سالم مصرف نماید. با نوشیدن مقدار زیادی آب، فرد بیشتر از حد معمول ادرار کرده و این امر به بیرون راندن بسیاری از مواد زائد از بدن کمک می‌کند. مزیت دفع این مواد زائد، قوی‌تر شدن سیستم ایمنی و برخورداری از چرخه خواب بهتر، پوستی روشن‌تر و بسیاری از فوائد دیگر خواهد بود.

علل

عوامل متعددی وجود داشته که ممکن است منجر به کم آبی بدن شوند، و اکثر آنها را می‌توان با مصرف مقادیر کافی آب در طول روز برطرف نمود. در این بخش برخی شرایط معمولی که ممکن است منجر به مشکلات جدی شوند، آورده شده است.
• اسهال: یکی از متداول‌ترین دلایل کمبود آب بدن در نوزادان است. ناراحتی معده ناخواسته منجر به اجابت مزاج بیش از حد خواهد شد، و این امر به آبکی شدن مدفوع خواهد انجامید. و باعث خواهد شد مقدار زیادی آب از بدن دفع شده در نتیجه به کم آبی بدن می‌انجامد. گفته می‌شود که حدود 4 میلیون کودک هرساله در سرتاسر جهان در اثر کم آبی ناشی از اسهال از بین می‌روند. فرد مبتلا به اسهال بایستی حتماً در طول روز مقدار کافی آب مصرف کرده و همچنین مکملهای مورد نیاز را دریافت نماید.
• تعریق: بدن به هنگام بالا رفتن دمای بیرونی، دچار تعریق می‌شود و عرق خارج شده از طریق منافذ موجود بر روی پوست به خنک شدن بدن کمک می‌کند. تعرق بیش از حد یکی از علل کم آبی مزمن بوده که اجتناب از آن غیر ممکن است. افراد مبتلا به تب و عفونت همچنین دچار تعریق زیادی می‌شوند و ضروری است که در چنین شرایطی مقدار زیادی آب مصرف شود.
• دیابت: یکی از علل بروز این عارضه در افراد سالمند دیابت است. قند مازاد به درون ادرار ریخته شده و همچنین با خود مقدار زیادی آب خارج می‌سازد. افراد مبتلا به دیابت در معرض خطر بالایی از ابتلاء به این عارضه قرار داشته و از اینرو، بایستی اقدامات لازم را جهت جلوگیری از بروز این عارضه به عمل آورند. کم آبی بدن یکی از اولین مواردی بوده که پزشکان به هنگام سعی در تشخیص دیابت در فرد به دنبال آن هستند.
• استفراغ: استفراغ بیش از حد به هر دلیلی ممکن است منجر به بروز این وضعیت شده، بنابراین فرد بایستی از خود در برابر کم شدن آب بدن محافظت نماید. مایعاتی که از بدن در طول چنین عوارضی خارج می‌شوند تقریباً به طور کامل از آب تشکیل شده‌اند.
• سوختگی: افرادی که دچار سوختگی‌های چندگانه در بدن خود می‌شوند، نیز در معرض خطر ابتلاء به این عارضه قرار دارند. خطر از دست دادن آب بدن در چنین افرادی بیشتر است به این دلیل که در اثر سوختگی، آب از طریق منافذ پوست به بیرون تراوش می‌کند. بسیاری از عفونتهای پوستی نیز ممکن است به مشکلات مشابهی از این دست منجر شود.
• بارداری: کم آبی همچنین در زنان باردار دیده می‌شود. جنین موجود در رحم به مقادیر کافی آب نیاز داشته و این آب تنها می‌تواند از بدن مادر تأمین شود. به همین دلیل اهمیت دارد که زنان باردار بیش از حد معمول آب مصرف نمایند.
تنها راه مقابله با این عوارض، نوشیدن مقدار زیادی آب در طول روز است. نشانه‌های مختلفی از کم آبی بدن وجود داشته که می‌توانند خود را نشان داده و بایستی به منظور جلوگیری از بروز عوارض جدی، هرچه سریعتر مورد رسیدگی قرار گیرند.
منبع مقاله :
برگرفته از سایت بازل