مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
مصرف داروهای استروئیدی خطر آسیب شریانی (آترواسکلروز) را افزایش داده بطوریکه در نهایت به بروز مشکلات قلبی منجر می‌شود.
رقابت بیرحمانه‌ای که امروزه در جریان است، ما را وادار ساخته شیوه زندگی نامنظمی را در پیش گیریم، در نتیجه ما را در معرض عوامل متعددی قرار می‌دهد که موجب بروز مشکلات قلبی می‌شوند. استفاده از غذاهای ناسالم، عدم انجام فعالیت بدنی از علل شایع بروز بیماریهای قلبی حال حاضر به حساب می‌آیند. با این حال، تعداد کمی وجود دارند از برخی داروهایی که به طور متداول مصرف می‌کنند و ممکن است موجب آسیب رسیدن به قلب شوند اطلاع نداشته باشند. مطالعات صورت گرفته نشان می‌دهند که مصرف پی در پی داروهای استروئیدی می‌تواند موجب بروز مشکلات قلبی شود. گرچه استروئیدها موجب فرونشاندن تورم می‌شوند، اما عوارض جانبی همراه با آنها زمانی که در مقادیر بیش از حد مصرف شوند، موجب نگرانی است. مصرف ناآگاهانه استروئیدها در دوز و مقادیر زیاد می‌تواند برای قلب مرگبار باشد. مصرف طولانی مدت استروئیدها می‌تواند فشار خون را افزایش داده در نتیجه خطر ابتلاء به مشکلات قلبی افزایش می‌یابد. همانطور که همه ما می‌دانیم، استروئیدها، هورمونهایی هستند که نه تنها در بدن به طور طبیعی تولید می‌شوند، بلکه به شکل مکمل نیز وجود دارند. کورتیکواستروئیدهای خوراکی مانند هیدروکورتیزون و پردنیزولون، از خود اثرات ضد التهابی نشان می‌دهند. مشکلات پزشکی مانند آسم (التهاب راه‌های هوایی) و آرتریت (التهاب مفاصل) با مصرف این استروئیدها بهبودی می‌یابند. آنها به ویژه جهت درمان آسم شدید مفید هستند به این دلیل که استروئیدها تسکین فوری از مشکلات تنفسی را فراهم می‌سازند.
گرچه استروئیدها موجب فرونشاندن تورم می‌شوند، اما عوارض جانبی همراه با آنها زمانی که در مقادیر بیش از حد مصرف شوند، موجب نگرانی است. مصرف ناآگاهانه استروئیدها در دوز و مقادیر زیاد می‌تواند برای قلب مرگبار باشد. مصرف طولانی مدت استروئیدها می‌تواند فشار خون را افزایش داده در نتیجه خطر ابتلاء به مشکلات قلبی افزایش می‌یابد. طی مطالعه منتشر شده در مجله «تاریخچه طب داخلی ('Annals of Internal Medicine)) مشخص شده است که چگونه استفاده از استروئید برای دوره زمانی طولانی می‌تواند اثرات منفی بر روی قلب برجای گذارد. این مطالعه که در فاصله 3 سال یعنی بین سالهای 1993 تا 1996 انجام شد، هزاران بیماری که استروئید مصرف می‌کردند را شامل می‌شد. وضعیت قلب آنها به منظور تخمین میزان خطر بروز مشکلات قلبی مورد نظارت و بررسی قرار گرفت. البته که تمامی بیماران از یک استروئید یکسان و میزان مصرف مشابه استفاده نمی‌کردند. حتی طول مدت مصرف استروئید در آنها متفات بود، با این وجود این مدت زمان کوتاه نبود. تمامی اطلاعات مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و محققان دریافتند که مصرف استروئیدها در دوز بالا، احتمال ابتلاء به مشکلات قلبی عروقی را افزایش می‌دهد. مصرف این استروئیدها در دوزهای پایین، به این معنا نیست که هیچ خطری از نظر بروز مشکلات قلبی وجود ندارد، بله در مقایسه با افرادی که از دوزهای بالای استروئید مصرف می‌کنند، این احتمال حداقل است.
گرچه مطالعات انجام شده نشان می‌دهند که استروئیدها فرد را در معرض خطر ابتلا به مشکلات قلبی عروقی قرار می‌دهند، اما حاکی از آن نیست که این داروهای ضد التهابی عامل اصلی مسبب بروز مشکلات قلبی می‌باشند. به این دلیل که عوامل دیگری مانند عادات کشیدن سیگار، برنامه روزانه ورزشی و رژیم غذایی افراد تحت مطالعه در این تحقیق در نظر گرفته نشده بود. از اینرو، عنوان این مطلب که تنها استروئیدها موجب بروز مشکلات قلبی می‌شوند، اشتباه خواهد بود.  

استروئیدهای آنابولیک و سلامت قلبی عروقی

استروئیدهای آنابولیکی مانند اُکساندرولون، داروهایی هستند که معمولاً برای ساخت عضله از آنها استفاده می‌شود. این داروها تولید پروتئین درون سلول را تحریک کرده که به ما در ایجاد عضلاتی قوی و در وضعیتی خوب کمک می‌کند. وزنه‌برداران و بدنسازان به منظور افزایش قدرت و توده عضلانی، اغلب این داروها را (گاهی در حد افراط) مصرف می‌کنند. هیچ شکی نیست که این داروها اثری مثبت بر روی ماهیچه‌های بدن دارند، اما مطالعاتی که اخیراً انجام شد، نشان می‌دهد که استفاده از استروئیدهای آنابولیک می‌تواند همچنین تهدیدی برای سلامت قلب به حساب آید. به طور دقیق بایستی گفت افرادی که از این استروئیدها به طور منظم استفاده می‌کنند، احتمال بروز حملات قلبی را در خود افزایش می‌دهند. مطالعه‌ای انجام شده نشان می‌دهد که استفاده از این داروهای ساخت عضله، سطوح کلسترول خوب را کاهش داده و سطوح کلسترول بد (LDL) را افزایش می‌دهد. خاطر نشان می‌شود کلسترول خوب از سلامت قلب محافظت کرده و بیش از حد بودن مقدار کلسترول بد، رگهای خونی که خون را مستقیم به قلب حمل می‌کنند، را مسدود می‌سازد. عروق خونی مسدود شده می‌توانند جریان خون به قلب را متوقف ساخته، در نهایت موجب بروز حمله قلبی شوند. مشخص شده است که احتمال بروز مشکلات قلبی در تمامی 3 دوز اکساندرولون (20 میلی‌گرم، 40 میلی‌گرم، و 80 میلی‌گرم) بالا است. هرچه میزان مصرف یا دوز آنها بالاتر باشد، خطر بروز مشکلات قلبی نیز بیشتر خواهد بود. گرچه افراد تحت مطالعه، بیماران مبتلا به اچ آی وی (HIV) بودند، اما نتیجه آن اهمیت زیادی در میان افراد سالمی دارد که از این استروئیدها جهت ساخت عضله استفاده می‌کنند. سوء مصرف این دارو در تلاش برای بدست آوردن سریع عضله، می‌تواند راه را برای ایست قلبی هموار سازد.
در مجموع بایستی گفت، کسانی که قصد مصرف داروهای استروئیدی را جهت درمان عوارض پزشکی یا عضله سازی دارند، لازم است که آن را پس از مشورت با پزشک و با مراقبت مصرف کنند. مصرف آن در مقادیر و دوزهای بالا می‌تواند ضررش بیشتر از نفع آن باشد، از اینرو فرد بایستی تنها میزان مورد نیاز را برای مدت زمان کوتاهی مصرف کرده تا از بروز هرگونه عوارض جانبی ناخواسته جلوگیری نماید.
منبع مقاله :
برگرفته از سایت بازل