مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
عسل یکی از محبوب‌ترین محصولات طبیعی بوده و از خواص تغذیه‌ای و دارویی بسیاری برخوردار است. اما آیا شیشه‌ی عسلی که خریداری کرده‌اید، در واقع حاوی عسل خالص است؟ یا در آن آب، شیره شکر یا سایر مواد افزودنی قرار داده‌اند؟ این مقاله را خوانده تا از چگونگی آزمایش عسل خود در خانه اطلاع یابید. برچسب «طبیعی» و «خالص» بر روی بسیاری از مواد غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما آیا در واقعیت این مواد حقیقتاً همانطور که تبلیغ آن می‌شود، طبیعی یا خالص هستند؟ میوه و سبزیجات سبزی که خریداری می‌کنید آیا به طور طبیعی پرورش داده شده‌اند یا اندازه بزرگ آنها به دلیل مقادیر زیاد کود و هورمون رشد است؟ افزودنی‌های شیمیایی را می‌توان در واقع به بسیاری از محصولات غذایی افزود. این کار موجب سردرگمی مصرف کننده می‌شود. از کجا متوجه می‌شوید که یک قاشق عسلی که به درون چای خود می‌ریزید واقعاً عسل خالص بوده و 90% مواد شیمیایی، 10% عسل نمی‌باشد؟ خواه عسل را به عنوان جایگزین شکر استفاده کنید یا آن را برای خواص تغذیه‌ای موجود در آن مصرف نمایید، به منظور بهره‌مند شدن از حداکثر خواص محصول، بایستی در خالص‌ترین شکل خود بوده و عاری از هرگونه مواد شیمیایی افزودنی یا آب باشد. در ادامه فهرستی از آزمایشات انجام شده به منظور «اطلاع از خالص بودن عسل» آورده شده است.  

چگونه متوجه خالص بودن عسل می‌شوید؟

چندین آزمایش ساده وجود داشته که می‌توان با انجام آنها در خانه درجه خلوص عسل خود را مورد بررسی قرار دهید. این آزمایشها به قرار زیر است:

آزمایش شماره 1: استفاده از آب

• مقداری آب درون یک لیوان بریزید.
• یک قاشق غذا خوری عسل مورد آزمایش را از شیشه بردارید.
• قاشق را در لیوان آب قرار دهید.
• به آرامی لیوان را تکان دهید.
نتیجه گیری: چنانچه عسل شروع به حل شدن و ترکیب با آب کرد، این عسل خالص نبوده و مقداری آب به آن افزوده شده است. اما اگر عسل توده کوچکی را شکل داده و به ته لیوان ته نشین شود، کیفیت آن عالی و از نوع خالص است.

آزمایش شماره 2: استفاده از الکل صنعتی

• به مقدار مساوی عسل و الکل را در یک لیوان بریزید.
نتیجه گیری: چنانچه عسل تشکیل توده لامپی داده و به ته ظرف فرو رود، این عسل خالص است. اما اگر در آن تقلب صورت گرفته باشد، در الکل حل شده و به رنگ سفید شیری درمی‌آید.

آزمایش شماره 3: استفاده از آتش

• به یک شمع با فتیله پنبه‌ای نیاز دارید.
• فتیله را دورن مقدار کمی عسل فرو ببرید.
• اجازه دهید عسل مازاد از فتیله خارج شود.
• اکنون کبریتی روشن کرده و آن را به فتیله نزدیک کنید.
نتیجه گیری: اگر فتیله شمع بسوزد، عسل خالص است. اما چنانچه فتیله روشن نشده یا نسوزد، به عسل شما آب اضافه شده است.

آزمایش شماره 4: استفاده از کاغذ

• از یک کاغذِ خشک کن یا پارچه‌ای سفید استفاده کنید.
• چند قطره عسل را روی کاغذ یا پارچه بچکانید.
نتیجه گیری: عسل در صورت خالص بودن، به صورت جامد روی کاغذ باقی می‌ماند. عسل ناخالص جذب کاغذ خواهد شد. در مورد پاچه، سعی کنید عسل روی آن را بشویید. در صورتی که عسل بر روی پاچه لک باقی نگذاشته باشد، این عسل خالص است.

آزمایش شماره 5: آزمون حرکت دورانی عسل

• چوب مخصوص عسل یا قاشقی را درون عسل فرو کنید.
• قاشق یا چوب را بالای بشقاب نگاه داشته و عسل را در آن بریزید.
• نحوه ریخته شدن عسل را نگاه کنید.
نتیجه گیری: همانطور که عسل فرو می‌ریزد در صورتی که عسل خالص باشد در جهت عقربه‌های ساعت در قاشق جریان خواهد داشت. این کار بسیار آهسته انجام خواهد شد. با حرکت قاشق به سمت بالا، این جریان به آرامی متوقف می‌شود. لایه‌ای دندانه‌ای از عسل در بشقاب شکل می‌گیرد. در صورت تقلبی بودن عسل، به سرعت و به نرمی از قاشق جریان یافته و در بشقاب قرار می‌گیرد.
پیش از انجام هریک از آزمایشات بالا و امتحان یکی از روشهای بسیار ساده‌ی «چگونگی بررسی خالص بودن عسل»، خواندن برچسب ظرف عسل پیش از خرید آن است.
تولید کنندگان ملزم به اشاره مواد افزودنی وارد شده به عسل تولیدی خود هستند. بنابراین می‌توانید تنها با خواندن با دقت برچسب، متوجه شوید که آیا عسل ارگانیک بوده یا طعم دهندهای مصنوعی یا شیرین کننده اضافی به آن افزوده شده است. اگر عسل را مستقیماً از زنبوردار خریداری کنید، این عسل خام بوده و کیفیت آن غیرفرآوری می‌باشد، به این دلیل که آن را به طور مستقیم از منبع خریداری کرده‌اید.
منبع مقاله : برگرفته از سایت بازل