مترجم: رزیتا ملکی‌زاده

دریای شمال بخشی از اقیانوس اطلس است. این دریا مابین انگلستان و سرزمین یا بخش اصلی شمال و شمال غربی اروپا قرار دارد. هفت کشور آلمان، دانمارک، هلند، بلژیک، فرانسه، نروژ و بریتانیا هم مرز با دریای شمال هستند. دریای شمال در میان یکی از غنی‌ترین مناطق ماهیگیری جهان است. حدود سه میلیون تن ماهی هرساله از این دریا صید می‌شود. با این حال، صید بیش از حد و آلودگی آبهای دریای شمال به تهدیدی برای گونه‌های مختلف ماهی در این منطقه تبدیل شده است. دریای شمال مساحتی حدود 200000 مایل مربع (565000 کیلومتر مربع) دارد. این دریا پس از آخرین عصر یخبندان در اروپا بوجود آمد. در آن زمان، بیشتر اروپای غربی توسط پهنه‌ یخ‌های وسیع پوشانده شده بود. جزایر بریتانیا بخشی از سرزمین اصلی اروپا بودند. هنگامی‌که این یخ ذوب شد، همانطور که سطوح دریا افزایش می‌یافت، آب نواحی پایینی را پوشاند، در نتیجه جزایر بریتانیا را از مابقی اروپا جدا ساخت. به لحاظ جغرافیایی، دریای شمال بخش از فلات قاره اروپا است. متوسط عمق آن 100 متر است. کم عمق‌ترین ناحیه، سکوی زیردریایی داگر است که تنها 12 متر عمق دارد.

نقشه دریای شمال
یک شاخه از دریای شمال، تنگه باریکی را در اطراف دانمارک تشکیل داده و به دریای بالتیک متصل می‌سازد. در جنوب، بریتانیا و فرانسه به وسیله کانال انگلیسی با عرض تنها 20 مایل از یکدیگر جدا می‌شوند. در حالی که سواحل دانمارک، آلمان، بلژیک و هلند مسطح هستند، آبدره‌های فراوانی ساحل نروژ را مشخص می‌سازند.
طی چند دهه، دریای شمال به منطقه‌ای با فعالیت اقتصادی گسترده تبدیل شده است. این دریا، مسیر تجاری مهمی است که بنادر بزرگی در اطراف خود دارد. از جمله‌ی این بنادر می‌توان به روتردام، پر رفت و آمدترین بندر جهان، لندن و هامبورگ اشاره کرد. با این حال، دریای شمال برای کشتی‌ها یکی از خطرناک‌ترین مکانها به حساب می‌آید. شرایط آب و هوایی این دریا می‌تواند بسیار پرتلاطم باشد و توفانها و بادهای شدیدی وزیدن کرده و به طور دائم در این ناحیه مه وجود دارد.
دریای شمال در میان یکی از غنی‌ترین مناطق ماهیگیری جهان است. حدود سه میلیون تن ماهی هرساله از این دریا صید می‌شود. با این حال، صید بیش از حد و آلودگی آبهای دریای شمال به تهدیدی برای گونه‌های مختلف ماهی در این منطقه تبدیل شده است.
در آغاز دهه 1960، زمین شناسان نفت و گاز طبیعی در دریای شمال کشف کردند. در پنجاه سال گذشته، شرکتهای انرژی از سراسر جهان از این منابع بهره برداری کرده‌اند. به ویژه نروژ و بریتانیا که تولید کنندگان پیشرو نفت در اروپا می‌باشند، بیشتر درآمدشان را از دریای شمال بدست می‌آورند. سکوهای دریایی موجود در سرتاسر این دریا نفت و گاز را به سطح آورده و از آنجا به درون نفتکش‌ها می‌فرستند و یا از طریق خطوط لوله‌ در زیر آب به نواحی ساحلی آورده می‌شوند. دریای شمال پربارترین منطقه حفاری دریایی در جهان است. این منطقه از آنجا اهمیت ویژه یافت که توانست جایگزین نفت خاورمیانه در طول بحران انرژی در دهه 1970 باشد.

نقشه دریای شمال
روتردام یکی از پر رفت و آمدترین بنادر در جهان
در طول سالها، آلودگی صنعتی، اکوسیستم دریای شمال را مورد تهدید قرار داده است. رودخانه‌های راین، تمز و سایر رودخانه‌ها مواد شیمیایی و ضایعات خود را به این دریا می‌رسانند.
سیلاب فراوان و گسترده یکی از مشکلات اصلی است که کشورهای همسایه با آن درگیرند. گاهی اوقات، توفانهای سهمگین با جزر و مَدهای دریا و سیل در نواحی پایین در می‌آمیزند. لندن، شمال آلمان و هلند بارها در طول تاریخ دچار سیل شده‌اند. در نتیجه، سدهایی در رودخانه تمز و سواحل هلند به منظور حفاظت از مناطق ساحلی پر جمعیت قرار داده شده‌اند.
منبع مقاله : برگرفته از سایت اینگلیش آنلاین