مترجم: امین حسین پور
جاسوسی هنگامی اتفاق می افتد که افرادی تحت عنوان جاسوس به جمع آوری اطلاعات سری درباره یک کشور، سازمان یا افراد مختلف اقدام می کنند. جاسوس ها افراد آموزش دیده برای جاسوسی کردن هستند. اطلاعاتی که با جاسوسی به دست می آید می تواند اسرار نظامی، حقایقی درباره زندگی خصوصی افراد یا حتی اسرار تولید یک شرکت باشد.

تاریخچه جاسوسی

جاسوسی تقریباً هم قدمت با بشریت است. جاسوس ها در بسیاری از فرهنگ ها و تمدن های باستانی وجود داشتند. مصریان و یونانیان باستان و همچنین امپراطوی رم از جاسوسان برای دست یافتن به اسرار دشمنان خود استفاده می کردند. در قرون وسطی، ملکه الیزابت اول شبکه جاسوسی برای جمع آوری اطلاعات درباره اسپانیا، دشمن دیرینه انگلیس سازماندهی کرد. در دوران انقلاب آمریکا جرج واشنگتن شبکه پیچیده ای از جاسوسان را برای جمع آوری اطلاعات درباره نیروهای نظامی بریتانیا ایجاد کرد. متحدین و متفقین در جنگ داخلی آمریکا از جاسوس ها استفاده کردند. جاسوسی تنها برای دستیابی به اطلاعات دشمن انجام نمی شود، بلکه شامل جمع آوری اطلاعات درباره کشور های دوست نیز هست. طی سال های گذشته، سازمان سیا به خاطر اقدام کردن به جمع آوری اطلاعات درباره متحدان آمریکا در اروپا به شدت مورد انتقاد قرار گرفته است. طی جنگ جهانی دوم، دفتر خدمات استراتژیک آمریکا اقدام به جمع آوری اطلاعات برای متحدانش کرد. این سازمان که پس از حملات به پرل هاربر پایه گذاری شد، بعداً سازمان سیا نام گرفت. سازمان سیا قدرتمندترین آژانس اطلاعات در دنیاست. سازمان Mi5 بریتانیا نیز سازمان جاسوسی بود که اطلاعات مورد نیاز متحدان خود درباره آلمان نازی را جمع آوری می کرد. بدین ترتیب، آن ها از اتفاقاتی که در اروپا رخ می داد آگاه می شدند.
در دوران جنگ سرد، رقیب سازمان سیا KGB شوروی بود. در این دوره جاسوسی در اوج خود قرار داشت. دستیابی به اطلاعات تفکرات دشمن و اقدامات کشور های دیگر حائز اهمیت بالایی بود. در واقع، مواقعی مانند بحران موشکی کوبا بوده است که جاسوسی به جلوگیری از در گرفتن جنگ کمک کرده است. با فروپاشی کمونیسم در دهه 1990 جاسوسی بین شرق و غرب کم اهمیت تر شد.

انواع و شیوه های جاسوسی

جاسوسی تنها برای دستیابی به اطلاعات دشمن انجام نمی شود، بلکه شامل جمع آوری اطلاعات درباره کشور های دوست نیز هست. طی سال های گذشته، سازمان سیا به خاطر اقدام کردن به جمع آوری اطلاعات درباره متحدان آمریکا در اروپا به شدت مورد انتقاد قرار گرفته است. جاسوسی همچنین فقط سیاسی نیست. جاسوسی صنعتی طی دهه های گذشته گسترش یافته است. اسرار شرکت ها به منظور دستیابی به مزیت رقابتی دزدیده می شوند. جاسوسی نظامی شامل دزدیدن اطلاعات سلاح ها و حرکات نیروهای نظامی است.
امروزه روش هایی برای جدا کردن اطلاعات با اهمیت از اطلاعات غیر مهم وجود دارد. برخی کشور ها دارای ماهواره های جاسوسی هستند که می توانند تصاویر با جزئیات بالا از هر چیزی که روی زمین اتفاق می افتد، تهیه کنند. از لرزه نگار ها برای تشخیص آزمایشات بمب های هسته ای در دنیا استفاده می شود. به علاوه، دولت ها می توانند به تماس های شخصی شما گوش دهند یا عادات روزمره شما را پایش کنند.
جاسوسان به طور مخفیانه در کشور های دیگر کار می کنند. در برخی موارد، جاسوسان کارکنان سفارت خانه یا نمایندگان شرکت هایی هستند که در خارج از کشور شعبه دارند. جاسوسان در صورت دستگیر شدن با مجازات شدید مواجه می شوند. آن-ها اغلب یا اخراج می شوند یا باید منتظر محاکمه با محکومیت های طولانی مدت باشند. قبلاً جاسوسان دستگیر شده را اعدام می کردند. در دوران جنگ سرد، جاسوسان اغلب به صورت دوگانه ظاهر می شدند. جاسوسان بریتانیایی که برای KGB کار می کردند، دستگیر شدند.
در سال 1963، کیم فیلبی، بدنام ترین جاسوس بعد از اینکه به خاطر جاسوسی برای اتحاد جماهیر شوروی گرفتار شده بود به مسکو فرار کرد. جمع آوری اطلاعات از یازده سپتامبر به بعد اهمیت بیشتری پیدا کرده است. تهدید تروریسم دستیابی هر چه بیشتر به داده ها درباره گروه های تروریستی و کشور های حامی منابع مالی آن ها را تبدیل به یک ضرورت کرده است. جاسوسی برای مدتی جزو موضوعات محبوب کتاب ها و فیلم ها بوده است. از شناخته شده ترین شخصیت های ساختگی می توان به جیمز باند، جاسوس ملکه اشاره کرد.
منبع مقاله : برگرفته از سایت اینگلیش آنلاین