مترجم: محمد علی آصفی پور
منبع:راسخون
 

نفت، مایعی غلیظ و زرد تا سیاه رنگ است که در لایه های سنگ یافت میشود. نفت از مواد آلی تشکیل شده است که میلیون ها سال پیش از گیاهان و حیوانات مرده شکل گرفته‌اند. در عمق زمین، فشار و گرما آنها را به نفت تبدیل کرده است. نفت خام نفتی در حالت طبیعی است. بسیاری از محصولات دیگر از نفت تولید می شوند. هر روز سیاره ما حدود 90 میلیون بشکه نفت مصرف می کند. از آن جایی که نفت میلیونها سال نیاز دارد تا توسعه یابد، ما از دایره انرژی، که به آن بسیار وابسته هستیم، بیرون رانده خواهیم شد.

تاریخچه نفت

نفت بیش از هزاران سال در یک فرم و یا فرمهایی دیگر استفاده شده است، اما در عصر حاضر، برای اقتصاد ما نفت واقعا مهم است. از زمان پایان جنگ جهانی دوم، مهمترین منبع انرژی، نفت بوده است. امروزه سوخت بیش از 90 درصد کل وسایل نقلیه توسط محصولات نفتی تأمین می شود. نفت مهمترین منبع انرژی در جهان ماست. حدود 80 درصد از ذخایر نفت جهان در خاورمیانه قرار دارد. سایر تولید کنندگان قابل توجه نفت عبارتند از ونزوئلا، بریتانیا و اندونزی. اولین چاه نفت در اواسط قرن نوزدهم در پنسیلوانیا زده شد. تا سال 1870 تولید نفت به سایر کشورهای آمریکایی گسترش یافت. در بخش دوم قرن نوزدهم نفت در کانادا و کشورهای اروپایی تولید شد.
رونق خودرو از اوایل قرن بیستم منجر به افزایش تقاضای نفت شد. نفت نقش مهمی را به عنوان سوخت اصلی برای مخازن و هواپیماها در دو جنگ جهانی بازی کرد.
تا سال 1950 ایالات متحده به بزرگترین تولید کننده نفت جهان تبدیل شده بود. در بخش دوم قرن بیستم، عربستان سعودی و روسیه حتی بیشتر از ایالات متحده آمریکا نفت تولید کردند.
امروزه سوخت بیش از 90 درصد کل وسایل نقلیه توسط محصولات نفتی تأمین می شود. نفت مهمترین منبع انرژی در جهان ماست. حدود 80 درصد از ذخایر نفت جهان در خاورمیانه قرار دارد. سایر تولید کنندگان قابل توجه نفت عبارتند از ونزوئلا، بریتانیا و اندونزی.

نفت از چه ساخته شده است

نفت خام شامل عمدتا هیدروکربن ها، ترکیبی از کربن هیدروژن و کربن، است. هر ته نشستی نفتی دارای ترکیبی متفاوت از هیدروکربن ها است، و به این ترتیب آن را مایعی غلیظ تر و یا رقیق تر می سازد. نفت همچنین در خود دارای گوگرد، نیتروژن و دیگر عناصر است.
نفت چگونه تولید می شود
قبل از اینکه نفت از زمین استخراج شود، زمین شناسان باید اولا زمین و لایه های سنگی را که زیر سطح آن قرار دارند بررسی کنند. تا حدود 30 سال پیش، حفاری برای نفت خطر بزرگی بود. زمین شناسان نمی توانند تضمین کنند که در صورت پیش بینی موجود بودن نفت، آنها واقعاً پیدا خواهند شد. امروزه روش های اکتشافی مدرن امکان پیدا کردن نفت را با میزان موفقیت 70٪ می دهد.
بیشتر نفت جهان با حفاری در پوسته زمین تولید می شود. نفت خام همراه با گاز است که در بالای لایه نفت شناور است. گاهی اوقات گاز در طول فرآیند حفاری همراه با نفت استخراج می شود، در موارد دیگر وقتی به سطح می رسد، به سادگی سوزانده می شود.

ایستگاه پمپاژ نفت در تگزاس
قبل از اینکه نفت به سطح رسانده شود، یک دکل حفاری راه اندازی می شود. نفت اغلب به نحوی عمیق در لایه های سنگی دفن می شود، به طوری که مته ها باید به عمق ده هزار متر و بیشتر برسد. دکلهای دریایی نزدیک ساحل بر روی سکوهایی در اقیانوس عمل می کنند. آنها برای یافتن نفت در زیر کف اقیانوس حفاری می کنند.
پس از آن که نفت به سطح آورده شد، به پالایشگاهها میرسد، جایی که آن را به بنزین، نفت گرمایش، نفت سفید، سوخت برای هواپیما و محصولات پلاستیکی تبدیل میکنند. سایر مواد شیمیایی و کود نیز از نفت خام ساخته شده است.
همه نفتهای دنیا در سنگهای زیر سطحی یافت نمی شوند. برخی از آنها در ماسه های نفتی به دام افتاده اند، اما بازآوری آنها هنوز گران است.

صنعت نفت

صنعت نفت ترکیبی از بسیاری از وظایف مختلف است. علاوه بر کاوش ذخایر جدید، حفاری و پالایش نفت، صنعت هم چنین باید محصولات نفتی را به مصرف کننده برساند. سوپر تانکر های بزرگ غول پیکر نفت خام را در سراسر اقیانوس ها به سراسر جهان حمل می کنند. خطوط لوله، نفت را از یک قسمت از یک قاره به قسمت دیگری می برند.

قیمت نفت

قیمت نفت به طور مداوم تغییر می کند، بسته به اینکه چقدر تولید و مصرف می شود. بسیاری از عوامل می توانند بر قیمت نفت تأثیر بگذارند. به ویژه جنگ و درگیری در کشورهای تولید کننده نفت می تواند منجر به افزایش قیمت نفت شود. به عنوان مثال، بحران انرژی دهه 1970 منجر به افزایش چشمگیر قیمت های نفت شد و اقتصاد جهان را در یک رکود عمیق فرو برد. سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) تأثیر زیادی بر تولید و قیمت نفت از دهه 1970 داشته است.

مصرف نفت

بیشتر نفت جهان در جهان غرب مورد نیاز است. ایالات متحده بزرگترین مصرف کننده نفت در جهان است. این کشور حدود یک پنجم از تولید روزانه نفت را مصرف می کند. ژاپن، اتحادیه اروپا و چین دیگر مصرف کنندگان اصلی نفت هستند.

ذخایر نفت جهان

اثرات زیست محیطی تولید نفت

تولید و مصرف نفت و محصولات نفتی از بسیاری جهات بر محیط ما تاثیر می گذارد.
این امر یک علت اصلی گرم شدن کره زمین است؛ زیرا سوختن سوخت، دی اکسید کربن را آزاد می کند، بنابراین باعث ایجاد اثر گل خانه ای می شود. حفاری نفت اغلب به محیط زیست آسیب می رساند زیرا از مواد شیمیایی برای جداسازی نفت از آب استفاده می شود.
در دهه های گذشته یک سری از حوادث تانکر رخ داده است که اقیانوس ها و دریاها را آلوده کرده است. بزرگترین فاجعه فرو ریختن Exxon Valdez در ساحل آلاسکا در سال 1989 بود. در سال 2010، نشت نفت در خلیج مکزیک به مناطق ساحلی در ایالات متحده آمریکا و مکزیک گسترش یافت و هزاران کیلومتر مربع آب آلوده شد.