تأملي در قرآن کريم

نويسنده:ماجده محمدي



اخلاق در قرآن

و هرگاه ديگران به شما سلام محبت آميزي کنند،پس نيکوتر يا لااقل در همان حد جواب سلام را بدهيد؛همانا خداوند همه امور را (از کلي و جزيي)با دقت حسابرسي مي فرمايد.(نساء/86)
ستايش درواقع نوعي اعلان دوستي و ابراز محبت است و شيوه اي براي نفي هرگونه برتري طلبي،هرکس از آن امتناع کند بخيل محسوب مي شود.

تدبر در خلقت:

پس اين از لطف و رحمت و حکمت ذات ذوالجلال و الاکرام است که شب و روز را با هم لازم و ملزوم يکديگر براي انسان خلق فرموده که در شب انسان استراحت کند و در روز به کسب و کار و اداره امور بپردازد؛ و بر شما انسان هاست که شکرگزار باشيد.
(قصص/73)
فقط خداست که از روي رحمتش شب را براي شما قرار داد تا درآن استراحت کنيد و روز را تا در آن رزق خدا را که فضل و عطيه اوست جست و جو نماييد و همه اين تدابير براي اين است تا شکرگزار باشيد در برابر رحمت بي منتهاي او و نعمات بي حسابش،از مسير اعتدال خارج نشويد و نعمت خدا را در جاي صحيحش به کار بريد.

دعا در قرآن

راسخان در علم همچنين مي گويند:آفريدگار-پروردگارا،دل هاي ما را پس ازآنکه به نعمت هدايت واصل فرمودي،دچار لغزش نفرما و از مخزن واسعه خود،بر ما(دانش الهي)ببخش که تو بخشنده(نعمت)هستي.
اين دعاي راسخان در علم نشانه اي است از رسوخ و ثبات آنان در علم،چرا که مي دانند هرچه دارند از ناحيه اوست و هرلحظه اين ترس را دارند که خدا دل هايشان را بعد از رسوخ علم منحرف سازد لذا به پروردگار خود،پناه مي برند.

فضيلت قرآن

و اين قرآن مبارک کتابي حکمت آموز است که ما آن را نازل فرموديم؛آيا آن را انکار مي کنيد؟(انبياء/50)
فضيلت قرآن را درياب،در خلقت موجودات بنگر و تاملي کن،آنگاه درمي يابي چگونه خلق و خويت به نورش مزين گشته و به ياد رستاخيز در حق همگان دست به سوي خالق زيبايي ها دعا خواهي کرد.

خلقت موجودات:

از آن خداوند است آنچه در آسمان ها و زمين است؛همانا خداوند آن ستوده ذات مالک کل هستي است.(لقمان/26)
خداوند خالق تمام موجودات و دهنده تمامي کمالات است موجودات محتاج اويند و او بي نياز از هر موجود.آسمان و زمين ملک اوست چون غني مطلق است بنابراين تنها او بايد پرستيده شود چرا که تنها حمد و ستايش شايسته اوست.

رستاخيز در قرآن

نامه اعمال هر انساني را به گردنش آويخته ايم،و روز قيامت براي او کتابي را بيرون مي آوريم که آن را در برابر چشمان خود گشوده مي بيند.
همه حقايق و آثار اعمال برانسان پوشيده است و در پرده ابهام قراردارد و خدا در روز قيامت همه حقايق و نتايج اعمالش را به او نشان مي دهد.
منبع:قرآن حکيم
ترجمه:طاهره صفارزاده
نشر:موسسه فرهنگي جهان رايانه کوثر
منبع:مجله موفقيت(ش 166)