عظمت شأن قرآن در کلام آيت الله بهجت (ره)





1 ـ اگر کتابي بود که عکس اشيا را نشان مي داد ، آن کتاب همين قرآن است که بهشت و جهنم را نشان مي دهد .

2 ـ خدا مي داند قرآن براي اهل ايمان ـ مخصوصاً اگر اهل علم باشند ـ چه معجزه ها و کراماتي دارد و چه چيزهايي از آن خواهند ديد !

3 ـ اگر قرآن را به صورت واقعي اش ببينيم ،آن گاه معلوم مي شود که دست از ترنج مي شناسيم يا نه !

4 ـ برنامه ي قرآن ، آخرين برنامه ي انسان سازي است که در اختيار ما گذاشته شده است ، ولي ما از آن قدرداني نمي کنيم !

5 ـ اگر به قرآن عمل مي کرديم ، ديگران را به اسلام و قرآن جذب مي نموديم ؛ زيرا قرآن ، جامع کمالات همه ي انبياي اولوالعزم (ع) است .

6 ـ اگر درست به قرآن عمل مي کرديم ، با عمل خود ديگران را جذب مي کرديم ؛ زيرا مردم غالباً ـ به جز عده ي معدود ـ خواهان و طالب نور هستند .

7 ـ قرآن ، انسان را به غايت کمال انساني مي رساند . ما قدردان قرآن و عديل آن :اهل بيت (ع) نيستيم .

8 ـ مدام به قرآن نگاه کردن ، دواي درد چشم است .

9 ـ اگر از قرآن استفاده نمي کنيم ، براي آن است که يقين ما ضعيف است .

10 ـ خدا مي داند حفظ قرآن ، چه قدر در استفاده از اين معدن و منبع رحمت الهي ، مدخليت دارد ... ما آن گونه که بايد و شايد از قرآن ، استفاده نمي کنيم !

11 ـ آيه ي :(و لو ان قرآنا سيرت به الجبال او قطعت به الارض او کلم به الموتي [رعد /31 ]؛ اگر قرآني وجود داشت که به واسطه ي آن ، کوه ها سير شود ، يا زمين به آن پيموده و يا شکافته شود ، يا با مردگان سخن گفته شود ... )چه مي گويد ؟! آيا امور مذکور در آيه ي شريفه ي ، فرض محال و غير واقع است ؛ يا مي خواهد بفرمايد : اهلش با اين قرآن ، همه ي اين کارها را مي توانند انجام دهند ؟!

12 ـ کسي آشنا به قرآن است که زيادتر در آن تدبر کند ؛ مجموعه ي روايات هم مثل قرآن است .

13 ـ اگر راست مي گوييم که قرآن ، سلاح است ، پس چه احتياج به سلاح ديگر ؟!

14 ـ آيا هيچ مي دانيم که قرآن ، نظير ساير مکتوبات نيست ! گويي قرآن ، موجودي ربوبي از عالم نور و روحاني است که در عالم اجسام و اعراض ظهور کرده است !

15 ـ بايد به طور يقين بفهميم که نگاه کردن به قرآن ، مثل نگاه کردن به ساير کتب نيست !

16 ـ به هيچ امت و ملتي چنين قرآني داده نشده که اين همه خواص و آثار داشته باشد !نعمت به اين بزرگي به ما داده شده ، ولي مثل اين است که اصلاً نداده اند ،و مثل اين که اين کتاب ،مکمل انسان نيست !

17 ـ توسل به قرآن و حمل و فهم و قرائت آن ، براي نجات عموم مردم ـ چه رسد به خواص ـ مفيد است !

18 ـ جاي تعجب است که به شخصيت ها و سخنان آنها اهميت داده مي شود و سخنراني هايشان ضبط مي شود ، اما قرآن که در دست ما است ، اين طور نزد ما ارزش ندارد !همه مي دانيم که درباره ي قرآن ، مقصريم !

19 ـ کسي که اين مطلب را که : قرآن ، تيان کل شيء [ بيانگر همه چيز ] است دنبال کند ، عجايب و غرايب مي بيند !

20 ـ قرآن کتابي است که پيغمبر ساز است ؛ زيرا پيغمبران دو گونه اند : قسم اول ، پيامبراني هستند که از جانب خداوند به پيامبري تعيين شده اند . قسم دوم ، پيغمبران کمالي ،که در اثر ايمان و عمل به دستورات قرآن ، به کمالات پيامبر نايل مي گردند .بنابراين قرآن ، پيغمبران کمالي تربيت مي کند و پيغمبرساز است .

21 ـ ما وظيفه داريم که در تعليم ، تلاوت و عمل به قرآن کوشش کنيم .ولي ما شبهاي احيا قرآن بر سر مي گذاريم ؛ و در مقام عمل ، آيه هاي حجاب ، غيبت ، کذب ، و آيات :(ويل للمطففين ؛واي بر کم فروشان )و نيز (فلا تقل لهما اف ؛ پس به پدر و مادر ، اف نگو )همچنين (و لا تمش في الارض مرحاً؛ و با ناز و تکبر در روي زمين راه مرو ) و ... را زير پا مي گذاريم .
منبع :[در محضر بهجت ؛ ج 1 و2 ]
منبع:مجله راه قرآن (ش 21)