نویسنده: شیما رضایی
روان شناسان اعتقاد دارند که ظاهر افراد در مصاحبه‌های شغلی در انتخاب آنها برای آن شغل مؤثر است. لباس‌های رسمی ویژگی بارزی که دارند این است که مرتب‌اند و از نظر همه ظاهر مستحکم‌تری به افراد می‌دهند. برای آقایان و خانم‌ها چه نوع لباس‌هایی در زمان مصاحبه بهتر است؟ انتخاب رنگ مناسب لباس می‌تواند در هنگام مصاحبه شما را در شرایط مثبتی قرار دهد. نتایج به دست آمده از نظرسنجی‌های انجام شده از مدیران روابط عمومی، منابع انسانی و متخصصین مربوطه نشان می‌دهد که استخدام کنندگان بین رنگ لباس و ویژگی‌های فردی متقاضی در حین زمان مصاحبه ارتباط برقرار می‌کنند.

لباس‌های مناسب در مصاحبه‌های استخدامی برای آقایان

شلوارهای یکدست با رنگ‌های آبی تیره و خاکستری و بلوزهای با آستین بلند به رنگ سفید مناسبترین لباس‌ها برای مصاحبه هستند رنگ‌های روشن و خیلی تند پیشنهاد نمی‌شوند. ترجیحاً از کفش‌های چرمی یا ورنی استفاده کنید تا ظاهر بهتری داشته باشید. آقایان بهتر است به جز ساعت هیچ نوع جواهری را استفاده نکنند. استفاده از دستبندهای رنگی و فانتری برای زمان مصاحبه چندان خوشایند نیست.

لباس‌های مناسب در مصاحبه‌های استخدامی برای خانم‌ها

برای خانم‌ها مانتوهای تیره‌تر و یا مشکی پیشنهاد می‌شود زیرا رنگ مشکی رسمی‌تر است. مدل‌های فانتزی برای زمان مصاحبه خوب نیست شلوارهایی که انتخاب می کنید متناسب با نوع مانتوی شما باید از نظر رنگ و مدل تطابق داشته باشد. خانم‌ها ترجیحاً از صندل‌های تابستانی در زمان مصاحبه استفاده نکنید. کفش‌ها هرچه پوشیده‌تر باشند رسمی‌تر هستند. رنگ روسری و شال هم باید ترجیحاً از رنگ‌های ملایم باشد مثل آبی آسمانی یا صورتی ملایم یا سفید برای خانم‌ها هم توصیه شده که از زیورآلات در زمان مصاحبه استفاده نکنند؛ علت اصلی آن هم این است که تمرکز و حواسشان هنگام صحبت کردن از بین خواهد رفت. حتماً قبل از مصاحبه همه چیز را چک کنید تا آماده باشید لباس و کفش‌تان مرتب و منظم باشد. پاکیزگی شما نشان از شخصیت شما دارد.
طبق تحقیقات، انتخاب رنگ مناسب لباس می‌تواند در هنگام مصاحبه شما را در شرایط مثبتی قرار دهد. نتایج به دست آمده از نظرسنجی‌های انجام شده از مدیران روابط عمومی، منابع انسانی و متخصصین مربوطه نشان می‌دهد که استخدام کنندگان بین رنگ لباس و ویژگی‌های فردی متقاضی در حین زمان مصاحبه ارتباط برقرار می‌کنند.  

به عنوان مثال:

مشکلی مفهوم رهبری را می‌رساند.
قرمز رنگ قدرت است.
آبی این حس را ایجاد می‌کند که فرد در تیم عملکرد خوبی دارد.
خاکستری فرد را منطقی و تحلیل‌گر معرفی می‌کند.
سفید احساس منظم و مرتب بودن القا می‌کند.
سبز، زرد، نارنجی و بنفش با خلاقیت در ارتباطند.
از نظر تصویری، ظاهر شما بیشتر از گفتار شما اطلاعات می‌دهد و از میان همه آنچه که از گنجه لباس در می‌آید، رنگ حرف اول را می‌زند. علاوه بر ویرایش رزومه و آماده کردن توانایی‌هایتان در هنگام مصاحبه، انتخاب لباس مناسب عامل مؤثری در یافتن شغل جدید به شمار می‌رود. انتخاب بهترین رنگ به شرکت مورد نظر بستگی دارد که به برخی از آنها اشاره می‌کنیم.

اگر برای شغلی خلاقانه مصاحبه می‌کنید، آبی کبود نپوشید.

آبی کبود حاوی پیام‌هایی همچون صداقت، قابل اعتماد بودن، معتبر بودن است و می‌توان گفت این رنگ انتخابی عالی برای صنایعی نظیر حقوق یا دارایی محسوب می‌شود. امّا اگر برای محیطی اقدام می‌کنید که خلاقیت حرف اول را می‌زند، در نظر داشته باشید که حس ناشی از این رنگ «محافظه کاری» است.

اگر برای شغل مدیریتی اقدام می‌کنید سیاه بپوشید.

سیاه، رنگی بسیار قوی است و نفوذ بالایی دارد. بیشتر افراد بر این باورند که این موضوع تأثیر خوبی است، امّا باید در نظر داشته باشید که در اولین مصاحبه این حس را القا نکنید که شما قدرت بیشتری نسبت به فرد مقابل خود دارید. اگر برای شغلی اقدام کرده‌اید که مدیریت بخشی را بر عهده دارد و شما باید فردی موقر به نظر بیایید، مشکی انتخاب خوبی است.

بهتر است از پوشیدن لباس یک دست قهوه‌ای خودداری کنید.

قهوه‌ای، قطب مخالف رنگ سیاه است. این رنگ این پیغام را می‌دهد که شما فردی ساده و مقاوم در برابر تغییر هستید. در مجموع این رنگ برای مصاحبه برای صنایع توصیه نمی‌شود. رنگ قهوه‌ای نشان از آسایش و اطمینان دارد؛ امّا در صنعت که سرعت و خلاقیت نکات کلیدی‌اند رنگ قهوه‌ای این حس را القا می‌کند که شما فردی منفعل و سنگین هستید.

بهتر است از پوشیدن لباس یک دست قهوه‌ای خودداری کنید.

قهوه‌ای، قطب مخالف رنگ سیاه است. این رنگ این پیغام را می‌دهد که شما فردی ساده و مقاوم در برابر تغییر هستید. در مجموع این رنگ برای مصاحبه برای صنایع توصیه نمی‌شود. رنگ قهوه‌ای نشان از آسایش و اطمینان دارد؛ امّا در صنعت که سرعت و خلاقیت نکات کلیدی‌اند رنگ قهوه‌ای این حس را القا می‌کند که شما فردی منفعل و سنگین هستید.

توسی برای صنعت خوب است.

یک انتخاب عالی برای مصاحبه کاری در محیط صنعتی توسی است. این رنگ حاوی پیام سرسختی، هوش و قابل اطمینان بودن است.

قرمز احتمالاً کمی بیش از حد تند است.

قرمز نشان از قاطعیت دارد، امّا برای مصاحبه‌ها پیشنهاد نمی‌شود. در بسیاری از شرکت‌ها رنگ قرمز کمی زننده به حساب می‌آید.
قرمز نشان می‌دهد که فرد مصاحبه شونده دارای خصوصیات اخلاقی همچون سرکشی، تهور و سماجت است. باید گفت مرز باریکی بین ادعا داشتن و سرسختی وجود دارد و به همین دلیل قرمز برای مصاحبه پیشنهاد نمی‌شود. امّا ویژگی خاص این رنگ ممکن است برای شغل‌هایی در قسمت فروش یا حقوقی مناسب باشد.

می‌خواهید نشان دهید که به جزییات توجه می‌کنید؟ سفید بپوشید.

سفید رنگی است که حس تمیزی، خالص بودن، بی طرفی و آغاز دوباره را به فرد مقابل منتقل می‌کند. این معصومیت و پاکی نشان می‌دهد که به جزییات توجه می‌کنید و انتخاب خوبی برای مصاحبه است.
منبع مقاله :
رضایی، شیما؛ (1395) چی بپوشم، ساری: پارسی‌سرا، چاپ اول.