نویسنده: صمصام صانعی
 

نام علمی درخت:

Citrus limettioides Tanaka، نام فرانسه درخت Limonier، نام فرانسه میوه (لیمو شیرین) Citron doux و نام انگلیسی میوه Sweet lime می‌باشد. نام دیگر میوه در کتب طب سنتی به عربی لیمون حلو آمده است.

تیره گیاه:

نارنج Rutaceae

نوع گیاه:

درخت

مشخصات ظاهری:

درختی است به ارتفاع حدود 4 متر گاهی موارد بیشتر با برگ‌هایی دمبرگدار، نوکدار و با قاعده گرد، گل‌های آن سفید و کوچک، میوه‌اش (لیموشیرین) گرد و به ابعاد پرتقال، پوست میوه نازک، صاف و زرد رنگ یا لیمویی رنگ و طعم میوه شیرین ولی پس از پاره شدن اگر مدتی بماند طعم آن تلخ می‌شود.

طبیعت:

از نظر طبیعت بین حکمای طب سنتی اختلاف نظر وجود دارد عده‌ای طبیعت آن را سرد و‌ تر و عده‌ای دیگر سرد و خشک می‌دانند.

رویش جغرافیایی:

در اغلب نواحی گرم و مرطوب کشورها خصوصاً هند و در ایران بیشتر در استان‌های فارس، کرمان، هرمزگان، گلستان، مازندران و گیلان کاشته می‌شود.

ترکیبات شیمیایی و مواد موجود در لیمو شیرین:

ویتامین‌های PP, C, B، پی نن، لیمونن، لینالول، اسانس روغنی فرار و مواد معدنی کلسیم، فسفر، پتاسیم و منیزیم و غیره در آن تشخیص شده است.  

بخش مورد استفاده:

میوه (لیموشیرین) پوست و دانه‌ی میوه نیز خواص دارویی دارند.

نحوه مصرف:

میوه رسیده و آب آن مصرف خوراکی دارد.

خواص درمانی:

تقویت کننده گلبول‌های سفید خون و دفع کننده سموم از بدن، آنتی اکسیدان و برطرف کننده بیماری‌های ویروسی، تقویت کننده سیستم ایمنی بدن در برابر عفونت‌ها و ضد تب، کاهنده خطرات حوادث قلبی عروقی و بهترین میوه برای سرماخوردگی، مقوی معده و برطرف کننده خشونت شش‌ها، حفظ کننده کلسیم بدن و ضد یرقان، تقویت کننده اعصاب و مقوی قلب، کاهنده اوره و اسیدوریک خون و فعال کننده غده‌های فوق کلیه و کبد، پاک کننده خون و ضد میکروب، فعال کننده روده‌ها و ضد میگرن، ضد التهاب بیماران تب‌دار و مسکن دردهای کلیه و مثانه، اشتهاآور و رفع کننده نارسایی‌های کبد می‌باشد. در ضمن برای افسردگی، ناراحتی‌های برونشیت و حنجره، زکام، گلو درد و سرگیجه نیز مفید است. در طول روز استفاده یک الی دو لیوان آب لیموشیرین خنک کننده، ادرارآور و برای بیماران مبتلا به تب‌های عفونی مؤثر می‌باشد. در استعمال خارجی مالیدن پوست لیموشیرین به بدن رفع کننده بیماری‌های اگزما و جوش‌ها است.
منبع مقاله :
صانعی، صمصام؛ (1395)، طبّ الصمصام -آشنایی با بیش از 400 نوع از گیاهان دارویی- (جلد دوم)، تهران: انتشارات حافظ نوین، چاپ اول.