حجة الاسلام ثانی بیدآبادی فرزند حجةالاسلام سید شفتی
سیداسدالله (1227-1290 ق) فرزند حجةالاسلام سید محمد باقر شفتی اصفهانی است که سلسلهی نسبش به حضرت امام موسی کاظم (علیه السلام) متصل میشود. وی در محلهی بید آباد اصفهان متولد شد و در
نویسنده: رفیعی مهرآبادی
سیداسدالله (1227-1290 ق) فرزند حجةالاسلام سید محمد باقر شفتی اصفهانی است که سلسلهی نسبش به حضرت امام موسی کاظم (علیه السلام) متصل میشود. وی در محلهی بید آباد اصفهان متولد شد و در محضر پدر بزرگوارش تربیت یافت و چون از فراگرفتن مقدمات فراغت یافت نزد پدر و علمای دیگر اصفهان به تحصیل علوم پرداخت تا این که پس از چندی عازم نجف اشرف گردید و در آن جا در محضر صاحب جواهر و اعلام دیگر به تلمذ پرداخت و چنان رنج تحصیل علم را تحمل کرد که مراتب علمی و مقام زهد او را استاد گواهی داد و سرانجام به مقامات عالیهی علم و عمل موفق گردید. چون سید شفتی از مقام و موقعیت پسر آگاهی یافت در 1260 ق او را به اصفهان طلبید و پسر هم پذیرفت و به اصفهان مراجعت کرد، و به تدریس و امامت پرداخت و مردم از محضر درس و امامتش استفاده میکردند و کار بجائی رسید که مردم پسر را بر پدر ترجیح میدادند و هیچ گاه صف جماعتش کمتر از پنج هزار نفر نبود. سید رشتی در همین سال 1260 وفات کرد و حجةالاسلام ثانی که مرجعیت تامه یافته بود بر پدر نماز خواند و چون از مراسم کفن و دفن و عزاداری فارغ شد به مرجعیت خود ادامه داد. پس از چندی به زیارت عتبات عالیات مشرف شد و در نجف مسجد سهله را تعمیر و برای آوردن آب فرات به نجف نیز تصمیم بر اقدام گرفت و چون به اصفهان مراجعت کرد کارکنان و وسائل لازم را به نجف فرستاد و بالاخره آب در نجف جاری گردید و ادبا ماده تاریخهایی در تاریخ جریان آب گفتند، برخی به نثر چنین گفتند: «اشرب الماء الفرات» که با سال 1288 هجری قمری مطابق است. پس از گذشت مدتی شایق و عازم زیارت عتبات گردید و در محل کرند اجلش در رسید و بدرود زندگی گفت نعش او را بر سر دست به نجف بردند در آنجا در دالان قبلی مقابل قبر شیخ مرتضی انصاری دفن کردند. از آثار علمی اوست: کتابی در رجال، شرح زیارت عاشورا؛ مناسک حج به فارسی؛ کتابی در غیبت؛ منتخب المناقب و رساله در تجوید، مؤلفهای در فقه استدلالی شرح بر شرایع که جز کتاب اخیر بقیه نزد فرزندش حاج سید محمد باقر ثانی معروف به حاج آقا که خود از اعلام و افاضل بوده وجود داشته است. حجةالاسلام ثانی از پدرش حجةالاسلام شفتی و حاج میرزا حسین بن میرزا خلیل از او روایت میکرده است. سید مترجّم گذشته از مقامات شامخ علمی از حسن خط و سرودن شعر نیز بهرهی کافی داشته است.
کتابنامه :
آثار ملی اصفهان، رفیعی مهرآبادی، 192 به بعد؛ بزرگان و دانشمندان اصفهان، مهدوی، 127؛ تاریخ اصفهان و ری، انصاری، 279؛ تاریخ علماء و شعرای گیلان، شمس گیلانی، 30 به بعد؛ تاریخ نصف جهان وهمهی جهان، جابری انصاری، 92؛ الذریعة، آقا بزرگ تهرانی، 75/16. روضات الجنات، خوانساری، 126؛ طبقات اعلام الشیعة، آقا بزرگ تهرانی، 124؛ المأثر و الآثار، اعتمادالسلطنه، 139 و 184؛ مکارمالآثار، معلم حبیب آبادی، 836/3.
منبع مقاله :
گروه نویسندگان، (1391)، دائرةالمعارف تشیع (جلد ششم)، تهران: انتشارات حکمت، چاپ اول.
کتابنامه :
آثار ملی اصفهان، رفیعی مهرآبادی، 192 به بعد؛ بزرگان و دانشمندان اصفهان، مهدوی، 127؛ تاریخ اصفهان و ری، انصاری، 279؛ تاریخ علماء و شعرای گیلان، شمس گیلانی، 30 به بعد؛ تاریخ نصف جهان وهمهی جهان، جابری انصاری، 92؛ الذریعة، آقا بزرگ تهرانی، 75/16. روضات الجنات، خوانساری، 126؛ طبقات اعلام الشیعة، آقا بزرگ تهرانی، 124؛ المأثر و الآثار، اعتمادالسلطنه، 139 و 184؛ مکارمالآثار، معلم حبیب آبادی، 836/3.
منبع مقاله :
گروه نویسندگان، (1391)، دائرةالمعارف تشیع (جلد ششم)، تهران: انتشارات حکمت، چاپ اول.
مقالات مرتبط
تازه های مقالات
ارسال نظر
در ارسال نظر شما خطایی رخ داده است
کاربر گرامی، ضمن تشکر از شما نظر شما با موفقیت ثبت گردید. و پس از تائید در فهرست نظرات نمایش داده می شود
نام :
ایمیل :
نظرات کاربران
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}