نویسنده: اسدالله محمدی نیا
 
در این عالم حساب و کتابی در کار است، اگرچه خداوند حکیم گاهی مصلحت می‌داند انسان را به خاطر گناهش در دنیا عذاب نکند، اما این طور نیست که کسی بر دنیا و آنچه در آن هست و بر اعمال ما نظارت دقیق نداشته باشد. کسی که از راه حرام با ناموس دیگران ارتباط برقرار می‌کند و با این عمل شنیع حقوق دیگران را پایمال می‌نماید، باید بداند که دیگران هم با ناموس او این رابطه را برقرار خواهند نمود و حق او را پایمال خواهند کرد. خداوندی که این چنین نظم را بر گردش زمین و ماه و سایر کرات حاکم کرده که پس از قرن‌ها حرکتشان حتی یک دقیقه هم کم و زیاد نمی‌شود، و خلل و اِشکالی در گردش آنها پیش نمی‌آید. به گونه‌ای که علم هیئت و منجمان بر همین اساس زمان خسوف و کسوف را تا ده‌ها سال پیش بینی می‌کنند.
خداوند قادری که بر کل نظام هستی و عالم دنیا اعم از کرات و جمادات و نباتات و حیوانات تسلط و نظارت دقیق دارد، دیگر زیر نظر داشتن اعمال ما برایش کار مهمی نیست. بلکه این نظارت را رسول گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) و ائمه اطهار (علیهم السلام) نیز در طول روز بر اعمال انسان‌ها دارند. (1)
کسی که از راه حرام با ناموس دیگران ارتباط برقرار می‌کند و با این عمل شنیع حقوق دیگران را پایمال می‌نماید، باید بداند که دیگران هم با ناموس او این رابطه را برقرار خواهند نمود و حق او را پایمال خواهند کرد. مگر اینکه در درگاه حضرت حق تعالی توبه کند. اکنون به تعدادی از آیات و روایات توجه فرمائید:
قرآن کریم در این باره می‌فرماید:
«...یَا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّمَا بَغْیُکُمْ عَلَى أَنْفُسِکُمْ ...»
ای مردم بدانید هرگونه ظلم و ستمی مرتکب شوید، و هر انحرافی از حق پیدا کنید ضررش متوجه خود شما است. (2)
همچنین حضرت حق تعالی می‌فرماید:
«وَ مَنْ یَتَعَدَّ حُدُودَ اللَّهِ فَقَدْ ظَلَمَ نَفْسَهُ»
هرکس از حدود الهی تجاوز کند در حقیقت به خویشتن ظلم کرده، نه به دیگران. (3)
حضرت علی (علیه السلام) فرمود:
«مَن تَلَذَّ بِمَعاصیِ اللهِ اَکسَبَهُ ذُلاًّ»
کسی که دنبال لذت بردن (و خوشی و تفریح) از راه گناه باشد، در حقیقت ذلت و خواری برای خود کسب نموده است. (4)

پی‌نوشت‌ها:

1.جهت اطلاع بیشتر به کتاب «پاسخ به پرسش‌های جوانان» جلد 1، فصل دوم مراجعه فرمائید.
2.یونس/23.
3.طلاق/1.
4.غررالحکم، فصل77، شماره 1169.

منبع مقاله :
محمدی نیا، اسدالله، (1392)، دختران می‌پرسند: چرا؟، قم: انتشارات سبط اکبر (ع)، چاپ نهم.